שתף

פרק א' - מה באמת קורה כאן? / סטיבן פולדר

12.04.15

"כדי להגיע אל מה שאינך יודע
עליך ללכת בדרך שהיא דרך של אי ידיעה.
כדי להחזיק במה שאינך מחזיק
עליך ללכת בדרך של אי אחיזה.
כדי להגיע אל מה שאינך
עליך ללכת בדרך שבה אינך.
ומה שאינך יודע הוא הדבר היחיד שתדע
ומה ששלך הוא שאינו שלך
והמקום בו הינך הוא המקום בו אינך."

ת.ס. אליוט, ארבעה קוורטטים.

סאקה (Sacca), הינה אחת מעשר השלמויות (Paramies), סגולות או איכויות נעלות, כמו נדיבות, נחישות, סבלנות, אשר הולכות ומתפתחות בתוכנו, בהדרגה, לאורך חיים של תרגול. השלמויות משקפות את השינוי שחל בנו כתוצאה מהשתרשות התרגול אל תוך האישיות, כאשר אנו מתחילים לקחת את עצמנו יותר בקלות ולחיות מתוך חופש רב יותר. מתוך התבוננות בשלמויות אנו יכולים להרהר באופן שבו התרגול משפיע עלינו בחיי היומיום. סאקה מתורגמת בדרך כלל ככנות, אולם המילה המקורית בפאלי, מצביעה על הרבה יותר מכך – ניתן לתרגמה גם כאותנטיות ואמת.


כשמתבוננים מקרוב מגלים כי דרך חיים אותנטית כלל אינה פשוטה עבורנו. בני האדם הם יצורים פגיעים ורגישים שאינם מתקיימים באופן בלתי תלוי. אנו נוטים להאמין בקלות למה שאחרים אומרים לנו, להמשיך ולהחזיק בדעות ובעמדות של אחרים כאילו היו שלנו, לחיות, לחשוב ולדבר מתוכן, הרבה אחרי שמקורן נשכח. כך, אנו לוקחים בעלות על דברים שקראנו ושמענו: מה שקראנו בעיתון, מה שראינו בטלוויזיה, המוסכמות החברתיות שאיתן גדלנו. אנו ניזונים מהקולות ומן ההשקפות הללו, שמחלחלות פנימה ומכות שורש בתוכנו, מבלי שבכלל נהיה מודעים לכך. הקולות שבתודעתנו, המחשבות שלנו, המילים שבהן אנו מדברים אל עצמנו, מגיעים תמיד ממקור אחר. כך שאין זה פשוט כלל לגלות את הקול האותנטי האמיתי שלנו בתוך כל זה.

 

הדמיון בינינו לבין הורינו, בצורת הדיבור, בנטיות ובהרגלים, שלעיתים קרובות נעלם מעינינו, הינו דוגמא מובהקת לכך. לפעמים נדמה לנו שכבר מזמן עזבנו את הקן ואנחנו יצורים חופשיים לחלוטין, בעוד שמי שמתבונן מהצד מזהה בקלות שהתנהגות או צורת חשיבה מסויימת הגיעו אלינו בירושה. לעיתים כה תכופות אנו מדברים בקולות של אחרים, עד כי קשה לזהות את הקול האותנטי שלנו. ואם אנו באמת רוצים להיות כנים עם עצמנו, מה זה אומר להיות כנה עם עצמי? מהו אותו עצמי שאני רוצה להיות כנה איתו? איך לעשות זאת בדיוק? אלו אינן שאלות פשוטות. אותנטיות אינה עניין פשוט כלל.


השאלה בדבר האותנטיות של החוויה עשויה לעלות גם בתרגול המדיטציה. אל מול ההנחייה החיצונית לפתח איכות מסויימת, היכן נמצאת החוויה האותנטית שלי? בתרגול מדיטציית מטה (טוב-לב אוהב), למשל, מה עולה בתוכי אל מול הכוונה להביא איכות של אהבה? או כאשר אנו מתרגלים תשומת לב לחוויה הבלתי אמצעית, כפי שהיא עולה מרגע לרגע – מהי החוויה הזו, החוויה האמיתית שקורית עכשיו? זו אינה שאלה קלה.


