שתף

ילדי הסם - פרק ב' / ד''ר אדית דניאל

03.05.15

לחץ כאן לקריאת "ילדי הסם - פרק א'"


הורים מכנים שלב זה של מחיקת האינפורמציה ממוחם של ילדיהם (כמו מחיקת אינפורמציה מהדיסק הקשיח במחשב הביתי שלנו) "שלב החביון והשתיקה", או במלים עממיות יותר – "שלב הזומבי"... הילד מתפקד בכוחות אינרציה פנימית מינימאלית הדרושה לו, הוא מסתובב ערני אך במצב של "חצי-קומה", כל הווייתו נתונה תחת השפעת חומרים משתקים ומדכאים.

זהו סוג תפקוד שהפך להיות מקובל ולגיטימי בחברה שלנו, ובעצם משאיר אחרים שאינם מטופלים בתרופות מסוג זה מחוץ למעגל "האמיתי". אך אלה הכלואים בתוך המעגל סובלים מאוד ממחיקת האינדיבידואל שלהם. צעקתם אינה נשמעת משום שהיא כלל אינה מושמעת – "החוק-שאינו-כתוב" הנלווה לעסקת החבילה מבטיח כי קולם יאלם ולא יישמע, הם יאולצו לשתוק, לבלוע ולהפנים את כל רגשותיהם כולם.

בעשור האחרון עמלתי על פיתוחה של שיטה אותה אני מכנה שיטת מוח-היהלום. שיטה זאת עושה שימוש בכול הידע שצברתי ב 30 שנים האחרונות לטובת שדרוג התודעה, המוח וכול התפקודים של ילדים נוער ובוגרים. המקרים שמגיעים אלי כולם מורכבים רובם בטיפול פסיכולוגי ואו פסיכיאטרי ואו גם וגם. כולם עוברים תהליך של ניקוי. תיקון וסידור ואיזון יסודי מהשורש. תוך כדי הורדת התרופות הכימיות בפיקוח רפואי של הפסיכיאטר המטפל בהם -ככול שמצבם מוטב באמצעות השיטה שלי.

ובימים אלו אני בתהליך של קידום מחקרי מעמיק של כול סוגי הפתולוגיות ומחלות הנפש והיכולת לפתור אותם בצורה מלאה באמצעות השיטה שלי. אני נמצאת בקידום של מחקרים מול בית חולים פסיכיאטרים. ומול גופים נוספים שמגלים עניין רב.

בנוסף יצאתי לפגוש רופאים ודמויות מפתח ולבדוק את הנכונות שלהם לעזור בקידום המודעות.

ד"ר אולגה קיפניס, רופאת ילדים, סניף קופת חולים לאומית, יד אליהו, תל אביב:
ד''ר אדית: כרופאה העובדת עם ילדים עד גיל 16 את נתקלת בוודאי בילדים רבים המגיעים אליך עם הפרעות תקשורת, קשב, ריכוז, היפראקטיביות ועוד. ספרי לי מה המלצתך לטיפול בתחומים אלה, ומה את רואה בתצפיותיך על ילדים אלה במהלך הטיפול.
ד"ר קיפניס: חלק גדול מהילדים המגיעים אלי כבר מטופלים ב"ריטלין" או ב"קונצרטה" (תרופה זהה שטווח זמן פעולתה שונה), אך חלקם ילדים להורים שמסרבים לתת להם ריטלין.

ד'' ר אדית: האם הבחנת בתופעות לוואי אצל ילדים המטופלים בריטלין או בקונצרטה?

ד"ר קיפניס: ריטלין עוזר לילדים לפתור את בעיית הריכוז, אך ברוב המקרים התופעה חוזרת ברגע שהם מפסיקים לקחת את התרופה.

ד''ר אדית: לו היית יודעת שההומיאופתיה יכולה להחזיר את הילד למצב מאוזן ותקין ללא תופעות לוואי, מצב אשר לא יחזור לקדמותו כאשר הילד יפסיק לקבל את התמצית ההומיאופתית – האם היית ממליצה לשלוח ילדים כאלה להומיאופת?
ד"ר קיפניס: כן, בוודאי. אני מעדיפה לתת לילדים טיפול טבעי ולא כימי. אם ההומיאופתיה יכולה להראות ניסיון ואינדיקציה להצלחה בתחומי הטיפול בהפרעות מסוג זה – אפנה את המטופלים שלי לקבל עזרה מהומיאופת. תמיד האמנתי בבדיקת דרכים שונות לטיפול. אני מעוניינת מאוד לראות תוצאות טיפול הומיאופתי בהשוואה לטיפול בריטלין על קבוצת ניסוי.

ד''ר אדית: בקליניקה שלי יש הרבה ילדים שנמצאים בתהליך תיקון הומיאופתי כדי להקל עליהם בסוג זה של בעיות. גם אצל הומיאופתים אחרים תמצאי הרבה דוגמאות ותיאורי מקרים מסוג זה.
הצלחת ההומיאופתיה מוכחת, יש הרבה הורים אשר יהיו מוכנים לאשר זאת, גם מורים ובתי ספר שחזו במו עיניהם את תוצאות הטיפול ההומיאופתי על ילדים המאובחנים כסובלים מבעיות התנהגותיות. האם כל אלה מספיקים כדי שתשקלי לשלוח ילדים להומיאופת, וכדי שתקבלי אותם מאוחר יותר בקליניקה שלך, בזמן תהליך התיקון או לאחר שיסתיים, ותוכלי להיווכח ולאשר את כל מה שסיפרתי לך עתה?

