שתף

הפרעות שינה - הסיבות ומה ניתן לעשות / תמר איל

17.04.10

כולנו מכירים, מניסיון אישי, את התחושה שמלווה אותנו ביום שאחרי.
שנפגעת איכות השינה או במידה שחסרות לנו שעות שינה, אנו מגיבים באופן שאינו משאיר ספק לגבי - משמעותה וחשיבותה של השינה להתפתחות התקינה.

סקר שנערך בישראל בשנים 2003-2004 מטעם ארגון הבריאות העולמי, מעיד על כ- 30% מהישראלים שסובלים מבעיות שינה.

למצבים קיצוניים בהם מצוי האדם,יכולה להיות השפיעה מידית על יכולת לישון טוב. הביטוי לכך יופיע, באחד משני האופנים.
• ערנות וחוסר יכולת לישון במשך לילות/ימים שלמים.
• שינה רבה המתפרסת לאורך שעות רבות מהיממה.


לבעיות שינה ביטויים רבים נוספים המכונים "נדודי שינה". מעריכים כי 95% מהאוכלוסייה סובלים או סבלו מנדודי שינה בשלב כלשהו בחייהם. איכות השינה היא ללא ספק מדד עיקרי לבריאות שלווה ותחושת ביטחון.

מה בעצם מתרחש בזמן השינה
השינה בניגוד למה שהיה מקובל לחשוב היא תהליך אקטיבי שמלווה בשינויים פיזיולוגיים שמעורבים בו מערכות הגוף השונות. השינה היא מנוחה. עצירה הנדרשת לגוף ולנפש בזהה למנוחה של הלב בין פעימה לפעימה.

כאשר אנו הולכים לישון, אנו נפרדים מהיום שעבר, הפעילות של היום מפנה את מקומה לעשייה מסוג שונה. בשונה מהסדר בעולם החיצוני (אותו אנו מבצעים במהלך היום) במהלך השינה מתבצעים תהליכים של סדר פנימי. ברוב המוחלט של המקרים שינויים בהרגלי השינה הם רק אחד מהסימנים המעידים על חוסר יכולת או תסכול.

בזמן מנוחה, כאשר אנו מפסיקים לחשוב באופן הכרתי, נוצר השקט שמאפשר למחשבות תת הכרתיות וזיכרון אסוציאטיבי, לתפוס מקום מרכזי. כשאנו נפרדים מהיום צפים הדברים שאנו לא רוצים לדבר עליהם ודברים שאנו לא מסוגלים להתמודד איתם עולים על פני השטח.

אדם שמצליח לישון כאשר הוא מוטרד יעלו הסוגיות אתם הוא מתמודד בצורת חלום. החלום הוא אחד מהדרכים להציף קונפליקט לא מודע או סוגיה בלתי פתורה. החלום, המהווה דרך ביטוי וניסיון התמודדות עם קונפליקטים. חז"ל גילו לנו ש: השינה היא אחד חלקי שישים מהמיתה, והחלום הוא אחד חלקי שישים מהנבואה.

השינה היא צורך בסיסי אצל בני האדם.
השינה והערות נשלטת ע"י גזע המוח- האחראי לתפקודים פיזיולוגיים בסיסיים ומרכזיים של הגוף. כמו: רעב ושובע - שליטה על מערכת הנשימה - רפלקסים וכו'...

תהליכים המתרחשים בזמן השינה:
סעיפים אלה מחדדים את הבנת הקשר הישיר בין איכות השינה ויכולת התפקוד הכללית.
למידה - עיבוד והטמעת המידע שנקלט במהלך היום שעבר.
זיכרון - ארגון וסדר של המידע, הכנסתו למגרות בהתאמה למערך אסוציאטיבי.
המרת מידע - מאפשר שימור מידע בעזרת המרתו מזיכרון קצר טווח לארוך טווח.
מנוחה - הרפיה של שרירי השלד, ירידה בתהליכי היצור ועוד...
גדילה - הורמון גדילה (GH) מופרש, בעיקר בלילה.
הטמעת ויטמין D - מיוצר בגופנו בלילה בעזרת אור השמש הנקלט ביום
ניקיון ותחזוקה - עליה ביכולת פינוי חומצות וטוקסינים שונים
התחדשות - תאים והרקמות מתחדשים במהלך השינה

תהליכים אלא אינם מתרחשים באופן האופטימאלי אצל אנשים שלא ישנים טוב. כאשר ישנה ירידה באיכות החיים וביכולת התפקוד רצוי לבחון הרגלי השינה. לעיתם מעט תשומת לב לנושא זה יכולה לאפשר שפור משמעותי בתחומי חיים שונים שלכאורה נראים בלתי קשורים.

