שתף

על צום וכיפור / איה הוד

10.09.17

אחד מכינויי הצום הוא "סכין המנתחים של הטבע" מאחר והוא דרך לעזור לגוף לרפא מחלות רבות מבלי אשפוזים או טיפולים פולשניים. 

קיימים מחקרים רבים בנושא הצום, עשו בו שימוש לטיפול במחלות כגון, מחלות לב וכלי דם, השמנה, מחלות במערכת העיכול, סוכרת, דלקות למיניהן, מחלות אוטואימוניות, מחלות עור, דלקות פרקים, סרטן, אלרגיות ועוד. אך יש הבדל בין צום טיפולי לצום של יום אחד. כדי להשיג שיפור בריאותי יום אחד בוודאי שלא מספיק.

מבחינה רוחנית צום נחשב למטהר ומזכך. בזמן ולאחר צום יש שמספרים על תחושת התעלות, שלווה, שקט פנימי, ניקיון פנימי וצלילות מחשבתית. ההתעסקות עם האוכל לא קיימת והאדם פנוי ל"עבודה פנימית" והתמקדות בדברים שמעבר לגוף הפיזי.

למה מרגישים רע בצום?
כל הזמן שומעים כמה צום הוא בריא - אז למה יש שמרגישים כל כך רע?
צום הוא באמת דבר בריא מאוד, אך הוא יכול גם להזיק כשלא יודעים איך להתחיל אותו, לנהל אותו ואף לצאת ממנו.

צום דומה לתהליך ניקוי רעלים. אדם המורגל באכילה קלוקלת ושתיית קפה עשוי לחוות מה שנקרא "משברי ניקוי".
משברי ניקוי נובעים מהשתחררותם של כל הרעלים שהצטברו בגוף.
הם יכולים להתבטא בשלשולים, כאבי ראש, מגרנות, חולשה, כאבי שרירים, בחילות והקאות וכדומה. .

ההבדל הוא, שבניגוד לתהליך ניקוי רעלים מבוקר, בצום של יום כיפור לא כולם מודעים לצורך בהכנה מראש.
אין את ההדרגתיות ולכן זה יכול להיות מאוד טראומטי ודרסטי לגוף.

אדם שבאופן כללי רגיל לאכול הרבה, לא מקפיד על תזונה בריאה, אוכל הרבה מטוגן, סוכרים, מוצרי חלב, שומן ובשר ופתאום בבת אחת מפסיק לאכול ולשתות ליום שלם בכיפור - הסיכוי שלו לסבול בצום הוא גדול בהרבה מאדם שבדרך כלל רגיל לאכול בריא.
הגוף עמוס רעלים וכשהרעלים מתפרקים ויוצאים החוצה בצום הם מציפים את הדם בדרכם החוצה וגורמים לתחושות קשות.

אנשים שאוכלים תזונה מאוזנת ובריאה, בכמויות קטנות, לועסים היטב ולא בולעים את האוכל, בדרך כלל עוברים את הצום בצורה קלה הרבה יותר.

הארוחה המפסקת נערכת אחר הצהריים, בדרך כלל בסביבות השעה 16:00.
במקרה הטוב, יש שנוהגים לפסוח על ארוחת הצהריים ולאכול אותה כארוחה מפסקת וזוהי טעות.
במקרה הפחות טוב, יש שאוכלים גם ארוחת צהריים וגם ארוחה מפסקת - אותה הם מחשבים במקום ארוחת הערב שהיתה אמורה להיערך לא הרבה לאחר מכן - גם זו טעות.

המחשבה של "אני צריך לאכול הרבה כדי לא להיות רעב וכדי שזה יספיק לי עד למחרת בערב" היא שגויה, עשויה לגרום דווקא לצום קשה, לכבדות, עייפות, הרגשה רעה ואף לנזק.

ראשית, מומלץ לא לאכול ארוחה מפסקת או לאכול משהו ממש קל כמו פרי, דייסת שיבולת שועל עם לי-צוף או קרקר שיפון עם יוגורט.

ככל שתכבידו על העיכול והקיבה, כך הגוף יצטרך להשקיע יותר אנרגיה בעיכול המזון וזה יעייף ויתיש אותו מאוד - אין לכם מושג כמה אנרגיה הגוף משקיע בעיכול, וכמה דם הולך למערכת העיכול בשביל לעכל את המזון. בצום אנו זקוקים לשמור על כל הכוחות שלנו!!!

