שתף

גוף ונפש בטיפולי פוריות 2 / ענת מסינג

01.04.09

זה כמה שבועות אני חייבת לכם את הכתבה השניה בסדרה, בנושא גוף ונפש בטיפולי פוריות. אז הנה, דווקא עכשיו, לקראת הצום של יום כיפור, אפרוש לפניכם את תרומתה של התזונה להצלחת טיפולי פוריות. כזכור, החומר לקוח מהשתלמות מרתקת שקיימה המחלקה להפרייה חוץ גופית של בית חולים כרמל.

לאחרונה, יצא לי בעקבות כתבה אחרת שאני כותבת, לשוחח עם ד"ר אריה ברקוביץ', רופא בכיר במחלקה להפריה חוץ גופית של בית חולים מאיר. רופא שאגב נהנה מרייטינג גבוה מאוד בקרב קהילת מטופלי הפוריות בפורומים הידועים (תפוז, ynet). ד"ר ברקוביץ' טוען כי בשנים האחרונות חלה החמרה באחוז הזוגות שנזקקים לסיוע רפואי בתחום הפוריות וכי אחת הסיבות לכך נעוצה בתזונה הלקויה שלנו. אין מה לעשות אומר ד"ר ברקוביץ', ברגע שאת מרק העוף של אמא מחליפה השאוורמה בקרן רחוב זה משפיע לרעה על רמת הפוריות.

תזונה נכונה ומאוזנת יכולה לשפר את המיקרו-סביבה של הביצית, הזרע והעובר המתפתח וליצור תנאים סביבתיים ידידותיים להתפתחות הריון בריא. מחקרים מראים כי נשים שמשקלן מתאים יותר לגובהן נהנות מהצלחות רבות יותר במסגרת טיפולי הפוריות. משקל נמוך מאוד או גבוה מאוד (BMI<1 , BMI>3*) מקטין את הסיכויים להרות לכן חשוב מאוד להעזר בדיאטנית לשם השגת המשקל הרצוי. בכלל זה מומלץ גם להפסיק לעשן על מנת לטהר את הגוף מרעלים כמו ניקוטין. הניקוטין פוגע באיכות הזרע, במספר הזרעים ובתנועתיות שלהם ומעבה את מעטפת העובר וכך מקשה על הנצתו. ניקוטין מכווץ גם כלי דם פריפריאלים וכך נפגעת אספקת הדם למערכת הרבייה ומונעת את הריפוד של רירית הרחם לעובי הנדרש להשרשה טובה.

אבות המזון
חלבונים נחוצים לבניית רקמות, שמירת מאזן הנוזלים ובניית מערכת החיסון בגוף. החלבונים מהווים בין 10% ל- 14% מסך כל הצריכה היומית שלנו כלומר אדם בוגר זקוק לגרם אחד של חלבון על כל קילוגרם ממשקלו. כמות נמוכה מדי של חלבונים פוגעת בהתפתחות הביציות ובאיכותן. באופן כללי רצוי לצרוך מוצרי חלב מחלב עיזים או כבשים כיוון שהחלבונים שהם מכילים מותאמים טוב יותר למערכת העיכול האנושית, הם מכילים פחות חומרים אלרגניים ופחות הורמונים מחלבונים שמקורם בחלב בקר.

הגוף מסוגל לסנתז את כל חומצות האמינו (משמשות כנוגדי חימצון), להן הוא נדרש, מהמזון שאנו אוכלים, ובעיקר מחלבונים איכותיים, שפחות קשורים בשומן רווי, כמו בשר או סויה. לכן,במקום שומן רווי רצוי להגביר את צריכת השומן הבלתי רווי, שהגוף לא מסוגל להפיק בעצמו, כמו אומגה 3 ואומגה 6. חומצות אלו הן הבסיס ליצירת הפרוסטנגלנדינים מהם מפיק הגוף את הורמוני המין החשובים: טסטוסטרון ואסטרוגן. הנוכחות של חומצות שומניות חיונית להתפתחות הזרעים והביציות ולהתפתחות המוח ומערכת העצבים בעובר. חומצות שומניות אלו נמצאות בשמנים טבעיים כמו שמן זית בכבישה קרה, שמן פשתן, אגוזים וגרעינים, דגים, שמן דגים ואצות ים, ירקות ירוקים ושורשים.

עדיף לצרוך מאכלים טבעיים המכילים גם ויטמינים, סיבים תזונתיים ופיגמנטים שנמצאים בקליפת הפרי והירק. זרעי פשתן במקום שמן פשתן, זיתים במקום שמן זית, טחינה, בוטנים, אגוזי מלך, גרעיני חמניה ואבוקדו.

פחמימות מהוות כ- 55% - 60% מסך הצריכה היומית שלנו והן מספקות לגוף אנרגיה ובונות את חומצות הגרעין בתא (DNA, RNA), הגוף מאכסן אותן בשרירים ובכבד.


רב-סוכר או פחמימות מורכבות כמו עמילן מתפרקים בגוף בקצב איטי יותר ורצוי לצרוך אותם בשילוב עם חלבון, ועם מאכלים המכילים גם ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים כמו חיטה מלאה, דגנים, קטניות, פירות וירקות.

מדוע קמח לבן, תפוח אדמה, ביסקוויטים, עוגות, מאפים ופסטה פחות טובים? אלו מכילים אך ורק עמילן ללא חומרים מזינים אחרים, התפרקותם בגוף מהירה והם מעלים את רמת הסוכר בדם במהירות. חד-סוכר ודו-סוכר מצויים גם בפירות ובמיצי פירות וגם הם מעלים במהירות את רמת הסוכר בדם.

