שתף

מולטי ויטמין- מואי בילבול / עדי אלפנט

03.07.11

קומו. גשו למראה. הסתכלו על העור שלכם, האם אתם אוהבים את מה שאתם רואים? האם העור חלק ונעים? האם חיוור? הסתכלו בציפורניים שלכם: האם ראיתם לאחרונה סימנים אפורים/לבנים? האם אתם סובלים מקילופים סביב הציפורניים? האם הציפורניים שלכם חלשות/מתפצלות? האם אתם סובלים מנשירת שיער/שיער דליל במיוחד? האם אתם סובלים מפצעים/פריחות על העור? יבלות? פטריות? חריצים בזויות הפה, אפטות? כל אלו הם סימנים תת קליניים שיכולים להעיד על כך שאתם סובלים מאיזהשהו מחסור בויטמין/ים או מינרל/ים כלשהם.
אין טעם לעשות בדיקת דם כי לא תראו את החוסר שם. הפתרון הפשוט והלא מזיק הוא לנסות ליטול מולטיויטמין לתקופה של חודש לפחות ולקוות לשיפור המיוחל.

ויטמינים ומינרלים לוקחים חלק קריטי בתהליכי החיים ברקמות הגוף, בתאים ומחוצה להם. העור, והשכבה החיצונית של הגוף שלנו בכלל (שיער, ציפורניים) מהווים את קו ההגנה הראשון של הגוף (כי הוא בהחלט פחות חשוב מהמערכות הפנימיות). כשיש חוסר מסוים בגוף ,שכבת העור היא זו שתספוג ראשונה את החוסר (שיבוא לידי ביטוי בפצעים, פטריות, יבלות, נשירת שיער, שינויים בצבע ובמבנה הציפורניים). זהו מחסור תת קליני. מחסור תת קליני תפקידו להתריע לגוף שלנו על המחסור המאיים לפגוע במערכות הגוף הפנימיות. על כן, אין לזלזל בסימנים של מחסורים תת קליניים.
מולטי -ויטמין הוא במהותו מניעתי ולא טיפולי. מנסה בעצם לחקות 'צריכה מומלצת' של ויטמינים ומינרלים ביום. תפקידו לתת בסיס ומשענת של בטחון תזונתי. הוא לא אמור להחליף תפריט מאוזן ומגוון אבל מאפשר לנו להיות רגועים יותר גם בימים בהם אנחנו לא אוכלים בדיוק כפי שתכננו. נוסיף לכך את הסטרס שפוגע בניצול הויטמינים והמינרלים ביום, טריות המזונות אותם אנו אוכלים, כימיקלים במזון שפוגעים בספיגת הרכיבים החשובים, הזמן החולף מרגע הקטיף ועד לרגע האכילה-דבר המשפיע על כמות הנוטריאנטים במזון, ועוד.

אז מי מאיתנו נמצא בסיכון למחסור בויטמינים ומינרלים ?
אנשים בעלי הרגלי אכילה לקויים (במיוחד ילדים ובני נוער)/ אנשים שלא מגוונים את התזונה שלהם
אנשים הנמצאים במצב דחק (stress), אנשים הנמצאים בדיאטת הרזיה, אנשים עם מחלות כרוניות' אנשים במצבי מחלה אקוטית ולאחר ניתוח, נשים המשתמשות בגלולות, אנשים הנוטלים תרופות, צמחונים/טבעונים, אנשים בני 50 פלוס, אנשים העוסקים בקביעות בפעילות גופנית מאומצת, נשים הרות/מניקות, מעשנים, אנשים המרבים בשתיית אלכוהול, אנשים הסובלים מנשירת שיער, אנשים הסובלים מעייפות כרונית.
סקר תזונה ארצי שנעשה ע"י המרכז לבקרת מחלות בשיתוף המחלקה לתזונה במשרד הבריאות, בחן הרגלי תזונה בארץ בקרב אוכלוסיות שונות.


