שתף

"חיטה על שום מה?" / ענת דלאל

11.04.17

פסח הגיע אלינו לטובה ואיתו האביב שמביא התחלות חדשות ושינויים לחיינו. אחת המצוות בפסח היא לא לאכול חמץ, כלומר להמנע מכל בצק שהותפח.

חשבתי שזו הזדמנות טובה לכתוב על החיטה משום שחג הפסח הוא הזדמנות מצויינת להפחית או לעשות הפסקה עם צריכת החיטה במאכלים השונים. הדעות מגוונות לגבי היעילות והנזק של החיטה, לכן העלה כאן מספר עובדות וטענות וכל אחד יוכל לקחת לחייו את העיקר.

יתרונות החיטה:

החיטה כיום היא תבואת החלם הנפוצה ביותר בעולם המערבי. ההמלצות לאכול דגנים מלאים משום שבליטוש החיטה וגם שאר הדגנים, אנו מאבדים כמעט את רוב ויטמיני הבי, האבץ, האנזימים, הסיבים ועוד. העמילן הוא המרכיב העיקרי בגרגירי החיטה, מהווה כ-75% והסובין מהווה כ- 13% מגרגר החיטה. בחיטה יש בין 12-15% חלבון חיטה, העיקרי בניהם הוא הגלוטן, המהווה כ – 85% מסך חלבוני החיטה.
שיעור רב של גלוטן מבטיח בצק גמיש. בנוסף לערכים התזונתיים שיש בחיטה, יש את נבט החיטה שהוא אחד המקורות העשירים ביותר בטבע של ויטמין אי וויטמין בי.

יש חשיבות גדולה למיץ עשב חיטה, אשר מכיל כלורופיל , כמות גדולה של ויטמינים ומינרלים, בעל אנרגיות חיים ותכונות מטהרות.
1 קילו של מיץ עשב חיטה שווה ערך ל- 35 קילו של ירקות ירוקים. נוזל הכלורופיל מנטרל רעלים בגוף, מסייע בניקוי הכבד, משפר בעיות סוכר בדם, משפר עיכול, יעיל במקרה אולקוס ובעיות עור כדוגמת אקנה ועוד.

דגן דומה מאוד לחיטה הוא הכוסמין שגם נקראת אם החיטה. הכוסמין עשיר בחלבונים, סיבים וקל לעיכול. עשיר בויטמיני בי קומפלקס, מכיל גלוטן אך הגלוטן מפורק יותר מאשר זה שבחיטה ולכן גורם להרבה פחות אלרגיות והוא קל יותר לעיכול.

חיטה נבוטה מכילה כמות כפולה של זרחן, מגנזיום, אשלגן – לא קיים בדרך כלל בחיטה לא נבוטה, לחמים מחיטה טרום נבוטה מזינים וקלים יותר לעיכול.

חסרונות החיטה:

בעקבות החשיפה לגלוטן , אצל הרגישים לו, מתפתחת בגוף תגובה חיסונית אוטואימונית המשפיעה בעיקר על רירית המעי הדק.

התגובה הדלקתית האופיינית גורמת לנזק לסיסי המעי הדק עד להשטחה מוחלטת של רירית דופן המעי. בעקבות זאת לא מתאפשרת ספיגה נאותה של רכיבי המזון, הרגישות מתבטאת גם בנפיחות בבטן וכאבי בטן מרובים לאחר החשיפה של החיטה בגוף. השכיחות של התסמינים היא של כאבי בטן מלווים בשלשול אך יתכנו סימפטומים שאינם מערבים את מערכת העיכול.

בנוסף לאלרגיה לגלוטן – מחלת הצליאק ולרגישים לגלוטן, החיטה יכולה להיות אלרגנית ולגרום לבעיות שונות גם למי שלא רגיש, כגון: גזים בבטן ובטן נפוחה ותופעות דומות לתסמינים של מעי רגיז.

כיום החיטה מכילה 42 כרומוזומים לעומת 28 בעבר.
אחת הסברות היא שהחיטה של ימינו עברה שינויים גנטיים על מנת להגדיל את היבול ולהפחית בעלויות. ד"ר וויליאמס, קרדיולוג אמריקאי מוערך, בספרו "בטן של חיטה", טוען שהסרת החיטה מתפריטנו – כולל חיטה מלאה, הוא המפתח להפחתת קילוגרמים מיותרים אחת ולתמיד ולשיקום מגוון רחב של בעיות בריאותיות ותסמינים של מערכת העיכול. הדבר יכול להועיל לנו להגיע למשקל תקין ולהתמודד עם תקיעות במשקל.

בתהליך של ניקוי רעלים, אחד המזונות הראשונים שמורידים מהתפריט - הוא החיטה. בנוסף להיותה מזון אלרגני, היא דורשת מהכבד לעבוד יותר על מנת שהגוף יעכל ויסלק את החומרים הקשים לעיכול, זאת כדי ליעל את ניקוי הגוף מרעלים.

ניתן לבצע בקליניקה בדיקה שבודקת אלרגיות ורגישות למזונות – "בדיקת אלמינציה" אשר בעזרת הורדת והחזרת המזון החשוד מהתפריט בהדרגה ובסדר מסויים, ניתן לגלות האם יש תופעות מורגשות בגוף של חוסר נוחות עם החיטה.

כנטורופתית אני ממליצה להתיחס לחיטה כמו הביטוי "כבדהו וחשדהו", לאכול חיטה בחוץ שאין לנו הרבה אופציות אחרות וגם אז להשתדל כן לאכול חיטה מלאה. לבשל ולאפות בבית עם קמחים שונים: כוסמין, אורז, שיבולת שועל, כוסמת, סויה ושיפון.

לעשות ניקוי בפסח מחיטה ולאחר פסח להשלים את התהליך עם דיאטה לניקוי רעלים מותאמת אישית.

שם הכותב: ענת דלאל
אודות הכותב: נטורופתית מוסמכת, עוזרת למטופלים שלי לנהל אורח חיים בריא , בעיקר בשילוב תזונה, דיאטת ניקוי רעלים , הילינג, תטא הילינג ופרחי באך. כבר מילדות נמשכתי לתחום הריפוי הטבעי וידעתי שהידע שקיים איתנו מאז ומעולם הוא הבסיס לריפוי אמיתי.בכל אחד מאיתנו יש את הצד שרוצה לחזור לתזונה ולחיים הבריאים והטובים לו
אימייל: [email protected]
כתובת אתר: לחץ כאן

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©