אולם האמת היא שהרבה יותר קשה והרבה יותר כואב להתקיים באופן לא אותנטי. כך שבמידה מסויימת אין לנו ברירה. כדאי לשים לב לסבל שנגרם מתוך חוויה לא אותנטית, כאשר אנו נותרים לכודים בתוך עמדות שגורמות לכאב ולנזק עצומים. למשל, העמדה של 'אנחנו והם', העמדה שהופכת את האחר לאוייב ומקבעת קונפליקט, סכסוך, לכדי עובדת חיים. כך לדוגמא, הופך הקונפליקט במזרח התיכון לכדי עובדה בסיסית של 'המציאות הישראלית'. אנו נולדים לתוך הסכסוך, גדלים איתו, לוקחים אותו פנימה, עד שהוא הופך לאמת בלתי מעורערת, להנחה סמויה, שאנו חושבים מתוכה, מבלי להיות ערים לכך. בסופו של דבר מתקבלת צורת חשיבה אוטומטית של 'אנחנו נגדם', 'הם נגדנו'. כמה מאיתנו מוכנים ללכת לגדה המערבית ולפגוש את האנשים שחיים שם? משועבדים לאמונות שווא המפרידות בינינו לבין כל מיני 'אחרים' – ברחוב, בכביש, במרחב הגיאוגרפי שבו אנו חיים, אנו דנים את עצמנו לחיים מתוך עמדה של מאבק, בידול והימנעות. בבלי דעת, אנו מאמצים לחיקנו את עמדת הקונצנזוס, מתוך פגיעות גדולה, וחיים בים של אמונות, הנחות ודעות קדומות. זהו מצב של שעבוד, של בורות, של סבל. אל מול מצב זה מציע הבודהיזם את החקירה (inquiry) כיסוד חשוב בתרגול. זהו מימד יפהפה וייחודי של הדרך הבודהיסטית. בלבו של התרגול נמצא החיפוש אחר האמת, מתוך הבנה כי האמת היא דרך לשחרור, בעוד שהחיפוש אחר נוחות מוביל לשעבוד.


השיעור הראשון שקיבל רהולה, בנו של הבודהא, כאשר הצטרף בגיל שבע לקהילת הנזירים, הוקדש כולו לחשיבות של אמירת דברי אמת. בודהא המחיש את דבריו בדרך חד-משמעית, כמעט מפחידה. הוא החזיק בידיו קערה של מים, ואז הפך אותה והמים נשפכו מתוכה. הוא אמר לבנו: "אם תשקר, חייך הרוחניים יהיו ריקים כמו הקערה הזו. אם אתה משקר, אתה משליך מעליך את החיים הרוחניים, אתה יכול באותה מידה לעשות כל מעשה בלתי מוסרי אחר". זה עשוי להישמע בעינינו מוגזם, אולם הבודהא הדגיש כי דיבור כן הינו היסוד הראשון שעליו נבנים החיים הרוחניים. בהתאם לכך, החוק לפיו עליך להקפיד על תיאור אמיתי ומדוייק של חוויותיך בראיון עם המורה, מבלי להגזים או להפחית בהן, ומבלי להעמיד פנים שיש לך התנסויות שאין לך, נשמר בקפדנות במנזרים עד היום. הפרה שלו עשויה אף להסתיים בגירוש מן הקהילה. דיבור כן נחשב, אם כן, לשלב הראשון בתרגול האמת, בעוד שחוסר אותנטיות בדיבור מכשיר את הקרקע לחוסר אותנטיות בתודעה. האמת היא כה חיונית ובסיסית בדרך הרוחנית, כך שאם אינך מכוון לאמת, איבדת את הדרך.


הדבקות באמת מתגלמת גם בהתייחסותו של הבודהא לשאלות בדבר קיומו של אלוהים או של כוח בורא. הבודהא אמר שהוא מניח שאלות אלו בלא תשובה ויעץ לתלמידיו להימנע משאלות או אמונות מסוג זה. מעבר לכך שסוג כזה של עיסוק מטאפיזי אינו מועיל, הוא למעשה מחבל בחיפוש הרוחני, שהוא חיפוש וחקירה של מה שקיים, ולא הליכה לאיבוד בעולם של מושגים והשקפות, וויכוחים ודיונים על דברים שלא ניתן להכיר ולדעת באמת. הבודהא דימה את הנטייה ללכת לאיבוד בשאלות מעין אלה, שאינן חלק מחיפוש אותנטי, לשורה של אנשים עיוורים, המובילים זה את זה, בלי לדעת לאן. כנות מתחילה, אם כן, בערנות גדולה למה שאנו אומרים. זהו תרגול של חקירה, תרגול שמתחיל בכנות וממשיך ומעמיק לאותנטיות.

המשך בפרק ב'...


שם הכותב: סטיבן פולדר
אודות הכותב: המייסד והמורה הישראלי הבכיר של עמותת תובנה. מתרגל מדיטצית ויפאסנה משנת 1975. סטיבן הוא מדען שהקדיש את חייו לבחינה של רוחניות וריפוי פנימיים וחיצוניים: התמחותו היא בתחום צמחי המרפא , פרסם 12 ספרים אקדמיים והוא מנחה קורסים של מדיטציה ודהרמה ברחבי הארץ. סטיבן דוגל בשימוש בדהרמה לקידום שלווה בחברה. הוא ממייסדי ומחברי ההנהלה של שביל זהב, עמותה לקידום אי אלימות, חמלה ושלום בחברה. כמו כן, הוא חבר בהנהלה של אזרחים למען הסביבה.
אימייל: [email protected]
כתובת אתר: לחץ כאן

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©