גם סוכר לבן זה לא שוס גדול. מדובר במוצר כימי חסר ערך תזונתי וצריכה מוגברת שלו מעלה את רמת הכולסטרול והטריגליצרידים, מחלישה את המערכת החיסונית וגורמת לסוכרת.

בעניין שוקולד, אם כבר צורכים, אז עדיף לאכול את השוקולד האיכותי ביותר, שוקולד מריר שמכיל 70% - 90% פולי קקאו. הוא אמנם מכיל סוכר אבל בכמות פחותה מאשר בשוקולד חלב ומכיל יותר נוגדי חימצון.


שמן זית מומלץ לצרוך מכבישה קרה כתית ללא שימוש בכימיקלים. בניגוד למקובל מומלץ להשתמש בשמן זית גם בטיגון, ולשם העלאת הטמפרטורה שלו אפשר להוסיף חתיכת גזר. באופן כללי עדיף להשתמש בשמן בלתי מזוכך כיוון שבתהליך הזיכוך השומן מאבד ממרכיבי התזונה האיכותיים שלו.

אגוזי מלך ואגוזי ברזיל הם העשירים ביותר באומגה 3 ובנוגדי חימצון וסיבים. מומלץ לצרוך מדי יום חופן אגוזי מלך ושני אגוזי ברזיל חשוב לצרוך אגוזים טריים ולאחסנם במקרר או במקפיא.

ויטמינים, משמשים כנוגדי חימצון, וחיוניים להתפתחות הזרעים והביציות ומשפרים את התמודדות הגוף עם הטיפולים והלחץ הנפשי הכרוך בהם.

ויטמין A פעיל ביצירת פרוגסטרון החיוני להתפתחות העובר ואיזון ההורמונים הנשיים ומעלה את רמת הכולסטרול הטוב. הקרוטנואידים מהם מפיק הגוף את הויטמין נמצאים בפיגמנטים של הצמחים. למשל, לויקופן מצוי בעגבניות ודלעת ומגן מפני סרטן השד ורירית הרחם. ויטמין A אפשר למצוא במוצרי חלב, ירקות ירוקים וכתומים, אצות ים, עגבניות, אבטיח, אשכולית אדומה.


ויטמין C הוא נוגד חימצון ומשפר את המערכת החיסונית אלא שהגוף לא מסוגל ליצרו. הוא מצוי בפירות הדר, קיווי, תות ופירות יער, מנוצל במהירות ולא נאגר בגוף.

ויטמיני B השונים שומרים על שלמות התאים, משפיעים על מערכת העצבים, מרגיעים ומסייעים נגד בחילות בהריון. רצוי לצרוך תשלובות שלהם ואז ספיגתם טובה יותר. הם מצויים במוצרי חלב, בשר, עוף, אגוזים ופירות ים.


סלניום הוא מינרל המגן על בלוטת התריס ועמידותה בפני רדיקלים חופשיים. הוא נחוץ בהתפתחות הביצית ומצוי באגוזים, ביצים ודגנים. במוצרים אורגנים ניתן למצוא יותר סלניום מאשר במוצרים מעובדים.

סידן, אבץ ומגנזיום הן מתכות הנחוצות ליצירת הורמונים ותהליך יצירת הזרע ומסיעים בהחלמה לאחר שאיבת הביציות.

קו-אנזים Q10 חיוני ליצירת האנרגיה בתא ומאריך את משך חיי התא. ולעניינינו, הוא חיוני לעיבוי רירית הרחם והכנתה להשרשה ומצוי בכל המזונות. מגיל 20 ואילך חלה ירידה הדרגתית ביכולת של הגוף לייצר אותו, במיוחד אצל מי שאוכל תפריט דל קלוריות. הוא מצוי בבשר אדום, במיוחד באברים הפנימיים, אגוזים, שמנים ודגנים.

מומלץ -
1. לשתות לפחות 2 ליטר מים ביום או תה צמחים עם לימון.
2. להקפיד על שלוש מנות של ירקות ביום מכל הצבעים, ורצוי טריים.
3. להרבות באכילת פירות טריים וגם מיובשים.
4. להשתמש בלחם מחיטה מלאה, אורז מלא ולהוסיף שומן לא רווי מהצומח כמו שמן זית, שמן דגים ודגים.
5. לאכול שקדים, אגוזים וגרעינים.
6. לאכול מוצרים מחלב עיזים וכבשים.
7. לאכול שום, מיץ גזר ופירות יער, חומציות, תה שומר ומזון מלכות לטיהור הכבד והכליות.

להימנע מ-
1. קפה, תה, קוקה קולה, קקאו, משקאות תוססים ואלכוהול.
2. מזונות מתוקים העשירים בסוכר.
3. חטיפים מלוחים ממזון משומר או מעובד.
4. מאפים ופסטה מקמח לבן, שומן רווי מהחי וממוצרי חלב, בשר ועוף (במיוחד לגברים).
5. שומן צמחי נוקשה, מרגרינה וחמאה.

תוספי מזון מומלצים -
1. מולטיויטמינים הכוללים חומצה פולית, קומפלקס של ויטמיני B ומינרלים.
2. נוגדי חימצון הכוללים גם סלניום.
3. חומצות שומן ובעיקר אומגה 3.
4. קו-אנזים Q10.

* (אינדקס מסת הגוף) BMI = גובה (ס"מ) / משקל גוף (ק"ג)

ענת מסינג, בעלת סטודיו צלול, רח' רש"י 44 א', ת"א, ושיכון וותיקים, ר"ג. מלמדת יוגה ומספקת שירותי כתיבה.

[email protected] 

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©