שתף

פאטיצ'ה-סאמופדה ואומנות שאילת השאלות / אמתי מגד

01.05.17

אחד המושגים המרתקים בבודהיזם הוא מושג "הפאטיצ'ה-סאמופדה" – הזיקה והתלות ההדדית בין הדברים. עבור מטפלים ומאמנים, הבנה מעמיקה של המושג עשויה לשנות באופן דרסטי את האופן שבו הם שואלים שאלות, משתמשים בטכניקות ועושים התערבויות בחיי מטופליהם. "שאלות רפלקסיביות" הן סוג מסוים של שאלות המבטא, בעיני, באופן נפלא את התובנה של פאטיצ'ה-סמופדה ומאפשר טיפול שהוא אופטימי יותר, גמיש יותר ויעיל יותר.

הדלאי למה כותב על פאטיצ'ה-סאמופדה: "בסנקסקריט המילה עבור נביעה הדדית היא פאטיצ'ה-סאמופדה. למילה פאטיצ'ה יש שלושה מובנים שונים –להיפגש, להישען ולהיות תלוי, אך המובן הבסיסי של כל השלושה הוא תלות. המשמעות של סאמופדה היא נביעה. ולכן המשמעות של פאטיצ'ה-סאמופדה היא זה שנובע בתלות בתנאים, בהסתמכות על תנאים, דרך הכוחות של תנאים".

מרתק להתבונן בכך. כל תופעה תלויה בתופעות אחרות, נובעת ומתרחשת בו זמנית להן. הסיבתיות אינה קווית. היא אינה מתרחשת בזמן. מזוכיזם, לדוגמא, אינו התוצאה של הסדיזם, שניהם נובעים אחד מהשני. הבריחה אינה התוצאה של רדיפה. שתיהן, הבריחה והרדיפה, נולדות יחד, נובעות אחת מהשנייה. הפסיביות אינה נובעת מהאקטיביות, שתי התופעות מולידות אחת את השנייה במקביל. ובתוך משפחות, לעולם אין זה בן זוג אחד שמפעיל כוח על השני. אלה תמיד שני בני הזוג שמפעילים כוחות מנוגדים אחד על השני, וההופעה של הכוחות המנוגדים הללו מתרחשת בו זמנית.

אנו מדברים כאן על הבנה עמוקה מאוד שדורשת התבוננות. אך כשאנו מתבוננים בתופעות בדרך הזאת, איננו יכולים יותר להאשים אף אחד במצבו של אף אחד אחר. מבט העל שאנו לוקחים מראה לנו שכל השותפים למצב יצרו אותו יחד. וקיומו של המצב תלוי בתרומה ההדדית של כל השותפים.

חישבו על שלושה מקלות היוצרים פירמידה ונשענים אחד על השני. אם נזיז מקל אחד, כל המבנה ייפול. מערכות יחסים זוגיות, משפחתיות ועסקיות עובדות בדיוק באותו אופן. כל המרכיבים שלהם יוצרים אותן יחד. כל השותפים אחראיים על היצירה באופן שווה. אף אחד אינו הגורם. אף אחד אינו המגיב.

יש משהו משחרר מאוד בתובנה הזאת, במיוחד עבור מטפלים ומאמנים. למעשה התובנה הזאת מספרת לנו שמצבים שונים הם גמישים בהרבה ממה שחשבנו. אין באמת "אישיות" קבועה ובלתי משתנה לבוס שלנו, לבן הזוג שלנו להורים שלנו, או למטופל שלנו. מה שאנו רואים כ"אישיות" שלו או כ"אופי" שלו נובע באופן הדדי מ"האישיות" ו"האופי" שלנו. אם אנו חווים את הבוס, את בן הזוג או את המטופל שלנו כנוקשה מאוד, הנוקשות הזאת היא יצירה הדדית של שנינו יחד. זה אומר שאם נשתנה, גם הוא ישתנה.

אם אנחנו משתנים, בן הזוג שלנו, או המטופל שלנו, אינו יכול להיות "תקוע". זה פשוט אינו אפשרי. התקיעות שלו תלויה בתגובה שלנו. ואם אנו משנים את התגובה, גם התקיעות שלו חייבת להשתנות.

חישבו על השימוש בטכניקה הנפוצה של שיקופים. "נראה שאת מאוד עצובה היום" אומר המטפל למטופלת. "נשמע שאתה מאוד כועס עליה", אומר המאמן למטופל. בבסיס הטכניקה של השיקוף נמצאת ההנחה שהרגש "שוכן" בתוך האדם. האם ייתכן שאנחנו מסייעים לקבע מצב כשאנו משקפים אותו כך? האם שיחה על בעיות וקשיים "השוכנים" בתוך אדם מסוים, עלולה להפוך אותם יציבים יותר וגמישים פחות?

ועכשיו נסו להתבונן בשאלות הרפלקסיביות הבאות. בבסיסן של השאלות הללו נמצאת ההבנה שהתופעות תלויות אחת בשנייה. שום רגש אינו "שוכן" בתוך אף אחד מהשותפים. הרגשות וההתנהגויות נובעות הדדית אצל כל השותפים וכולם יחד תורמים לסיטואציה:
- כשאת מצפה מבעלך להיות גמיש וקשוב לך יותר, נראה לך שהוא מגיב אלייך ביותר גמישות או ביותר נוקשות?
- כשאתה לוחץ על אישתך לשכב איתך יום יום, אתה חושב שזה גורם לה לרצות לשכב איתך יותר או פחות?
- אמרת שאת נוהגת לשוחח עם יוסי, בנך, על הריבים שלך עם בעלך. את חושבת שהשיחות הללו עם יוסי גורמות לך ולבעלך לריב יותר או פחות?
- כשאתה מרגיש כל כך אשם כלפי אמא שלך, אתה חושב שזה גורם לה להאשים אותך יותר או פחות?
- כשאת מתייעצת עם אבא שלך על הריהוט החדש שאת רוצה לקנות לבית, את חושבת שזה גורם לבעלך להרגיש יותר או פחות מעורב בבית?

לסוג השאלות הללו קרא המטפל המשפחתי קרל טום, שאלות רפלקסיביות. אלה שאלות המצביעות על האופי הרפלקסיבי חזרתי, של התופעות. כשאנו שואלים את המטופלים שלנו שאלות כאלה זה מעורר אותם להתבונן ברצף ההתנהגויות שיוצרות יחד את הבעיה, וזה מזמין אותם לראות את החלק שלהם ברצף הזה. יותר לא יוכלו להתעלם ממנו.

הניסיון שלנו מראה ששאלות מסוג כזה יוצרות שינוי מהיר בחיי מטופלים. הם חוזרים הביתה, ליחסים שלהם, עם תובנות חדשות, והם אינם יכולים יותר לפעול בדרך שבה היו רגילים.

 

כדי ללמוד עוד על כוחן של שאלות ביצירת שינוי הכנסו ללינק

שם הכותב: אמתי מגד
אודות הכותב: מטפל ומדריך מוסמך בטיפול משפחתי וזוגי מנהל בית ספר "מגד" לפסיכותרפיה מתקדמת.
אימייל: [email protected]
כתובת אתר: לחץ כאן

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©