שתף

לנשום לתוך התנועה / אגי ויטיך

10.07.16

כולנו נושמים, כל הזמן. שואפים פנימה ונושפים החוצה. נשימה עמוקה או נשימה שטחית, מהירה או איטית, מורגשת או נחבאת, היא תמיד שם. אז למה לרוב אנחנו לא שמים לב אליה?


משהו פעם אמר לי שלא מרגישים את הבריאות עד שלא מגיעה המחלה. ומי מאיתנו לא מכיר את האף הגדוש שמקשה עלינו לנשום ואת הגרון הצורב שמתקשה לשחרר נשיפה ללא שיעול. וזו כמובן תמיד הרגשה טובה כשהאף נפתח לבסוף ואפשר לנשום לרווחה.


אבל אם כולנו נושמים כל הזמן, אם זה כל כך טבעי לנו - למה בעצם צריך לתרגל את הנשימה ?
ראשית, לחלקינו לנשום עמוק זה בכלל לא טבעי. שנית, לא כולנו נושמים בצורה הבריאה לנו. חלקינו נושמים בעיקר דרך הפה וחלקינו דרך האף, חלקינו נושמים כך שבית החזה מתרומם והבטן נשארת שטוחה וחלקינו להיפך. כל אחד נושם אחרת ואני לא חושבת שיש דרך נכונה לנשום, אבל מה שבטוח זה שכולנו יכולים לנשום יותר.

בתרגול יוגה אנחנו מקפידים לנשום דרך האף בלבד. הסיבה המאוד פשוטה היא שהאף הוא הכי מתאים! ברור שאפשר לנשום גם דרך הפה (ובעצם אפשר גם לאכול דרך האף) אבל בעצם עם הכנסת האוויר האף מחמם אותו, מוסיף לו לחות ומסנן אותו, ובנשיפה הוא מונע מחלק מהלחות לצאת ובכך שומר חלק מהנוזלים בפנים. תנסו בעצמם: נשפו על זכוכית, פעם דרך האף ופעם דרך הפה ותראו כמה אדים נאספים בשתי הפעמים. אם כן, ביוגה אנחנו שואפים ונושפים דרך האף בלבד, כדי לאפשר נשימה בריאה וחסכונית יותר.

נשימה יוגית מלאה היא נשימה שמשתפת את כל איברי הנשימה בכל שאיפה ובכל נשיפה. אז בלי להיכנס יותר מדי לפיזיולוגיה של הנשימה, אני אסביר בקצרה: עם השאיפה אנחנו רצים להרחיב את כלוב בית החזה עד המקסימום, כמו תרנגול שמנפח את החזה, ולהעצים את הנשימה כך שתגיע עד לחלק התחתון של הריאות כך שהבטן גם תתנפח. ברור שאנחנו לא נושמים אל הבטן, אפשר לנשום רק לריאות, אבל הסרעפת נמתחת כל כך מטה שהתחושה היא שאנו נושמים גם אל הבטן! עם הנשיפה אנחנו רוצים להוציא כמה שיותר אוויר, כמה שיותר אוויר, כדי שיישאר פחות אוויר "תקוע" שלא יוצא ולא מאפשר לאוויר חדש להיכנס. אז הנשיפה בתרגול יוגה מתחילה עם הבטן – הבטן שוקעת פנימה ואחריה בית החזה שוקע גם. אני בדרך כלל מציע לתלמידים שלי לשים יד על הבטן ועל בית החזה כדי לראות איזה חלק עולה ויורד קודם, בבית אפשר גם לשים שני ספרים כדי לראות את התנועה.

