שתף

יוגה למצוננים / ענת מסינג

01.04.09

חצבים פורחים, בגבעת נפולאון הסמוכה למקום מגורי, כבר מספר שבועות. האוויר צונן בלילה, בנותי מנוזלות. החורף, ללא ספק בפתח. אפרופו נזלת, אני נזכרת במאמר שקראתי ביוגה ז'ורנאל, שמציע פיתרונות יוגים להצטננויות החורף.

הכותב טימותי מקול, שכפי הנראה הוא גם רופא, טוען כי אנשים המתרגלים יוגה בעקביות חשים ירידה משמעותית בכמות ההצטננויות שפוקדות אותם לאורך החורף ואף בחומרתם. מקול מודה כי מעולם לא הוכח שיוגה יכולה למנוע או לטפל בהצטננות אולם במספר מחקרים נמצא כי יוגה יכולה לשפר את התפקוד של המערכת החיסונית. תהליך שקורה כנראה בחלקו, בשל היכולת להפחית את רמתו של הורמון החרדה קורטיזול בגוף. ידוע כי עליות קצרות מועד ברמתו של ההרומון קורטיזול אמנם משפרות את המערכת החיסונית אבל רמה גבוהה שלו, הנשמרת באופן פרמננטי בגוף, מחלישה אותה ומהווה בסיס לקליטת מחלות.


מעבר לתפקיד של היוגה ככלי כולל למניעת הצטננויות, ניתן לאמץ מספר תנוחות ותרגילים להקלה בסימפטומים השונים של ההצטננות וכנראה גם להקטנת משך המחלה.

נטי - נטי הוא אחד הכלים המשמשים אנשים שהפכו את היוגה לדרך חיים. בצורתו הוא מזכיר לי קצת את המנורה של אלדין אבל בעצם מדובר בכלי קיבול קטן עם פיה מאורכת, שדומה לחדק. ממלאים את הנטי במים חמימים ומלח נטול יוד, ביחס של רבע כפית מלח לשמונה אונקיות מים (אונקיה שווה כ- 28 מיליליטר). מטים את הראש שמאלה ומזליפים קלות אל הנחיר הימני, מאפשרים למים לזרום לעבר הגרון, להקיף את אזור הסינוסים, ולצאת דרך הנחיר השני. חוזרים על אותה פעולה בכיוון השני. הטיפול הקליל הזה מסיר שאריות של מוקוס, משפר את נתיבי הנשימה ועשוי לנקות את הפתחים הקטנים המובילים אל הסינוסים, ולמנוע התפתחות של זיהום בקטריאלי משני. מי שסובל מלחץ בסינוסים צריך להוסיף יותר מלח למים על מנת לסחוף יותר מוקוס החוצה. מי שסובל מלחץ דם גבוה, מצבים חוזרים ונשנים של אי ספיקת לב או כל מצב אחר בעל רגישות למלח שיבצע אותה פעולה מבלי להוסיף מלח למים.

שירה (Chanting) - מחקר שבדי שנערך לאחרונה הראה כי המהומים אפקטיבים ביותר בפתיחת מעברי הסינוס. מומלץ להמהם את המילה "אום" מכיוון שהצליל "מממ" מהדהד חזק בראש. נסו להחזיק את ההמהום למשך זמן ארוך יותר והקשיבו לויברציות באף ובחיך העליון. אף על פי שתחום ה- chanting לא נחקר באופן מדעי שירים הכוללים את הצליל "אההה", שנוטה להדהד באזור החזה, יכולים להועיל בשחרור ליחה שהצטברה שם.

תרגלו בעיקר תנוחות לאישוש ושיקום. תנוחות לפתיחת בית החזה כמו תנוחת דג בתמיכה של כריות מתחת לגב ולראש (Supta Baddha Konasana) או תנוחת חצי גלגל (תנוחת הגשר: Setu Bandha Sarvangasana) יכולות לחלחל עמוק ולהקל על הנשימה. אלא אם אתם סובלים מגודש בחזה תנוחות אלה יכולות להגביר את השיעול. במקרה של שיעול, נסו תנוחות רכינה קדימה כמו תנוחת עובר (Balasana)תוך כדי הנחת המצח על כרית, או רכינה קדימה תוך כדי פיסוק רחב של הרגלים (Upavistha Konasana), שוב עם תמיכה לראש, למשל הנחת המצח על כיסא שמונח לפנים, בין הרגליים. עמידת כתפיים (Sarvangasana) והנחת רגליים על הקיר (Vipariti Karani) הן תנוחות טובות לבעלי אנרגיה נמוכה.

בכל מקרה, בזמן מחלה לא להגזים עם התרגול. כאשר הגוף עייף ודואב, הוא שולח לנו מסר להניח לו במנוחה. מאחר ואחת ממטרות היוגה היא לשפר את היכולת לזהות שינויים פנימיים עדינים, יש משהו לא-יוגי בהתעלמות מן המסר הזה ותרגול של מספר מחזורים של ברכת השמש למשל או תנוחות תובעניות אחרות. בזמן מחלה או צינון רצוי להקפיד על תרגול מעודן יותר עד אשר יאותת לנו הגוף כי הוא מוכן להתחיל מחדש. זכרו כי גם אם תרגול אינטנסיבי יכול להקנות תחושה נקודתית של הקלה הרי שהוע עלול לעכב את תהליך ההחלמה.

 

ענת מסינג, בעלת סטודיו צלול, רח' רש"י 44 א', ת"א, ושיכון וותיקים, ר"ג. מלמדת יוגה ומספקת שירותי כתיבה. 
www.metaplim.co.il/tzalul

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©