שתף

טיפול ומניעה במחלות חורף / ד"ר בועז רון

29.10.17

ענן הוירוסים (נגיפים) המגיע עם עונת החורף, גורם לדלקות בעיקר בדרכי הנשימה העליונות (גרון, לוע, סמפונות), דלקות אוזניים ולעיתים נדירות יותר מסתבך כמו במקרה של התפתחות דלקת ראות. המחלות יכולות להתבטא בטווח סימפטומים: מהצטננות של כמה ימים המלווה בשיעול ותחושת חולי קלה עד למחלה סוערת של שבוע ויותר, כמו במגיפת השפעת. אוכלוסיית התינוקות והזקנים, בפרט החולים הכרוניים מביניהם, נתונים בסיכון גדול יותר למחלה קשה ואף מועדת יותר לפתח סיבוכים.

למה דווקא בחורף?
בחורף נמצאים יותר בחללים סגורים, פחות מאווררים- תנאים אידיאלים להתפשטות הוירוסים ולהדבקה. והחשיפה לקור, כדברי הסבתות, תורמת את חלקה בהחלשת מערכת החיסון.

מי הם גורמי המחלה?
כאמור לרוב אלו הוירוסים שגורמים למחלות האופייניות של החורף.
בניגוד ל"מחלות הילדות" כגון אדמת או חזרת, בהן מתפתחת "חסינות טבעית" לאחר חשיפה אחת, בוירוסים - בשל המגוון עצום ויכולתם לעבור שינוי (מוטציה) הגוף צריך "לזהות" אותם ולהיערך לקראתם כל פעם מחדש. והתוצאה- הרבה מחלות וירליות.

מחלת השפעת (באנגלית- Influenza ובצרפתית - La Grippe). היא המפורסמת מכלל המחלות הוירליות. יכולתו של וירוס השפעת להשתנות וליצור זנים חדשים בשילוב עם יכולת הדבקה מהירה דרך האוויר (טיפות של שיעול/ עיטוש)- עוזרת לו להתפשט בצורת מגיפה הפוקדת את אזורינו מידי שנה, לרוב בתחילת החורף.

מחלת הברונכיוליטיס - מהווה את אחת הסיבות העיקריות לאשפוז תינוקות (בשנתם הראשונה והשניה) בעונת החורף. האחראי למחלה זו הוא וירוס ה RSV- הגורם לדלקת בדרכי הנשימה. המחלה מתפשטת כמגיפה בקרב תינוקות כאשר אצל רובם תתבטא כהצטננות רגילה ובמקצתם עלולה להתפתח לקושי ניכר בנשימה, דלקת ראות שמחייבת אשפוז.
* גם חיידקים יכולים כמובן, לגרום למחלות החורף, ובפרט בדרכי הנשימה, האוזן, הגרון, הסינוסים וכו'. אלא שהמחלות הוירליות שכיחות בהרבה בתקופה זו. במקרים רבים הזיהום החיידקי יתפתח כ"סיבוך משני" למחלה וירלית, ש"סללה לו את הדרך".

מה הטיפול?
יש תרופות רגילות, יש תרופות סבתא, יש טיפים... - הכי חשוב לדאוג לחיזוק האדם כרפואה מונעת.
כשמערכת החיסון חזקה, כחלק מבריאות כללית, לגוף קל יותר להתגבר על גורמי המחלה (חיידקים, וירוסים וכו') כך שגם אם חולה - התדירות והעוצמה נמוכות.
* התרגלנו לראות ילדים זבי חוטם, התרגלנו למתן חוזר של אנטיביוטיקה, שימוש בנוגדי אלרגיה ומשאפים. שקשה לנו לדמיין מציאות בה ילדים ומבוגרים בריאים.

לגבי החיסון - הדעות חלוקות. יש שיראו בכך את פסגת הישגי הרפואה ויש שישללו את תרומת החיסון כלל.
אדם בשם טום ג'פרסון ריכז את המחקרים שבדקו את השפעת והחיסונים משך השנים האחרונות (פורסם במקומות רבים כולל ב Ynet) והראה שאין תרומה כלל (פרט לסעיף זניח) לחיסון מבחינת התחלואה והתמותה, יותר מכך דיבר על פוטנציאל הנזק של החיסון והמיעוט של מחקרי בטיחות. אז לשיקולכם.

