שתף

לימודים = הנאה, עניין והתפתחות / ד"ר בועז רון

18.11.18

האם לימודים יכולים להיות חוויה נעימה, מעניינת? ומפתחת?
האם אני יכול ליהנות מכיתת לימוד? מחומר לימוד?
האם יש מצב להחזיר את הסקרנות, ההתלהבות וההנאה?

המוח שלנו הוא כלי מדהים, מה לא נאמר על יכולותיו הקוגנטיביות, הרגשיות, האינטואיטיביות... נושא למחקרים עצומים שרק מגרדים את קצה יכולותיו, מחשבי על עם בינה מלאכותית מנסים לחקות את דרכי פעולתו... וההתפעמות מוכפלת לאור העובדה שהוא מתפתח איתנו. מתחיל קטן מגרגיר אורז בעובר בבטן האם, אל מוח מתפתח של תינוק דרך שינויי גיל ההתבגרות ואל היכולות של האדם הבוגר.

אולם גם למוח המופלא הזה שלנו - יש חסרונות...

למוח יש נטייה לקבע חוויות ולקטלג אותן, בפרט כשנוצרות בגיל צעיר. למעשה יוצר דפוסי חשיבה ואמונות מקובעות, שלאחר שנעשו - יש קושי לשנות אותם. למשל ילד שגדל בבית שמעודד למידה, שקיבל סיוע, הבנה ותמיכה בקשיים שעלו, יפתח תפיסה: לימודים = חוויה חיובית, עם עניין, הנאה, אתגר, סקרנות.

בעוד שילד שגדל באוירה שונה או שהלימודים היו קשורים בחוויה לא נעימה (בין אם הלימוד עצמו, המפגש עם המורה, עם בית הספר, חוסר בתמיכת הסביבה וכו') יפתח תפיסה תואמת: לימודים = חוויה לא טובה, תסכול, עול, חובה, נטל, סבל.

הדבר נכון עבור נושאים רבים, רבים מאוד שלרובם אנחנו לא מודעים כלל... דפוסים רבים שנוצרו ממודלים שאנו רואים מסביבנו, משפיעים על ההתנהגות שלנו, על הבחירות שלנו ועל האמונות שלנו... על עולמינו.

דפוסים כמו:
זוגיות = X, מחויבות = X, נישואין = , X כסף = X, לימודים = X, הצלחה = X, ילדים = X, עבודה = X, הנאה = X, מיניות = X, החיים הם = X, אני... = X. ועוד ועוד

את הדפוסים והאמונות הללו אנו נושאים איתנו לכל מקום, ומן הסתם גם אל כיתת הלימוד... שם הם צפים על פני השטח, "נאמנים למורשת".

הרי אם ילד חווה את בית ספר כעול/ כרצף של קשיים/ אכזבות/ תסכולים... הוא יתפוס את הלמידה כחוויה שלילית ואת עצמו כלא מצליח/ לא יכול/ לא מוכשר... בתור מבוגר הוא ימנע מלהגיע למקום דומה, וכשיגיע כי מחוייב עקב דרישות העבודה/ קידום/ אגודה מקצועית... תתלבש עליו "החוויה הראשונית" שתתבטא במגוון (יצירתי) דרכים, בין השאר באמונות ותפיסות, על יכולות החשיבה, ההבנה, הזיכרון, ההצלחה ובעיקר מה אני יכול ומה לא יכול... חלק ישמעו: "תבין, הזיכרון שלי לא משהו", " אני ולימודים... לא מסתדר", "לא קולט, מנסה מנסה ולא קולט", "תבין, בגילי... ". ואת השאר, השקטים, שפת הגוף והעיניים מסגירים...

לימדתי ואני מלמד למעלה מ 14 שנה במגוון בתי ספר ומכללות, בניתי מגמות לימוד, כתבתי מערכי שיעור, נפגשתי עם אלפי תלמידים... ואני יכול להגיד שאני מקבל הנאה מרובה מלראות אנשים משתחררים... שמשהו משתנה בדפוסי המחשבה המגבילים... ועם החופש - מתחברים שוב להתלהבות, לסקרנות... מוצאים עניין והנאה. הברק חוזר לעיניים.

בלימוד רפואה משלימה מבחינתי,
במקום סבל והכרח - יש הנאה, עניין והתפתחות.
במקום שינון ושיטחיות - לימוד מתוך הבנה, עומק ותובנות שנשארות.
במקום כתיבה מייגעת - חוברת מפורטת וידידותית מלאה באיורים וציורים.
במקום לימוד של חומר יבש - שילוב הבנות מעולם הרפואה המשלימה, קבלה, זן... והרבה הומור.

בלימודי רפואה משלימה דווקא דרך לימודי אנטומיה, פיזיולוגיה ופתולוגיה שנתפסים בעיני רבים כמורכבים ואולי אף קשים, אפשר להתחבר לנפלאות הגוף האנושי, להתפעמות מתפקוד מערכות הגוף ומיכולות ההתמודדות האדירות במצבי קושי ומחלה.

שם הכותב: ד"ר בועז רון
אודות הכותב: רופא M.D והומאופת RCHom
אימייל: [email protected]

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©