שתף

נזקי הלחץ על בריאותנו / רומי חוכמה

08.04.18

אנו חיים בעולם לחוץ ומשלמים על זה בבריאותנו. ניתן לאבחן סטרס דרך קשתית העין ולטפל

 

כשהמתח הקיומי מזיק לבריאותנו- הדבר ניכר בוודאות בקשתית העין. כנטורופתית ואירידיולוגית העוסקת בתחום כבר 14 שנה, אבחנתי מספר רב של אנשים שבריאותם נפגעה עקב סטרס - הדבר בא לידי ביטוי במגוון מחלות החל מלחץ דם ובעיות לב ועד מחלות אוטואימוניות.


היום אפילו הצבא מכיר במחלות אוטואימוניות כמו פסוריאזיס או טרשת נפוצה כמחלות שנוצרו עקב מתח נפשי וסטרס. בביטוח לאומי הוכר מנהל טכני שקיבל אירוע לב כתוצאה מלחץ וסטרס. כל אחד מאתנו נחשף ללחץ באופן יומיומי, ולעיתים החיים דורשים מאתנו יותר מכפי יכולתנו. חשוב לציין שאנחנו שונים זה מזה גם ביכולת שלנו להתמודד ביעילות עם מצבי לחץ- וגם את מידת היכולת זאת ניתן לראות בקשתית העין.

מה זה סטרס?
מול מצב מסוכן כמו התמודדות עם חיית טרף הגוף מפריש כמות גדולה של הורמונים כמו קורטיזון, נוראדרנלין ואדרנלין שגורמים להפעלת מערכת העצבים הסימפתטית שגורמת לעלית קצב הלב, לחץ הדם, קצב הנשימה רמת הגלוקוז והשומנים עולה בדם, מערכת העיכול מושבתת ועוד.


הבעיה עם סטרס קוראת כשהוא הופך לסטרס מתמשך כמו מצב ביטחוני קשה, מערכת זוגית, עבודה וכדומה.
חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון גילו כי חשיפה ממושכת ללחץ יכולה להעלות את הסיכויים לחלות במחלות התוקפות את הגוף ולהחריפן.
על פי צוות החוקרים, בעת לחץ המוח מפריש חומר שמייצר תהליך כימי שמדכא את המערכת החיסונית. פעולה הכרחית לתפקוד חריף של הגוף תוך כדי לחץ. אולם במציאות שבה אדם חשוף ללחץ מתמיד מערכת החיסון מפתחת עמידות כלפי החומר המדכא.


העמידות הזו פוגעת בשיווי המשקל הגופני, כי למוח אין יכולת לנהל את המערכת הזאת. כך נוצרים מצבים בהם מערכת החיסון פועלת באופן חריף נגד הגוף בלי שזה יכול לעצור אותה או היא עלולה לפגוע בתקינות בערכת החיסון ובשל כך עלייה ברגישות לתחלואה במחלות זיהומיות.

נשים חשופות יותר לסטרס. מחקר שנערך בקרב עובדי מפעל בשבדיה, השווה בין תגובות הלחץ של הנשים לבין אלו של הגברים. המחקר הוכיח כי למרות שהגברים והנשים שהשתתפו במחקר היו חשופים לרמות דומות של לחץ במקום העבודה, מידת הלחץ של הגברים ירדה פלאים, לאחר שסיימו את יום עבודתם . בניגוד לכך, בסיום יום העבודה של הנשים, דרגת הלחץ שלהן לא השתנתה, ואפילו התגברה.

הקשר בן סטרס ומחלות אוטואימוניות-
הוא אדוק ומשמעותי, מדובר על אנשים הסובלים מאורח חיים לחוץ במיוחד או מטראומה אשר יכולים להוות טריגר למחלות אוטואימוניות. כמו קרון, קוליטיס, דלקת מפרקים ראומטית פסוריאזיס, סוכרת ניעורים ועוד. תהליך שפוגע יותר בנשים מגברים.
אנשים שסובלים ממחלות אוטואימוניות חשיפה ממושכת ללחץ נפשי מוחמרות בזמן לחץ.
סטרס ולחץ דם- בסטרס משתחררים הורמוני לחץ כמו אדרנלין ונור אדרנלין שגורמים לעליית לחץ דם. יש עדות לכך שגורמים פסיכוסוציאליים , עלולים להשפיע על מלחץ דם בטווח הקצר.
סטרס עלול לגרום לאולקוס- הורמוני הסטרס חומציים ומגבירים את החומציות בגוף כלומר דלקתיות.

