שתף

הספרות הוודית של הודו חלק 1 / מוטי שפי

29.04.12

הגעתי להודו בפעם הראשונה ביולי 1980 כדי להשתתף בכינוס בין לאומי של מורים למדיטציה טרנסנדנטאלית שהתקיים באשרם של מהרישי מהש יוגי בנויידה.

נחתנו בדלהי בשעת לילה מאוחרת, דלת המטוס נפתחה ומשב של רוח לוהטת וזמזום יתושים קיבל את פני לפני הירידה לנמל התעופה. החום היה כמעט בלתי נסבל אולם יחד עם זאת חשתי גלים של אושר מטיילים לי במעלה הגב והרגשתי שאחרי זמן רב הגעתי סוף כל סוף הביתה. מאז חזרתי פעמים רבות להודו וחוויתי שוב ושוב את האנרגיה המיוחדת והרוחנית העמוקה שקיימת שם. כולי תקווה שבסדרת המאמרים שאני מתחיל כאן היום אצליח לפרוש בפניכם את השורשים העמוקים של התרבות והמחשבה ההודית ושתוכלו לקבל דרכה פרספקטיבה רחבה על הידע הרוחני העצום שיש לארץ המדהימה הזאת להציע.

התרבות ההודית מבוססת על כתבים וודים עתיקים. הוודה הובאה לאור על ידי רישים (רואים) שחיו בהודו בתקופה הקדומה. הרישים היו אנשים מוארים שחוו באופן קבוע את התודעה הטהורה של מצב הסמדהי. ממצב זה הם זיהו מתוכם את הוודה.
פירוש המילה וודה הוא "ידע" והכוונה בכך איננה לידע אינטלקטואלי רגיל שמפריד בין הסובייקט היודע לבין האובייקט הנודע, אלא לידע טהור ואחדותי שנחווה במצב של מדיטציה כשאנו עוברים מעבר לכל פעילות מנטאלית ומתנסים בתוכנו במצב אחדותי של הוויה טהורה שנקרא בספרות הוודית סמאדהי או טוריה צ'טנה (מצב תודעה רביעי). במצב זה אנו חווים ערנות פנימית שמלווה בשקט עמוק והתודעה שלנו מתייחסת לגמרי לעצמה מבלי להיות פתוחה להתנסות באובייקטים חיצוניים.

שדה שאינו ניתן להריסה
התנסות במצב אחדותי של תודעה אפשרה לרישים לזהות מתוכם את חוקי הטבע ולשמוע מנטרות או צלילים ראשונים שבהם חוקים אלו מתבטאים בבריאה. חוויה זאת מתוארת כך בריג וודה : "קדושים שתרגלו מדיטציה גילו בליבם באמצעות חוכמתם את החיבור שקיים בין היש לאין" (ריג וודה 10.129.4).

הרישים הוודים סברו שכל חוקי טבע קיימים ברמה טרנסנדנטאלית מוחלטת של הבריאה שנמצאת גם בתוך כל אחד מאתנו ברמה השקטה ביותר של תודעה. הם טענו שהתנסות ישירה בתודעה הטרנסנדנטאלית הזאת תאפשר לנו לפעול בצורה נכונה בהתאם לאותם חוקים ולפתח כך מצב של יציבות פנימית.

הרישים הדגישו שפסוקי הוודה יהיו חסרי משמעות ויאבדו את הערך המעשי שלהם עבור אדם שאינו חווה בתוכו את התודעה הבלתי מוגבלת. "פסוקי הוודות קיימים בשדה הטרנסנדנטאלי הבלתי ניתן להריסה שבו שוכנים כל חוקי הטבע (דוות). מה יכולים פסוקים אלו להשיג עבור מי שמודעותו אינה פתוחה לשדה זה? אלו שיודעים רמת מציאות זאת מבוססים ביציבות, שלמות של חיים" (ריג וודה 1.164.39).

הרישים סברו שהידע האין סופי שכלול במנטרות של הוודה נמצא תמיד ברמה עדינה של הבריאה ומהווה תכנית מתאר קוסמית שמאפשרת לכל מגוון התופעות בבריאה להמשיך להתקיים ולהתפתח. קיומה של הוודה אינו תלוי באינטליגנציה האנושית שמכירה אותה או בהבנה אינטלקטואלית כלשהי. מסיבה זאת נהוג לומר בהודו שהוודה היא "ניטיה" (נצחית) "ואפאורושייה" (בלתי נבראת), או במילים אחרות שהזיהוי הוודי אינו מייצג יצירה אינדיבידואלית של אדם כלשהו ואינו קשור להבנה אינטלקטואלית פשוטה או לגילוי של ידע חדש. העובדה שהוודה נחשבת לנצחית מצביעה על כך שהיא מבטאת בכל הזמנים אמת מוחלטת שאינה משתנה.

הוודה אינה נולדת עם הבריאה ואינה מפסיקה להתקיים עם הרס היקום. היא עצמאית מכיוון שהיא קיימת ללא קשר לרישים שזיהו אותה. הבנה זאת מסבירה את הסיבה לכך שהרישים הוודים נקראו "מאנטרה דרישטהס" כלומר אלו שראו את הפסוקים הוודים ולא "מנטרה קארטאס" כלומר אלו שיצרו את המנטרות.

