שתף

מהי אשטנגה ויניאסה יוגה? / גלעד חרובי

01.04.09

בשונה מהדימוי "הרגיל" של היוגה, האשטנגה מחזירה לתמונה שילוב עתיק, רב עוצמה ומנצח של פעילות פיזית דינמית ואינטנסיבית, נשימה אקטיבית קצבית ומלאה, והגברת יכולת הריכוז- למיצוי היכולות הגופניות של כל אחד ואחת, ופיתוח היכולות המנטאליות. שילוב זה יוצר גמישות, כוח פיזי, כושר גופני וסיבולת גבוהה, עמידות וחוסן גופני ומנטלי, ויכולת גבוהה של עיבוד נתונים ותפישה חושית.

כל מי שנחשף לתרגול זה ישים לב מייד לתנועתיות ולזרימה המאפיינים את התרגול, לצליל השולט של הנשימה (אוג´אי פראנאיאמה) ולחום הנוצר בזמן התרגול. חום זה מנקה ומטהר את הגוף ומערכותיו, מעודד הזעה מרובה וחילוף חמרים אינטנסיבי, ומקנה יכולת ריכוז גבוהה. מטרת התרגול בשיטת "אשטנגה ויניאסה יוגה" היא איזון ושילוב, תראפיה ופיתוח גופני, פעילות והרפיה, ההכנה הנכונה לחיי היום-יום שלנו.


תנוחה, תנועה, נשימה, נעילה וריכוז הם לב-ליבו של תרגול האשטנגה.

אשטנגה יוגה משלבת יחד רצף תנוחות יוגה הנקראות "אסאנות". חשיבות הרצף מבוססת ומודגשת בתנועות קישור בין אסאנה לאסאנה, הנקראות "ויניאסה". אופן התרגול מכתיב שימוש בנשימת-חזה אקטיבית הנקראת "אוג´אי פרניאמה".על מנת להגן על הגוף, להעלות את רמת ה"פראנה" ולאפשר עבודה תכליתית ואנרגטית יוצרים בגוף סדרת נעילות הנקראות "באנדות". כל זמן התרגול יש שימוש בנקודות הפוקוס- "דרישטי", הריכוז הפנימי וריכוז המבט, להעצמת הריכוז והגבלת תנודות התודעה.

סדרות התרגול של ה"אשטנגה ויניאסה יוגה":

תרגול האשטנגה מבוצע בסדרות של אסאנות, המחולקות לפי נושאים ודרגות קושי. בתחילה נלמדו 4 סדרות, וכיום הן חולקו ל- 6 סדרות. כל הסדרות מבוצעות תוך שמירה על האלמנטים שהוזכרו בפסקה הקודמת. הסדרה הראשונה נקראת "יוגה צ´יקיטסה- יוגה תראפיה". הסדרה השניה- "נאדי

שודהאנה- טיהור מערכת העצבים". הסדרות המתקדמות נקראות בדיוק כך- "סטירה בהאגה- תרגול מתקדם".


מבנה הסדרות קבוע ויוצר אפשרות של לימוד ותרגול עצמי. כל סדרה מחולקת ל- -4 מרכיבים עיקריים: "קריות" (תרגילי ניקוי פנימיים אקטיביים) ו"ברכות שמש", סדרה של אסאנות עמידה , סדרה של אסאנות רצפה, וסדרה של אסאנות סיום (הפוכות ברובן) ומנוחה עמוקה. רצף התרגול והנשימה יוצרים במהירות חום פנימי עמוק. חום זה מתבטא בהזעה, פותח חסימות גופניות ומנטליות, מנקה ומטהר את הגוף ומערכותיו ברמת התא, ומשאיר אפקט של רגיעה, שמחה וסיפוק. הגוף במיטבו, והתודעה עירנית, שקטה ומרוכזת. בתהליך האימון יחווה המתרגל התחזקות הגוף הפיזי והתפתחות אישית. מציאתה-מחדש ושכלולה של היכולת לנוע במרחב עם מודעות מלאה, בשילוב נשימה אקטיבית מודעת- נותנים מבט מחודש על הדימוי העצמי, הכושר הגופני, ואיכות החיים.

גלעד חרובי
מורה בכיר ליוגה בכלל ו - "אשטנגה ויניאסה יוגה" בפרט. מלמד סדנאות יוגה בארץ ובעולם באופן קבוע. במשך 3 שנים היה חבר בוועד המנהל של ארגון מורי היוגה ושימש גם כמנהל הארגוני הראשון שלו. במשך השנים - גלעד נפגש, למד והשתלם עם בכירי המורים בעולם: סרי ק. פטאבהי-ג'ויס, שאראת רנגסוואמי, דייויד סוונסון, שאנדור רמטה, נאנסי גילגוף וכמובן דני פרדייז. גלעד הגיע אל היוגה לאחר 10 שנים של פעילות מקצועית בתחום התנועה והמחול המודרני (להקת המחול הקיבוצית, "The Place- London") ולימודי טאי-צ'י מסורתי. חוקר ולומד את ה- "יוגה דארשנה" כשיטת מחשבה ותרגול קלאסית, מפתח שיטת האימון והלימוד "טכניקה יוגית אנטומית". 
www.ashtanga-yoga-israel.com

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©