מנגנון הרעב והסטרס
הגוף מייצר הורמון הנקרא קורטיזון כדי לעזור לנו להתמודד עם מצבי סטרס. מחקרים הראו שלאנשים שמנים רמות קורטיזון גבוהות יותר מאנשים רזים.
קורטיזון מיוצר במחזור היומי הטבעי שלנו. זהו הורמון מפתח בתגובת הגוף למצבי דחק, גופניים כמו גם נפשיים. הוא מכונה "הורמון סטרס", שכן הוא גורם לעלייה ברמת הסוכר ובלחץ הדם, ומהווה חלק מתגובת הגוף למצבי הישרדות. הראשון בזמן סטרס והשני בהחזרת הגוף למצב רגיל לאחר הסטרס.


בזמן הסטרס גורם הקורטיזון לפירוק שומן והגברת הייצור של גלוקוז הנגרם מפירוק חלבון מהשריר, כדי להגביר במהירות את הייצור של האנרגיה. בזמן שיא הסטרס, התיאבון יורד ומערכת העיכול עובדת במינימום. כאשר הסטרס המיידי עובר, רמת האדרנלין יורדת אבל רמת הקורטיזון נותרת גבוהה, וזאת כדי להביא את הגוף שוב לאיזון. אחת מהדרכים להחזיר את הגוף לנורמליות היא להגביר את התיאבון כדי להחזיר את הפחמימות והשומן ששרפנו בזמן ההישרדות. אבל אצלנו הסטרס נובע מבעיות שיש בבית, בעבודה או ממצב אחר ולא הוצאנו שום אנרגיה גופנית. אז מה למעשה קורה? בזמן שגופנו חשב שהיינו בסטרס גופני, הוא פירק חלבון (שריר) כדי לייצר גלוקוז, ולאחר מכן הגביר את התיאבון כדי להחזיר את הפחמימות והשומן ששרפנו; אלא שלא שרפנו כלל שומן, והתדלוק מחדש הוא תדלוק לא מוצדק שגורם לנו להשמין.

איך רואים סטרס דרך קשתית העין:
לגוון של העיניים יש משמעות- קשתית כחולה או ירוקה עם גוון לבן – מצביעה על נטייה לסטרס.
קשתית חומה בגון צהוב בהיר (צבע דבש) –מצביעה על חומציות גבוהה ברקמות ונטייה לסטרס .
אישון מורחב- מעיד על סטרס, הפעלה של מערכת העצבים הסימפתטית. (בתנאי שהאדם לא מעשן סמים או לוקח תרופות מסוימות שמרחיבות את האישון)
ניתן לאבחן בעין מעי הרגיז – מצביעה על מערכת עצבים שרגישה ללחץ.

מזונות שמורידים הורמוני סטרס
לאכול ארוחת בוקר המכילה לחם שיפון ואבוקדו או טחינה או דייסת שיבולת שועל.
אכלו את השומנים הנכונים: שמן זית, שמן קוקוס , טחינה, ושקדיה.
דגים עשירים באומגה 3 כמו : סרדינים, מקרל וסלומון.
אכלו פירות וירקות במיוחד כתומים וירוקים.
עשו לעצמכם מיצי עלים ירוקים (אורגניים).
גרגרי חומוס, עדשים, גריסי פנינה, לחם מחמצת לכוסמין או שיפון
הניעו את גופכם בכל הזדמנות- הליכה, אופניים, ריקוד ואפילו עליה במדרגות.
מזונות שכדאי להימנע מהם:
לצמצם צריכת אלכוהול, וקפאין, להפסיק צריכת בשר בקר ועוף, מזון מעובד, לצמצם צריכת סוכרים, להימנע מטיגון, וממרגרינה וחמאה.

חיזוק נפשי- חשיבה חיובית, טיפול פסיכולוגי, סדנאות להתמודדות עם לחצים, בודהיזם, קבלה ועוד.
הפחיתו מתחים- פרחי באך, מדיטציה , יוגה.
היעזרו בצמחי מרפא להפחתת סטרס כגון : ויטניה, ג'ינסנג , אגוז קולה וגנודרמה.
היעזרו בתוספי תזונה להפחתת סטרס – אומגה 3, Bקומפלקס, סידן ומגנזיום
 
שם הכותב: רומי חוכמה N.D
אודות הכותב: נטורופתית ואירידיולוגית מוסמכת N.D עוסקת בתחום 14שנים. עובדת עם תזונה וצמחי מרפא המותאמים לכל אחד במדויק על פי תוצאות האבחון של קשתית העין שלו. מטפלת בבעיות במערכת העיכול, מחלות כבד, גיל מעבר, הרזיה, אלרגיות ועוד. מתמחה בהרזיה, ניקוי רעלים ובהכנת הגוף לקראת הריון, בזמן הריון ואחרי לידה. מנהלת פורום אירידיולוגיה באתר "דוקטורס" ו BEOK יוצרת ועורכת את ירחון "מבט לטבע". מעבירה סדנאות הרזיה וניקוי רעלים לפי קשתית העין וכן סדנאות "הכיני גופך לתינוקך."
אימייל: [email protected]
כתובת אתר: לחץ כאן

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©