הקשר בין נשימה ואנרגיית החיים
מעניין לראות שלפי היוגה, לתרגילי הנשימה יש גם תפקיד אחר. בכמה טקסטים יוגיים מוזכר הקשר שבין הנשימה לבין מצב התודעה שלנו, או מצב ה"רוח" שלנו. ובעצם, לעיתים כשאדם כועס אומרים לו "לנשום עמוק". אבל למה? האם נשימה עמוקה מרגיעה? כנראה שכן. מהתבוננות בנשימה קל לראות כשאנו כועסים הנשימה הופעת להיות מהירה יותר ושטחית ואילו כשאנחנו קמים משינה טובה, נדמה לנו כי הנשימה איטית יותר ונינוחה. אז מה יקרה בעצם אם ננסה לנשום "נשימות רגועות" כשאנו כועסים? מדהים לגלות שעם קצת תרגול הכעס אכן משתנה. שחקנים לדוגמה לומדים לשנות את קצב הנשימה כדי לשחזר מצבים עצובים עד כדי בכי. כך שבעצם, שינוי הנשימה יכול להוביל אותנו לשינוי במצב הרוח שלנו. מלבד הקשר הפסיכולוגי שבין נשימה לתודעה קיים גם קשר רוחני שבין נשימה לאנרגיית החיים ("פראנה" בסנסקריט), אבל לצערי קצרה היריעה מלהרחיב על כך כאן.
אז לסיום אציע מספר תרגילי נשימה בשביל החוויה. שימו לב שמקרה של בעיות רפואיות, לחץ דם גבוה, היריון או חולשה יש להיוועץ במורה או ברופא. במקרה שאתם חשים לא בטוב הפסיקו את התרגיל וחיזרו לנשום כרגיל.

תרגיל 1 - נשימה מרגיעה: שבו על כסא עם גב זקוף. קחו שאיפה עמוקה פנימה וספרו בלב עד 5. לאחר מכן עצרו לרגע קל את הנשימה ושחררו את האוויר תוך כדי ספירה בלב עד 7. חזרו על כך במשך שלוש דקות (כ- 9 מחזורי נשימה) וחיזרו לנשימה רגילה.


תרגיל 2 – נשימה מעוררת: שבו על כסא עם גב זקוף. קחו חמש שאיפות קצרות פנימה, כאשר לאחר כל שאיפה אתם עוצרים לרגע. עיצרו את הנשימה וספרו עד 5 בלב ולאחר מכן שחררו את כל האוויר בנשיפה אחת. חזרו על כך במשך שלוש דקות (כ- 9 מחזורי נשימה) וחיזרו לנשימה רגילה.


תרגיל 3 – נשימה מאזנת: שבו על כסא עם גב זקוף. כופפו את האצבע הראשונה והשנייה של יד ימין כך שהאגודל, הזרת והקמיצה יהיו זקופות. הניחו את האצבעות על גשר האף, מעט מעל הנחיריים וקחו שאיפה עמוקה. ראשית סיתמו בעדינות את נחיר ימין ונישפו ושאפו. לאחר מכן סיתמו בעדינות את נחיר שמאל, תוך כדי פתיחת נחיר ימין ונישפו החוצה ולאחר מכן שאפו פנימה. סיתמו שוב את נחיר ימין בעדינות, והמשיכו את הסבב. בכל צד יש קודם לנשוף ואז לשאוף. חזרו על כך במשך חמש דקות (כ- 15 מחזורי נשימה) וחיזרו לנשימה רגילה.
אני מזמינה אתכם לנסות ולהתנסות בתרגול יוגה ויניאסה,
לנשום אל תוך התנועה ולנוע עם הנשימה.

שם הכותב: אגי ויטיך
אודות הכותב: מדריכת יוגה ויניאסה בחמש השנים האחרונות. מתרגלת מזה תשע שנים בארץ ובחו"ל. מסיימת בקרוב את לימודיה לתואר ראשון במדעי הדתות ובפילוסופיה, באוניברסיטה העברית בירושלים. כמו כן מסיימת את לימודיה כהרבליסטית קלינית וכתזונאית הוליסטית במכללת מירב.
אימייל: [email protected]
כתובת אתר: לחץ כאן

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
08/03/11 11:42
08/03/11 19:59
12/05/11 19:41
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©