שתף

איך אתה עומד על הראש עם הכיפה? / אסף משה בילר

11.08.13

אז רגע... - הוא מהרהר לעצמו, נותן בי מבט בוחן ושואל בחיוך "
- אתם גם עומדים על הראש וכל הדברים האלה?" נראה שהוא מנסה ליישב את מה שאני אומר לו עם המראה החיצוני שלי. "כן" - אני עונה בפשטות. "ומה עם הכיפה? - הוא שואל אותי - היא... לא נופלת?", "הכיפה? - אני משיב מבט וחיוך - אין שום בעיה עם הכיפה". "בעצם - אני גוחן אליו מעט וממשיך בקול נמוך - ההיפך הוא הנכון. דווקא כשעומדים על הראש מספיק זמן, הכיפה מתחברת אליו יותר טוב...."

אז איך באמתם אתם מחבר בין היוגה לחיי תורה ?
הרצון שלנו התחיל בלאפשר לציבור היהודי בארץ ובעולם שימוש בכלי הטיפולי הנפלא הזה שנתן לנו הבורא בטובו, במסע האישי של האדם אל תכליתו או ככלי עזר עוצמתי ויעיל לטיפול באדם שזקוק לעזרה. לשם זה עשינו שתי פעולות- "סור מרע, ועשה טוב"
ב"סור מרע" כל חלק שנכלל בתפיסה היוגית המקורית ואינו עולה בקנה אחד עם רוח היהדות אינו משמש ככלי טיפולי ב"יוגה משלנו": שימוש במנטרות של שמות אלילים הודים וכל מה שנופל בגדר עבודה זרה מחד גיסא, והעברת התרגול לפסים התואמים את הדרך הרוחנית היהודית ושמירת המתרגל בסביבה טהורה ונקייה. יש כאן דקויות שלא את כולם ניתן להסביר על רגל אחת.

לאחר שהסרנו מכשולים, ניגשנו לשלב ה"עשה טוב", נתינת ידע אמיתי, שהוא למעשה המרכיב העיקרי של ה"שלנו" ב"יוגה משלנו".
הידע הוא המפתח להלביש את המציאות בתוכן.
חכמת הקבלה כפנימיות התורה הינה אם כל החוכמות באשר הן. חכמה עצומה, נשגבת ואין סופית, נוגעת בשורש ההוויה כולה, פורטת את המציאות לפרטי פרטים ומאירה באור מופלא של הבנה עמוקה את כלל המציאות.

הידע שאנו מתמקדים בו עוסק ב"כח המתבונן". מתוך נסיון נוכחנו לדעת שתרגול היוגה יכול להיות לתועלת רבה וסיוע ממשי לפיתוח ה"כוח המתבונן" בנפש.
ננסה להבין לעומק מה משמעות הביטוי: הכל תלוי בעיני המתבונן.
שלושה מביטים בשקיעה, בלב כל אחד מחשבה, האם כל המתבוננים רואים את אותה השקיעה? -"כמה רומנטי, תפאורה נפלאה לסרט הבא!" -"ניתן לראות כמה האוויר מזוהם על פי האובך ששובר את קרני השמש" -"ישתבח שמו לעד- פלאי הבריאה- כמה מופלא!" העיניים, אותם עיניים, השקיעה אותה שקיעה - אך כל אחד מהמתבוננים רואה מציאות שונה! כיצד? המציאות הינה תוצאה של העיניים שמביטות בה - ואם לדייק – המציאות הינה פרי של החוכמה שעומדת מאחורי העיניים שמביטות בה. להלביש את המציאות במחשבות הנכונות תלוי בחוכמת המתבונן, תלוי בידע.

שילוב בין יכולת התבוננות חדה, יעילה וזמינה לידע מקיף, אמיתי ושורשי, מביא את האדם למצב תודעתי-רוחני גבוה, המשמש כלי עזר מופלא לאדם במסעו למימוש כוחותיו ולשורש הוויתו.
כל חכמה שאינה מדויקת מספיק, אינה יורדת לפרטים תעניק למתבונן תמונה לא שלמה. ידע שאינו מדוייק עלול ליצור בלבול, הבנה לא מדוייקת ומסקנות פעולה מוטעות. תהיה יכולת ההתבוננות של האדם טובה ויעילה ככל שתהיה, מבלי ידע וחוכמה שיאירו ויבארו לו את המציאות באור אמיתי ונכון, יהפוך כלי ההתבוננות לדל ביותר ולעיתים אפילו למזיק.
להלביש את המציאות במחשבות הנכונות תלוי בחוכמת המתבונן, תלוי בידע.

יכולת האדם לפתח את "כוח ההתבוננות" מאפשר לו לעבור – לידה רוחנית. מדוע?
כל אדם מורכב מחלק גשמי-בהמי וחלק אלוקי.
החלק האלוקי שבי זה החלק שהיה לפני הבריאה, נמצא עכשיו ויהיה אחרי. הוא המציאות הנצחית. הוא נקרא חלק אלוקה ממעל.
כנאמר: הוא היה והוא הווה והוא יהיה בתפארה". הוא המציאות הנצחית. הוא הכח שכאשר אנו מתחברים אליו ופועלים ממנו אנו בעצם גם מתחברים לנצח.

