שתף

מהי יוגה?? - המילים מאחרי הכותרות / גלעד חרובי

01.04.09

יש בלבול רב (ומידה רבה של בורות) בקרב העוסקים ביוגה כיום. שיטות שונות ורבות, מורים שונים ורבים, ערבוב מושגים וזילות של האלמנטים הרוחניים. ממש אינפלציה של ענייני מדיטציה. מאמר זה, ואלה שיבואו אחריו- נועדו לשפוך מעט אור על ההיסטוריה והמקורות של היוגה, לטובת מי שרוצה לקבל מבט מקיף יותר על היוגה.

נעשה כל מאמץ לדייק בכתיבת החומר, ואנו מתנצלים מראש אם תתגלה טעות כלשהי. תמיד נשמח ללמוד משהו חדש.

פירוש המונח "יוגה" בשפת הסנסקריט הוא "שילוב" או "איחוד". שני מונחים אלה שונים בתכלית השוני במהותם. ומהם, למעשה, יש שתי אפשרויות להבין או לפרש את פילוסופית/דארשנת היוגה: הפירוש הדתי והפירוש הלא-דתי.

ברמה הראשונית, שהיא של רוב העוסקים ביוגה - זה לא כל-כך משנה. אך למעמיקים ביוגה- פירוש המונח "יוגה" בשני אופנים אלו אמור לתת כיוון שונה ללימוד, לתרגול, למחקר ולעיסוק ביוגה.

כיוון שונה זה הוא נקודת התחלה שונה: האם אני חוקר את היוגה בגישה דתית או בגישה לא-דתית.

אין כאן אמירה ערכית: הרשות נתונה בידי המתרגל/ת לפרש את האינפורמציה באופן הנראה לו/לה- אך יש הבדל מהותי בין שתי הגישות. המקור להבדלים הללו בתפישה של היוגה הוא בתרבות שיצרה את היוגה, התרבות הסנסקריטית, וההמחשה העיקרית להבדלי תפישה אלה מובאת ב" יוגה סוטרה של פטאנג'לי", היא-היא היוגה הקלאסית, היוגה דארשנה, המקור הרשמי והמקובל של היוגה המוכרת לנו כיום.

אך, בין אם גישתכם ליוגה היא "איחוד" ובין אם היא "שילוב"-
"שילוב" או "איחוד" זה אמור להיווצר,קודם-כל, בין האלמנטים המרכיבים אותנו כיצורי אנוש תבוניים, ובעלי פוטנציאל רוחני: הגוף, ומה שמעבר לגוף גרידא- מכלול המושגים של תודעה/רוח/נפש, החמרה והתכנה שיוצרות את המהות האנושית.

כאשר מתאפשר שילוב/איחוד זה, אולי יתאפשר בהמשך גם "שילוב" או "איחוד" מהותי בינינו לבין מה שאנו תופשים בתור "העקרוני / הנכסף / הראשוני / הנצחי / הבורא / האל".


פילוסופית היוגה היא אחת משש "דארשנות", שיטות פילוסופיות הודיות שקיבלו מעמד קלאסי. כדאי לדעת שיש הבדל בין התפישה המערבית של "פילוסופיה (אהבת החכמה)", לבין מה שקרוי "דארשנה". הדארשנה היא אסכולה של גישה מעשית לחיים עלי אדמות, המבוססת על התנסות בדוקה. פילוסופיה מבוססת בעיקר על ספקולציה מחשבתית, אותה מנסים להוכיח בהמשך הדרך.

ה"יוגה דארשנה", אינה דת או כת. היא אינה מחייבת אמונה באל מסויים, לבוש מיוחד או התנזרות. היוגה תופשת את קיומנו עלי אדמות בתור מסע מרתק ומפרך, עתיר מטלות, התנסויות ותובנות. המסע הזה יכול להפוך אותנו למהות אנושית טובה יותר, להיות מודעים יותר לעצמנו, לכל הסובב אותנו, לכוחות המניעים אותנו ואת העולם והיקום. היוגה היא שיטה מעשית מאוד. הטקסטים הקלאסיים של היוגה מפרטים את הכלים, התהליכים, הדרישות, היתרונות והקשיים העומדים בפני ההולכים בדרך היוגה, במסע המרתק אל המטרה: מהות אנושית גבוהה יותר, ידיעה אמיתית, שיביאו בהמשך לשחרור מהקיום המוטעה והמותנה, ולבחינה מחודשת של דפוסי החשיבה וההישרדות שלנו.