שני ממצאים חשובים מהסקר תומכים במתן מולטיויטמין למרבית האוכלוסיה בישראל , והם:
א. מחסורים של ויטמינים ומינרלים רבים נמצאו בקרב האוכלוסיה הבוגרת בישראל (25-64)
ב. מחסורים ברכיבים רבים, בצורה חמורה, נמצאו בקרב אוכלוסיית הילדים בישראל (12-18)
מולטיויטמין לכולם- עפ"י מאמרם של 2 פרופסורים לרפואה, אפידימיולוגיה ותזונה מאוניברסיטת הרוורד
במאמרם,'Rebuilding the Food Pyramid' של Walter C. Willet ו Meir J. Stampfer ממליצים המחברים על מתן מולטיויטמין למרבית האוכלוסיה. מאמרם, מ2002, עשה הדים בעולם התזונה, הביא לשינויים מהותיים בהמלצות התזונתיות שהיו נהוגות עד אז, וסלל את הדרך לבניית פירמידת המזון החדשה -ראו תמונה למעלה.  (שימו לב לתוסף התזונה ולכוס היין המופיעים בצד, כהמלצה לכלל האוכלוסיה).
עם כל זאת, למרות המחקרים הרבים שנעשו בעולם שהוכיחו את תרומתם האפשרית של המולטיויטמינים לבריאות, מנגד, מחקרים רבים אחרים לא הצליחו להוכיח זאת.

צריך להאמין כדי להכיל
נטילת מולטיויטמין כרוכה באמונה רבה של האדם בתלותו הבלתי ניתנת לפירוד של גופו לא רק בתזונה בריאה ומאוזנת, עפ"י ראות עיניו, אלא תלותו בכלל הרכיבים ההכרחיים לגופו בצורה שוטפת למען תפקודו והתקין והשוטף לאורך זמן. ניתן להשוות אמונה זאת לאמונה בחשיבות הנבט שיהפוך לעץ, או בימינו אנו- לאמונה בגדילתה של קניית דירה קטנה ופרברית שתניב לנו השקעה יפה בעתיד.
אז נכון שלא קל לשכנע אנשים ליטול מידי יום כדור מולטיויטמין כשבדיקות הדם שלהם תקינות וכשהם לא סובלים ממשהו בריאותי ספציפי, והקושי טמון בכך שדבר לא מובטח להם פרט לסיוע לשמירה על הבריאות, להווה שיכול להיות יותר חיוני (אך יש שגם את זה לא ירגישו) ולאפשרות לעתיד לא פחות טוב.

כמה עצות פרקטיות
אך עם כל זאת, אי אפשר להתעלם מיתרונותיו של המולטיטויטמין ויכולתו לשפר את איכות חיינו.
מה אני מציעה?
עברו על ההתוויות שמוזכרות למעלה, חזרו על השאלות שהצגתי לגבי מראה עורכם, השיער והציפורניים שלכם ואולי תחליטו לתת צ'אנס לטבלייה הקטנה לשפר את בריאותכם.
אזה מולטיויטמין לקנות?

התייעצו עם תזונאית/רופא או עם הרוקח לגבי מולטיויטמין המיוצר ע"י חברה מוכרת ובעלת מוניטין טוב. חפשו את טבלת הפירוט ביחס להמלצות (RDA) ושימו לב שהמינונים הם סביב ה100% (ולא הרבה מעבר). מולטיויטמין שמיוצר ע"י חברה מוכרת ובהתאם להמלצות מכיל מינון רכיבים כזה שתומך בספיגתם של כולם . לאלו מכם, שנוטלים תרופות כמו קומדין, או נוטלים תוספי תזונה ספציפיים אחרים, כמו סידן וויטמין D או ברזל- היוועצו עם הרופא שלכם לגבי סוג המולטיויטמין המומלץ לכם.
בהצלחה, ולבריאות .

שם הכותב:
עדי אלפנט
אודות הכותב: תזונאית קלינית (BSc) וטבעית. בוגרת Living Light, קליפורניה, בית הספר לשפים הטוב ביותר בעולם בהכנת מזון גורמה בשיטת Raw Food. בעלת קליניקה פרטית לייעוצי דיאטה תזונה ובריאות. מנחה סדנאות RAW FOOD ובישול בריא לקבוצות וליחידים.
אימייל: [email protected]

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
04/07/11 08:43
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©