שתף

סטרס: לא מה שכולם חושבים! / איה הוד

28.04.19

רבים שומעים את המילה "סטרס" וחושבים רק במובנים של מצבים מלחיצים, פיטורים, דאגות, עומס עבודה, היסטריה וחרדות, אי עמידה בזמנים וכדומה אך לגוף פירושים שונים לגבי מה הוא מגדיר כמצבי סטרס. למשל, מבחינת הגוף, סטרס יכול להיות חוסר שעות שינה או שינה לא מספקת, חשיפה ממושכת לקור או לחום, סטרס הוא עבודה במשמרות כשהיום והלילה מתחלפים, סטרס יכול להיות בילוי בגובה רב בטיסות מרובות. הגוף מפרש כסטרס גם דילוג על ארוחות, דיאטה קיצונית או אכילה של ג'אנק פוד, עוגות וקפה בלבד. המערכת הגופנית מפרשת כסטרס גם חשיפה ממושכת לאורות הפלורוסנט, למסך המחשב, לעבודה בתוך משרד. סטרס הוא שכיבה ממושכת מבלי יכולת לזוז בזמן מחלה, אבל על קרוב שנפטר, פציעה ועוד.

הרעיון הוא שסטרס הוא כל סוג של מתח הגורם לגוף להרס ולמוות של תאים. והמתח הזה כאמור, יכול להיות מספר רב של מצבים שאינם בהכרח נפשיים, אך כולם משפיעים פיזית על הגוף.

ישנה אמרה שטוענת שגוף האדם יכול לספוג עד שלושה ימי סטרס רצופים ולהתמודד עם זה בצורה טובה, מאחר ולגוף מערכות משוב ובקרה המאזנות את עצמן במצבי סטרס. אך המשך האמרה אומר, שלאחר שלושה ימים בהם אדם חווה סטרס, הגוף מתחיל לגבות מחיר. התוצאות יכולות להיראות במיידי כמו כאבי ראש, כאבי בטן, שלשול, שרירים תפוסים, שפעת, והם יכולים להופיע גם אחרי שנים בצורה אחרות ואולי אף בפחות נחמדות. תשאלו אנשי הייטק האם הם רוצים לראות את עצמם בעוד 10 שנים בגיל צעיר יחסית, עם שיערות לבנות, בעיות בריאות קשות וקשיים להירדם בלילות, כולם יגידו לכם שלא. אך עד כמה באמת עוצר אדם העובד בשעות מטורפות לחשוב על מה יהיה בעוד כמה שנים. התשובה היא - שואף לאפס.

לעיתים, 5 - 10 דקות ביום יכולות לעשות את כל ההבדל. לנעול את עצמך במשרד לבד, לנתק טלפונים, לעשות EFT והחזרות כוח אם צריך ולא לשכוח פשוט לנשום. תרגילים מסוג זה יכולים לסייע למתן באופן ניכר את השפעות הסטרס המאוחרות והמיידיות.

ההרס הנגרם לגוף כתוצאה ממתח מוכח מחקרית! בזמן מתח, בלוטת יותרת המוח שולחת שדרים כימיים לבלוטות יותרת הכליה המפרישות קורטיזון, אלדוסטרון ואדרנלין המסייעים לגוף להלחם במתח. כל הפעולות האלה נועדו בעצם לאפשר התמודדות עם תגובת "תקיפה או בריחה" (Fight or Flight). אך אם הלחץ מתמשך או נמצא ברקע רוב הזמן, הגוף מאבד מינרלים וויטמינים חשובים (סטרס גורם לשחיקה ויציאה שלהם מהגוף), לחץ הדם עולה, נוצרות בעיות עיכול, קשיי שינה והירדמות ועוד בעיות בריאות היכולות גם להתבטא בלב, בכליות ובקושי להיכנס להריון. השפעת ההורמונים הללו על הגוף מאוד מגוונת ויכולה להתבטא באופנים נוספים. למשל, כאשר בזמן מתח ממושך מופרש הרבה קורטיזון, הוא עלול להוביל לאיבוד סידן, שחיקת חלבון, אובדן מסת שריר עקב איבוד חלבון, עלייה ברמות הסוכר בדם ועוד.

כאשר אוכלים בצורה נכונה ולומדים להתנהל עם מצבי סטרס (Stress management), ניתן למנוע את הנזק הנגרם לגוף מאבדן מרכיבים חיוניים. כמובן שנטורופת מוסמך יוכל גם להתאים באופן אינדיוידואלי פורמולת צמחי מרפא אשר תסייע לפי הבעיה ממנה סובל האדם.
ישנם מזונות שמאוד חשוב לקבלם בזמני מתח. מזונות בעלי ערכי ויטמיני B גבוהים, מזונות עשירים במגנזיום וסידן מזונות עם ערך תזונתי ולא ג'אנק, אומגה 3.

ענייניי נשים ומקומות עבודה
הריון, שינויים הורמונליים, כאבי מחזור, עצבנות, חוסר ריכוז - הדברים שפחות מדברים עליהם בסביבת העבודה ומשפיעים באופן משמעותי על נשים רבות, וכן - גם על הסביבה הקרובה.
הייטק כבר מזמן אינו נחלת גברים או סביבה גברית טהורה, ישנן נשות הייטק, העובדות בסביבה מאוד לחוצה וצריכות בנוסף על הכל, להתמודד מידי חודש עם בעיות נשיות, אשר יכולות להפריע למהלך העבודה התקין המצריך ריכוז, שעות לא פשוטות, עמידה בזמנים, לחצים ומצבים התובעים מהן הרבה מעבר ל- 100%.

ומה על הריון? - אישה העובדת בהייטק ונכנסת להריון לא תמיד מודעת להשפעת רמות הלחץ והשעות הלא שגרתיות על גופה. ידוע שמצבי סטרס משפיעים על המערך ההורמונלי בגוף. נושא האיזון ההורמונלי והתחזוקה לפני, במהלך ולאחר ההריון, מאוד חשוב כדי למנוע בעיות כמו נשירת שיער, שינויים במצב הרוח, חולשה, חסרים תזונתיים ועוד. ומה על כאבי מחזור? כאמור, נשים רבות סובלות מכאבי מחזור קשים, שינויים במצב הרוח, תחושת מלאות, כבדות, גודש ועצבנות המשפיעים גם על הסובבים.

הנטורופתיה מציעה כלים המסייעים להזנה, תמיכה, מניעה, איזון מערכות הגוף, חיזוק, איזון מערכת הורמונלית ועוד כדי לאפשר לגוף לטפל בעצמו טוב יותר.

שם הכותב: איה הוד
אודות הכותב: נטורופתית מוסמכת R.na. מתמחה בטיפול בבעיות ומחלות דרכי עיכול בשילוב הטיפולי של תזונה, צמחי מרפא, דמיון מודרך ו- EFT.
אימייל: [email protected]
כתובת אתר: לחץ כאן

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©