אני בעד לשלב את שני העולמות, את היתרונות של הרפואה הקונבנציונלית בעיקר בנושאי חירום ואת יתרונות הרפואה המשלימה כרפואה מניעתית (וגם למצבים אקוטים כמו שפעת) נטולת חומרים כימיים ותופעות לוואי.
* קיימת תרופה הומאופתית יעילה שניתן לקחת כמניעה או בתחילת הסימפטומים.

ואיך לא... קצת טיפים לעונה הקרה:
תזונה, תזונה, תזונה:
מומלץ לאכול ארוחות מבושלות וחמות ולהרבות בירקות כתומים מבושלים. למזון מבושל אנרגיה חמימה והוא קל יותר לעיכול ועוזר להפנות אנרגיה לריפוי ובניה של הגוף.

רצוי להפחית צריכת מזונות בעלי איכות קרה, כמו חלב ומוצריו, טופו וסויה, נענע ושמיר, ירקות ופירות מהמקרר וסלטים טריים שונים. אין הכוונה להימנע מירקות ופירות טריים, אלא לשלב סלט ירקות בארוחה המכילה מרק חם ותבשיל כלשהו ולאכול פירות וירקות בטמפרטורת החדר.

כעקרון, מוצרים ישר מן המקרר אינם מומלצים בעונת הסתיו והחורף. ניתן להוציא אותם זמן מה מהמקרר לפני האוכל ולאכול אותם בטמ"פ החדר.

תבלינים מחממים כמו ג'ינג'ר (מעולה כמניעה ולטיפול בשלבי מחלה ראשונים כ- תה), קינמון ופלפל שחור וכן כאלו שמסייעים בחיזוק מערכת החיסון כמו אסטרגלוס וקצח - מומלצים בשילוב במרקים, תבשילים, מאפים וסלטים או בחליטות.

עשבי תיבול ירוקים וטריים מכילים כמות גדולה של ויטמין C ונוגדי חימצון שונים וגם אותם מומלץ לצרוך מדי יום. לדוגמא פטרוזיליה (חשוב אורגנית כי מרוססת כבד) נחשבת כ "האנטיביוטיקה של הטבע".

סוכר על כל צורותיו מחליש את מערכת החיסון !
דבש הוא ממתיק בריא ובטוח לשימוש (אחרי גיל שנה), יש לדעת שחימום הורס את תכונותיו הטובות והמיטיבות לכן חשוב לא להמתיק בעזרתו משקאות חמים. לחכות קצת שיצטנן ולהוסיף.
* לזכור מחלה היא לא אויב - לא פעם מהווה פשוט איתות שלא נחנו מספיק, והיגיע הזמן למנוחה, תשומי (תשומת לב) תה מהביל ומרק עוף (הרמב"ם דיבר רבות על סגולות מרק העוף).

הורדת מתח
מתח תמיד מחליש... (נמצא מחקרית כגורם משמעותי בהחלשת המערכת וחשיפתה למחלות) יכול להיגרם מאורח חיים עמוס ולחוץ, אך גם ממנטליות של דאגנות יתר...
טכניקות הרפיה יש בשפע - חשוב לשלב אותם ביום יום כדי שיהיו יעילות.

מדיטציה - היא לא מילה גסה, אלא טכניקה יעילה מאוד להרפיה.
אומנויות לחימה רכות כמו טאי צי (כמו שמתרגלים על הדשא בקיבוץ), תרגול יוגה לבד או בקבוצה.
ספורט ספורט ספורט - לא חייבים לעשות טריאטלון, גם הליכה בערב מסביב ליישוב/ לאזור או בשפת הים יכולים לעשות את העבודה (הרמב"ם קרה לזה התעמלות והמליץ על שעה ביום).
חשוב לפנות פנאי, תחביבים ו"זמן איכות" - לבד, עם בת/בן הזוג, עם המשפחה וחברים, כחלק מחיזוק הבריאות. (נמצא במחקרים רבים שחיי קהילה, משפחה וחברים מורידים את שיעורי התחלואה והתמותה).

והעיקר שנהייה בריאים

שם הכותב: ד"ר בועז רון
אודות הכותב: רופא M.D והומאופת RCHom
אימייל: boaz@adivclassic.co.il

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©