מה ניתן לעשות, בכדי לישון טוב יותר:
1. חשוב!!! לישון בלילה
היום והלילה הם שני חלקים משלימים של היממה. בכל אחד מחצאי היום מתקיימת אנרגיה שונה הדורשת מהאדם להגיב באופן שונה. כאשר האדם מתאים את עצמו לעולם, הוא:
פעיל ביום - יוצא החוצה משקיע מאמץ שהמטרה היא: הישגים.
נח בלילה - החלק המופנם של היימה הדורש: התכנסות ושקט.

2. חשוב!!! לישון בחושך
מחקרים מראים כי המערכת ההורמונאלית והפעילות של המערכת האנדוקרינית משתנה לחלוטין כאשר יורד החושך. ההיפוטלמוס וההיפופיזה רגישים לאור ההורמונים המופרשים בחושך, תומכים בשינה ומאפשרים גדילה, מנוחה, עיבוד נתונים ושפצור מערכות לקראת יום חדש. לפני שהמציאו את החשמל היה הרבה יותר קל, להיות מחובר אל הטבע. לאדם לא היה יכולת להתווכח עם הדרישה הפיזיולוגית לשינה בחושך.

3. חשוב!!! להגיב נכון למצבי עייפות ופשוט ללכת לישון
נהוג לשבש את מנגנון השינה והערות ע"י צריכת קפה, משקאות אנרגיה וממריצים שונים. מצד שני כאשר לא מצליחים לשון לצרוך כדורי שינה. העיפות היא נורת הבקרה המאותת שהגוף זקוק למנוחה. התנגדות או אי הקשבה לדרישה זו מקצינה את הביטויים של הרגישות אצל כל אחד באופן אינדיבידואלי.

4. חשוב!!! להתכונן לשינה: בערב, מורידים הילוך ונרגעים.
צפייה בסרטי מתח, בילוי במועדוני לילה, שתית אלכוהול מכניסה את המערכת הפרה סימפטית לפעולה. כתוצאה מכך מיצר הגוף אדרנלין, המאפשר למערכת הישרדות במצבי סכנה. כאשר מיוצר האדרלין, האדם לא יכול לישון. כאשר, למרות הרצון להוריד הילוך,ישנו קושי תרגילי נשימה פשוטים יכולים בהחלט לעזור בהתמודדות.

בהמשך לנאמר אדגיש כי בעיות שינה אינם הסיבה ל"בעיות התפתחות". כאשר לישון טוב – זו משימה קשה, צפים ועולים על פני השטח קשיים רבים נוספים. שנפגע מנגנון השינה ניתן להבין כי האדם מתמודד עם סוגיה שאינה נותנת לו מנוחה. אדם המצוי בתהליך התמודדות או שחש איום מסוים, יכול הדבר להשפיע על היכולת לישון.
לדוגמא: נפגעי הלם קרב, מלמדים אותנו על התמודדות עם קושי נפשי שיוצא על פני השטח בשעות הלילה, בזמן שהרעש של היום מפנה א מקומו לשקט של הלילה.

אצל הסובלים מבעיות שינה ניתן לראות קשר הישיר בין: מאמץ פיזי, כאב, פחד, כעס, או מצב רגשי לא פשוט ולהבין כיצד אילו משפעים על היכולת של האדם לישון טוב. טיפול מלאכותי ששם השינה במרכז העניין, אינו פותר ואולי אף מחמיר מצבים נפשיים מורכבים.

הפרעות שינה הם אחת התופעות המאפיינות את החיים בחברה המודרנית. מי שיודע לקרוא בין השורות יכול לראות את הקשר בין אורך החיים: עודף מתח, קצב חיים מטורף ויצור אדרנלין מוגבר לאחוז הגבוהה של הסובלים מקשיים בתחום זה.

בברכת בריאות שלמה. אשמח לתגובותיכם

שם הכותב: תמר איל
אודות הכותב: הומאופטית מוסמכת
מתמחה במתן מענה פרטני לשיפור איכות החיים
אימייל: [email protected]
כתובת אתר: לחץ כאן

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©