שתף

עולם המפוזרים?! יש טיפול / שני פייקוב

16.05.10

הקשר בין ארגון גופני לסדר בחיים והטיפול בשיטת אלבאום

מהו ארגון גופני: הבנה ברורה של סכמת הגוף, ימין שמאל, למעלה למטה, קדימה אחורה. סכמת הגוף מתפתחת לאורך החיים מהינקות, משלב הזחילה, ישיבה, עמידה, ועם כל תנועה ותנועה שאותה עושים. ישנו קשר ישיר בין פעילות מוטורית לבין התפתחות רשת עצבית במוח, כלומר, ככל שהאדם נמצא יותר בתנועה, עוסק בפעילות גופנית, כך הרשת העצבית במוח, המקשרת בין מוח ימן למוח שמאל, עשירה יותר, ומאפשרת יכולת תנועתית ברמה גבוהה יותר.

במהלך היום אנו נדרשים לבצע פעולות רבות שלכאורה נראות פשוטות, אך לרבים מאיתנו הן קשות ביותר. פעולות הקשורות בסדר וארגון כמו ארגון הבית בבוקר ליום חדש. במשפחה עם ילד אחד, שניים או שלושה, האמא צריכה לארגן את עצמה, להעיר את הילדים, צחצוח שיניים, שטיפת פנים, בגדים, סידור התיק, סנדוויצים, מערכת, ספרים, מחברות, בגדים להחלפה וכו'... יש אנשים המתקשים לארגן את עצמם בלבד בכל בוקר, שוכחים, מפוזרים, מתבלבלים, חוזרים על כל פעולה מספר פעמים, הולכים וחוזרים, יוצאים מהבית עייפים, כאילו עבר יום עבודה שלם.


אמא עם קושי בארגון, או בית שיש בו ילד עם פיזור גופני, כל פעולה הדורשת ארגון בזמן נתון יוצרת מתח רב, כעס, עצבים, תסכול וקושי.
ילד שהולך לבית הספר מסודר ומאורגן וחוזר בלי הקלמר, שוכח את הסווטצ'רט שהוריד בהפסקה כמובן שבדרך שכח להעתיק את שיעור הבית. קושי בארגון גופני משפיע מאוד גם על הארגון בלמידה. יש כמה חפצים שצריך לארגן בו זמנית, בכל שיעור צריך מחברת אחרת, בחלק מהמקצועות כותבים בעיפרון, ובחלק בעט, אז צריך לזכור להוציא גם מחדד ומחק, והכי קשה זה לזכור להחזיר אותם לקלמר ואת הקלמר לתיק.

דוגמא נוספת לאנשים עם קושי בארגון גופני: אלו אנשים שההתמצאות שלהם במרחב לקויה, ולכן ימנעו מנהיגה או שתהייה להם נהיגה סלקטיבית. נהיגה זו מיומנות המצריכה ארגון גופני ברמה גבוהה. סכמת גוף לא ברורה מקשה מאוד על פעולת הנהיגה, נהיגה בכביש מהיר, שעוקפים אותך מכל הכיוונים, נהיגה במקומות צפופים המצריכה תאום ודיוק, חניות בעיר הצפופה ואם אין חניה אז בכלל לא מזיזים את האוטו ומעדיפים לנסוע במונית.

הטיפול בארגון הגוף – נעשה על ידי מטפלים מוסמכים בשיטת אלבאום. מודעות לקושי תהפוך את הבית לרגוע יותר. יש פעולות שאפשר לעשות מראש. להכין את הבגדים והסנדוויצים ולסדר את התיק והמערכת ערב קודם. לבוקר להשאיר רק את הפעולות שחייבים לעשות. לרשום את סדר הפעולות שאותן צריך לבצע, את סדר המשימות שיש לשעה הראשונה של היום. ובכלל לרשום עוזר מאוד בארגון. סידור החדר של הילדים, מומלץ לסדר את החדר יחד איתם, כי הילד מוצא את עצמו בתוך הבלגן שלו, אם האמא מסדרת עבורו הוא לא ימצא כלום וכנראה שהבלגן יחזור מהר.

 

אפשר לסדר בכיף לפי צבעים – עכשיו מרימים את כל החפצים האדומים, או לפי נושאים, עכשיו אוספים את כל הבגדים, משחקי הקופסא וכו'... בטח שלא להעניש אם החדר לא מסודר או להציב אולטימטום. פשוט להבין שזהו הקושי, זוהי הלקות וזה בלתי אפשרי אחרת אם לא מטפלים במקור הקושי. פיתוח סכמת הגוף תלויה בכמות הפעילות הגופנית, על כן מציעה להורים להגביל את זמן הישיבה מול המחשב או הטלוויזיה וליזום פעילות גופנית, חוגי אומנויות לחימה, משחקי כדור, הליכה משותפת בפארק וכו'.


הטיפול בשיטת אלבאום מתמקד בארגון הגוף, בשלב הראשון זו עבודה על סכמת גוף, למידה של ימין שמאל, כיוונים, בידול איברים, הנעת מפרקים, עבודה על מוטוריקה גסה, הצלבות יחד עם עבודה על מוטוריקה עדינה, תנועה של העיניים, אצבעות הידיים. לאחר בניית סכמת הגוף מתקדמים לעבודה מורכבת יותר, קואורדינטיבית, שילוב ותאום בין תנועות שונות. העבודה הגופנית מצריכה תרגול בבית מעבר לשעת הטיפול השבועי. הטיפול משלב הדרכת הורים להבנה וקבלה של הלקות הגופנית הגוררת אחריה קשיים רבים בפעילויות היום יום.

שם הכותב: שני פייקוב
אודות הכותב: מטפלת ומאבחנת מוסמכת בשיטת אלבאום מורה לאומנות בבית ספר תיכון לחינוך מיוחד
אימייל: [email protected]
כתובת אתר: לחץ כאן

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©