הרישים הוודים לא יצרו אם כך דבר חדש, הם גילו מנטרות או צלילים ראשוניים שהיו קיימים תמיד ברמה העדינה של הבריאה. צלילים אלו מבטאים חוקי טבע שונים שממשיכים להתקיים בלי קשר לבני האדם שמבינים ומגלים אותם. באופן דומה חוקי הטבע שמשויכים לניוטון, לאינשטיין ולאחרים לא נוצרו על ידם. כשחפץ מסוים נזרק באוויר הוא נופל בחזרה על האדמה ועובדה זאת אינה נובעת מכך שניוטון ביטא את חוקי הכבידה בנוסחאות מתמטיות. המדענים פשוט צפו בחוקי הטבע והצליחו לתאר אותם בצורה מדויקת שאפשרה לאנשים אחרים להשתמש בהם בצורה מעשית.

המזמורים הוודים הועברו במשך דורות רבים מאב לבן במשפחות הברהמינים (כוהנים) בהודו ונשמרו דרך מסורת משפחתית ושינון בע"פ. בתקופה מאוחרת יותר מהרישי ויאסה אסף את המזמורים השונים והעלה אותם על הכתב. ספרים אלו ידועים כיום ככתבים הוודים.

מקום המשכן של האלים

הוודה זוהתה ונכתבה בסאנסקרית, פרוש המילה "סאנסקרית" הוא "דבר שהיה מהולל" או "דבר מושלם". כתב היד בסאנסקרית ניקרא דווהנאגרי שמשמעותו מקום המשכן של הדוות או חוקי הטבע שאחראים לכל הפעילות בבריאה. בהקשר זה הסאנסקרית נחשבה בתרבות הוודית לשפת האלים המושלמת.
כל מילה בסאנסקרית מחולקת לחלקים שונים אותם ניתן למצוא באחד מ800 שורשים שמרכיבים את אבני היסוד של השפה. שורשים אלו הינם צלילים בעלי הברה אחת שמיצגים תכונות כלליות של פעילות ואמורים להרכיב ולייצג את האנרגיה הבסיסית שקיימת ביקום.

ההבנה המקובלת בהודו היא שהמנטרות הוודיות מבטאות באמצעות צלילים תדירויות של חוקי טבע מסוימים ושניתן להשתמש בצלילים אלו בטכסים וודים שונים על מנת ליצור השפעות חיוביות בכל תחומי החיים. המשמעות שנלווית לצלילים אלו הינה משנית ומסיבה זאת לא נכתבו בהודו ביאורים חשובים לוודות העיקריות. סאיאנה אמנם כתב פרוש לריג וודה אולם כבר בתחילת הפרוש הוא הזכיר שהוא כותב אותו אך ורק כדי לבאר את השימוש שיש לעשות בפסוקים אלו בטכסים וודים שונים ולא כדי לבאר את המשמעות שטמונה בהם. גם כיום בבתי הספר הוודים בהודו מלמדים את התלמידים בעיקר כיצד לזמר את הוודה בצורה נכונה וכמעט לא עוסקים במשמעות שנלוות אליהם.

למילה אחת בסאנסקרית ניתן למצוא לעתים מובנים שונים שיכולים להיות קשורים אחד לשני או אפילו מנוגדים. כך לדוגמה כשאנו מחפשים במילון את המשמעות של המילה "אטמן" נמצא את ההגדרות הבאות: עצמי אוניברסאלי, עצמי טרנסנדנטאלי, עצמי או אגו אינדיבידואלי, עצמי פנימי, עיקרון הנפש, נשימה, נשמת החיים, תמצית, טבע, אופי, גוף, אדם, הבנה, רוח, אינטלקט, תודעה שעדה תמיד לעצמה וברהמן. אדם שניגש לתרגם את הוודות צריך להחליט מהי המשמעות הנכונה של מילה בהקשר של הטכסט כולו ואת ההחלטה הזאת הוא מבצע על בסיס הדרך שהוא מבין את הטכסט בעצמו. מסיבה זאת ניתן למצוא כיום תרגומים שונים לאותם כתבים וודים. לעיתים קרובות כשהמתרגמים לא חוו בעצמם את התודעה הטהורה שעליה בעצם הכתבים הוודים מבוססים הם העניקו לטכסטים הוודים אופי של סיפורים מיתולוגיים משונים ועקב כך רבים התייחסו לוודות כאל סיפורי מעשיות שאינם קשורים כלל לצד המעשי של החיים.

שם הכותב: מוטי שפי
אודות הכותב: מלמד מדיטציה טרנסנדנטאלית משנת 1980. בוגר החוג לפילוסופיה כללית ויהודית באוניברסיטת ת''א ובעל תואר מוסמך לפילוסופיה וודית מהאוניברסיטה הוודית של מהרישי בהולנד. בשנים 1983-2003 השתתף בקבוצה בין - לאומית של מורים למדיטציה, ובמסגרת זאת לימד מדיטציה והרצה בהודו, ארה''ב, אירופה ודרום מזרח אסיה.חי מספר שנים בהודו, למד זמרה וודית מסורתית ומאז 1986 מתמחה באסטרולוגיה הודית עתיקה. לימד אסטרולוגיה ופילוסופיה הודית במכללת רידמן, סמינר הקיבוצים ובתי ספר שונים ליוגה בת'א. כתב קבוע באתר של מעריב והשתתף בעשרות תכניות "זמן מיסטיקה" בערוץ עשר.
אימייל: [email protected]
כתובת אתר: לחץ כאן

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©