שנית, הנה כמה טיפים שיעשו את כל ההבדל:

• אכלו הרבה ארוחות קטנות לאורך כל היום.

• אכלו ארוחת צהריים לא גדולה בשעה הרגילה - כך גם לא תלחיצו את עצמכם בזמן ולא תתנפלו מהר על האוכל ותבלעו מהר מלחץ שמא לא תספיקו לסיים את הארוחה לפני מועד תחילת הצום.

• שתו מים והרבה עד הרגע האחרון - דאגו למאגר הנוזלים בגוף כבר מיום לפני.

• הימנעו מקפה - הקפה הינו משתן וגורם לאיבוד נוזלים. גם קולה ותה המכיל קפאין אינם מן המומלצים. אם אתם צרכני קפה קבועים, דאגו כבר שבוע לפני הצום, להפחית בהדרגה את מספר הכוסות כדי להימנע מכאב ראש של גמילה.

• השתדלו שהמזונות בארוחה זו יהיו מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך - זה אומר שהסוכר בדם לא יקפוץ באופן משמעותי ויגרום להפרשת אינסולין ובכך יגרום לרעב אדיר.

• הימנעו לחלוטין מרוגעלך, עוגות, סוכרים, קמח לבן, לחם לבן, בצקים, מאפים, בורקסים, ממתקים, אל תמתיקו את התה עם סוכר אלא עם לי-צוף שהוא ממתיק בריא בעל אינקס גליקמי נמוך ולכן טוב גם לחולי סוכרת (בכמות מוגבלת). מזונות אלא הם בעלי אינדקס גליקמי גבוה ויגרמו לרעב במהלך הצום!

• אכלו ירקות בקליפתם וירקות עליים ירוקים

• אכלו פירות עם קליפתם ורצוי שיהיו פירות בעלי אינדקס גליקמי נמוך.

• הימנעו מלשתות מיצים - המכילים המון סוכר (אפילו שהוא טבעי) מאחר ומיץ אינו מכיל את הסיבים של הפרי השלם והטרי, ולכן הוא בעל אינדקס גליקמי מאוד גבוה ועשוי בקלות לגרום לרעב וצמא אפילו עוד באותו הערב.
פירות "סוכריים" בעלי אינדקס גליקמי גבוה כגון אבטיח, ענבים, מנגו וכדומה, רק יגרמו לצמא ורעב ואי נוחות בצום.

• הימנעו ממלח

• שימו לב: כמו שלפני הצום אין להעמיס על העיכול, אותו הדבר תקף גם לאחר הצום. אכלו משהו קל כדי לשבור את הצום.מרק ירקות או קרקר שיפון עם אבוקדו ולימון. לאחר שעה קלה אכלו ארוחה בריאה כפי שצויין למעלה. לא לשכוח להחזיר נוזלים - מים, תה צמחים, חליטות וכדומה.

• שמרו על עצמכם במהלך הצום בכך שתשהו במקומות מוצלים ותמנעו ממאמץ יתר. אם אתם אתם צמים זה לא הזמן לצאת למסע אופניים ארוך עם הילדים על כבישי ישראל.

עוד באותו נושא:


אם הצום קשה לכם במיוחד, אני מתאימה לכם פורמולת צמחי מרפא ייחודית לעבור את הצום בקלי קלות, ללא רעב וצמא.

הפורמולה מכילה צמחים המשמשים, בין היתר, לאיזון הסוכר בדם ובכך הם מונעים נפילות סוכר במהלך הצום (נפילות סוכר גורמות לרעב וצורך בלתי נשלט לאכול). הפורמולה מכילה צמחים המדכאים תחושות רעב, מזינים את הגוף ותומכים בו, מרגיעים את מערכת העיכול, מונעים כאב ראש ובחילה.

בין הצמחים בפורמולה ניתן למצוא את צמח ה- Gymnema sylvestre המצוי אף בפורמולות לירידה במשקל, צמח הקמומיל, verbena למניעת חולשה ועוד.

שם הכותב: איה הוד
אודות הכותב: נטורופתית מוסמכת R.na. מתמחה בטיפול בבעיות ומחלות דרכי עיכול בשילוב הטיפולי של תזונה, צמחי מרפא, דמיון מודרך ו- EFT.
אימייל: [email protected]
כתובת אתר: לחץ כאן

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©