החלק הגשמי בהמי שייך לעולם הזמני. כפי שאנו יודעים הכל זמני בעולם הזה, "בבוקר יציץ ויחלוף ,בערב יבש ו.." (תהילים צ,ו) יום אחד אדם זוכה במכרז ויום אחר כל הכסף שלו נופל בבורסה. זה עולם התמורות , השינויים, אימפריות נופלות וקמות כל הזמן.

האדם נמצא אם כך בדו שיח ומאבק תמידי בין הגוף הגשמי הבהמי לנשמה האלוקית הנצחית . זהו מאבק בין הזמניות לנצח.

בשפת הקודש יש את הסודות העמוקים ביותר, כמו שאפשר ללמוד משמו של האדם:
אדם מלשון –"אדמה", ארציות, מחד, ומלשון – "אדמה לעליון" מאידך.

החלק האלוקי שבי הוא המציאות הנצחית.
החלק הגשמי בהמי שייך לעולם הזמני.

נשאלת השאלה איזה מהכוחות שקיים באדם יהיה הדומיננטי יותר: האם הנשמה האלוקית שבו או שמא הגוף הבהמי?

החלק הבהמי
תכונה משמעותית בחלק הבהמי של האדם היא העדר כוח הבחירה. החלק הבהמי פועל על פי התכונות הטבועות בו בדרך הטבע, כפי שכל בהמה בטבע פועלת מתוקף טיבעה ללא אפשרות בחירה בין רע לטוב: חתול שטורף עכבר אינו חתול רע! הוא חתול וזה טבעו.

החלק הרוחני
תכונת הנשמה שבאדם –בחירה!
כפי שאנו אומרים בתפילת השחר : מותר האדם מין הבהמה- אין. לבד מהנשמה הטהורה " הנשמה היא בעלת חופש בחירה: היכולת האנושית לבחור בטוב ולפעול כנגד הטבע ומעל לטבע, שייכת לאותו חלק באדם שמקורו ושורשו הינו רוחני בתכלית –"חלק אלוק ממעל".
כדי להפעיל את כוח הבחירה, חייב האדם להקדים ולעצור את פעולתו הטבעית ולהתבונן במציאות. כל עוד לא עורר האדם את עצמו לשינוי מתוך התבוננות בעצמו, הוא עדיין בחלקת הבחינה "הבהמית", המנגנון האוטומטי, הטבעי שפועל בו.
היכולת לבחור הינה היכולת לשאול את עצמי בכל רגע מה הדבר הנכון לעשות ברגע זה? מה תהיה המחשבה או הדיבור או המעשה שיעזרו לי ברגע זה להיות יותר קרוב למהותי – למהות האלוקית שממנה אני מורכב, לטוב ומטיב.
היכולת לבחור הינה היכולת לשאול את עצמי בכל רגע מה הדבר הנכון לעשות ברגע זה?
במעלה מדרגות הרוח
בדרך למדרגה הרוחנית של עשייה מתוך בחירה אנו חייבים לבצע שני צעדים מקדימים:
הראשון- עצירה! עצירת התגובה האימפולסיבית, "הטבעית".
השני- התבוננות! – היכולת המנטאלית, הרגשית והשכלית לבחון את המציאות במבט אמיתי ככל שניתן ומתוך כך לבחור בתנועה הנכונה.

לסיכום, טעמנו כאן מעט מן הידע השורשי שקיים בתורתנו. חכמת הקבלה והחסידות מאירה דרך עיני המתבונן ומעניקה הבנה בסיסית ועמוקה של המציאות בה הוא מביט - נפש האדם, תהליכי מחשבה ורגש, תהליכי פעולה בחברה האנושית ובעולם כולו. היא חושפת כל פרט בשורשו האמיתי והמדויק.

נשמח להזמינכם ליום עיון פתוח לקהל הרחב, ולקראת פתיחת מגמת היוגה והרפלקסולוגיה ברוח היהדות בת"א וירושלים. 
יום שני, 12.8, ו אלול, מרכז שמים, רח מלצט 41, תל אביב.
מומזנים להיכנס לאתר ולצפות ב3 שיעורים במתנה מפי אסף משה בילר: "התבוננות- מי אני?", "איכלה רוחנית", ועוד הפתעה.
לפרטים נוספים - 050-7231400

שם הכותב: אסף משה בילר
אודות הכותב: אסף משה בילר, ראש המגמה להכשרת מורים ליוגה ברוח היהדות, מכללת אילמה. מורה ומטפל ביוגה והתבוננות מזה שנים רבות. למד כשנתיים במרכזי יוגה בדרום הודו. בעל ניסיון טיפולי עשיר באוכלוסיה בעלת צרכים מיוחדים (נגמלים מסמים, חולי נפש, ילדים וכו'). מורה ומרצה לקבלה וחסידות ברחבי הארץ. בשיעוריו העוסקים בהתמודדות יהודית מפליגים איתו הלומדים להקשבה פנימית והתרוממות הנפש.
אימייל: [email protected]
כתובת אתר: לחץ כאן

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©