ההולך בדרך היוגה נקרא "יוגי"- גבר, או "יוגיני" - אשה.
דארשנת היוגה מציבה דרישה בסיסית חמורה מאלה הרוצים להשתתף במסע להשגת אותה מהות טובה וגבוהה יותר: עבודה עצמית אינטנסיבית, ממושמעת וסדירה לאורך זמן רב, לימוד והתנסות אישית (בגוף ראשון יחיד), כנה ואמיתית. התנאי הראשוני הוא לימוד ותרגול סדיר של עקרונות השיטה, בהתאם ליכולת המתרגל. יש הרבה גישות ופירושים לפילוסופית היוגה, שהיא "מאפשרת" ולא "מגבילה" במהותה . גישות אלה מראות דרכים שונות להגיע לאותה מטרה סופית נכספת, בהתאם ליכולת, לנטיות-הלב ולאפשרויות הפתוחות בפני בני-האדם העוסקים והרוצים לעסוק ביוגה.

רוב שיטות היוגה המוכרות כיום, נובעות מתיאורית "8 השלבים של היוגה – אשטנגה יוגה". התאוריה נערכה וסוכמה בכתב על ידי היוגי והוגה הדעות פטאנג´לי, שחי ופעל אי-שם בסביבות 200 לספירה. ככל הידוע למרבית החוקרים עד היום- פטאנג´לי לא הגה את האינפורמציה הזו רק כוחות עצמו אלא סיכם וערך חומר ידוע, עם תוספות שלו. אין זה מפחית מחשיבותם של פטאנג´לי או הסוטרות. 8 שלבים אלה כוללים הנחיות לאורח-חיים יוגי: ממה להימנע ומה לקיים (הנחיות "אל תעשה" ו-"עשה", המוכרות לנו גם מהמסורת היהודית שלנו). בהמשך- תרגול גופני, תורת הנשימה, יכולות הריכוז לשלביהן (גם מה שקרוי "מדיטציה"), והשגת המטרה,ה-"סמדהי" - שלב "הפס הרחב", הקשר הזמין והקבוע ל.......

באמנות צרופה ובחכמה רבה, סיכם פטאנג´לי ב- 195 פסוקים (סוטרות), פילוסופיה ופסיכולוגיה, מתודיקה ופרקטיקה. הטקסט שחיבר וערך-קרוי "היוגה סוטרה של פטאנג´לי", והוא קיבל מעמד עצמאי של "דארשנה"- שיטת מחשבה עצמאית "קלאסית",רשמית. ההגדרה "רשמית" מתייחסת לתרבות שממנה צמחו כל ה-"דארשנות"- התרבות הסנסקריטית, שהיא אינה בדיוק התרבות ההודית המוכרת לנו כיום. זוהי שיטה מובנית, מדוייקת, יעילה וניתנת ליישום - אם כי לא קלה כלל וכלל לביצוע .שיטה שמשלבת אמנות ומדע בגישתה למהות הקיום האנושי. שיטה לחיים טובים יותר, עם פחות סבל וכאב, לתודעה בהירה יותר, לראיה נכונה של המציאות- וגם של מה שמעבר למציאות החומרית היומיומית. אם כן, המונח "יוגה קלאסית" מתייחס אך ורק לטקסט זה, ולא שיטת תרגול זו או אחרת, כפי ששומעים מדי פעם. זו טעות מוכרת, שנובעת מחוסר יידע.

גלעד חרובי, משכן היוגה-תל אביב.
מורה בכיר ליוגה בכלל ו - "אשטנגה ויניאסה יוגה" בפרט. מלמד סדנאות יוגה בארץ ובעולם באופן קבוע. במשך 3 שנים היה חבר בוועד המנהל של ארגון מורי היוגה ושימש גם כמנהל הארגוני הראשון שלו. במשך השנים - גלעד נפגש, למד והשתלם עם בכירי המורים בעולם: סרי ק. פטאבהי-ג'ויס, שאראת רנגסוואמי, דייויד סוונסון, שאנדור רמטה, נאנסי גילגוף וכמובן דני פרדייז. גלעד הגיע אל היוגה לאחר 10 שנים של פעילות מקצועית בתחום התנועה והמחול המודרני (להקת המחול הקיבוצית, "The Place- London") ולימודי טאי-צ'י מסורתי. חוקר ולומד את ה- "יוגה דארשנה" כשיטת מחשבה ותרגול קלאסית, מפתח שיטת האימון והלימוד "טכניקה יוגית אנטומית".

אתר אינטרנט: www.ashtanga-yoga-israel.com

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©