ד"ר קיפניס: אשמח לעשות זאת. כפי שציינתי אני בעד כל ניסיון טיפול שאינו על בסיס כימי. אני מעוניינת מאוד לדעת אם קיימת אפשרות לעזור באמצעות ההומיאופתיה גם לילדים עם בעיות התנהגות קשות יותר, ילדים המטופלים ב"רספירידל" (תרופה אנטי-פסיכוטית המיועדת לטיפול בחולי סכיזופרניה).

ד''ר אדית: אל הקליניקה שלי מגיעים ילדים עם בעיות אלימות קשות, התנהגות חסרת גבולות שאי-אפשר לשים לה רסן, ילדים עם נטייה לנשוך את עצמם, כאלה המסַכנים עצמם ואת הסובבים אותם (לעתים אף במודע) ורודפים כל הזמן אחר אתגרים מסוכנים, ילדים שהתדרדרו לסמים קשים, ילדים שפרקו כל עול, שנפלטו ממסגרות החינוך ולאף אחד אין שליטה עליהם.

הם אינם מפחדים מאיש, סמכות אינה מהווה גורם מרתיע עבורם, הם לא חוששים מהשלכות מעשיהם או מעונשים. אלה ילדים שכביכול נולדו עם "לב קשה", והחברה בה הם חיים מחפשת נואשות פתרון עבורם.
פעמים רבות מדובר בילדים שהתפתחותם המינית הקדימה לבוא, וגם זו אחת הסיבות לבעיות שהם חווים בחברת בני גילם, הם נוטים לאוננות מופרזת או לחשפנות בציבור, לעיתים הם אוכלים בכוונה דברים שאינם אכילים, ועוד ועוד.

ד"ר קיפניס: עד עתה הייתי משוכנעת כי הילדים הללו אשר את מתארת זקוקים לטיפול פסיכו-נוירולוגי מסודר ורציני, אך אם קיימת אפשרות אחרת לעזור להם – אשמח להכיר, לבדוק ולנצל אותה.

ד"ר מוסקוביץ' לוצ'יאן, פסיכיאטר מומחה , מנהל "לייט-קליניק" ב מרכז הרפואי "גפן", גבעתיים:
ד''ר אדית: מהיכרותך עם תופעת הסמים החוקיים הנפוצה מאוד כיום, מה הדברים הבולטים אשר לדעתך, כפסיכיאטר, ראוי שהציבור ידע?

ד"ר מוסקוביץ': לצערי אני יכול לספר לך על ניסיוני האישי, כאב לילדה שהוגדרה על-ידי גורמי חינוך בבית ספרה כ"חולמנית ו"לא מרוכזת". הופעל עלי לחץ גדול לקחת את בתי לאבחונים על מנת להתחיל טיפול תרופתי בריטלין מוקדם ככל האפשר (תרופה אשר תוארה באוזני כ"מחוללת פלאים" המחזירה ילדים לתפקוד מלא בבית הספר).

למרות הספקות הכבדים שהיו לי בנוגע לריטלין מתוך ניסיוני עם מטופלים מבוגרים לקחתי את בתי למומחה בתחום. בתי עברה מבחן ממוחשב (מבחן "טובה"). בזמנו התרשמתי שמדובר במבחן מאוד משעמם, ולכן לא הופתעתי כשהיא לא רצתה לשתף פעולה ולבצע אותו, מפני שהוא פשוט לא עניין אותה.
לאחר אבחונים נוספים נקבע כי בתי סובלת מבעיית קשב וריכוז (ADD) הגורמת לה לבעיות רגשיות נלוות, והומלץ לנו על טיפול בריטלין. היא החלה לקבל את התרופה, ובתחילה שמחנו מאוד לשמוע על ה"שיפור" שחל בהתנהגותה בבית הספר – עד אשר החלטתי לבדוק בעצמי את מה שבבית הספר כינו "שיפור".

התחלחלתי לגלות כי אותה ילדה שהייתה פעם מלאת חיים ועליזה הפכה לילדה קפואה, אחוזת פחדים וחרדות מפני ש"מישהו עוקב אחרי בחוץ ומנסה לחטוף אותי מהבית". במו עיני ראיתי כיצד בתי הפכה, בהשפעת הריטלין, לילדה הסובלת מחרדת רדיפה. תופעה זו נעלמה לחלוטין ברגע שהפסקנו לתת לה את התרופה.

אדית: אם כל כך קשה אפילו לבעל-מקצוע לדעת שילדו הפרטי סובל מחרדת רדיפה בגלל השפעת סם, איך אנו יכולים לצפות מהורים שלא מצויים בתחום זה לשאול את השאלות הנכונות ולהבחין שילדם בעצם סובל (בלשון המעטה) ולא מרוויח מהטיפול בתרופה?

ד"ר מוסקוביץ': זו שאלה נכונה וקשה. הורים מעטים בלבד מודעים להשפעות הפסיכוטיות שעלולות להיות לריטלין על ילדם. זו תרופה הפועלת כסם לכל דבר ומשפיעה על ילד צעיר כפי שהיא משפיעה על מבוגר. ידוע לנו כי ריטלין עלול לגרום לתופעות לוואי פסיכוטיות אצל מבוגרים.

ד''ר אדית: מה עשית כשגילית תופעה זו אצל בתך?
ד"ר מוסקוביץ': כמובן שמיד הפסקתי לתת לה את הסם. כתוצאה מכך היא עברה חודשים ארוכים וקשים של גמילה, היא סבלה מעוויתות בפנים שהיו כה חזקות עד שפחדנו להוציא אותה החוצה.

היא לא הייתה מסוגלת לבטא משפט אחד מבלי להפסיק בגלל עוויתות, קולות ותנועות בלתי רצוניות בצוואר ובפנים. רק אז הבנו, אנו – הוריה – כי בריאותה ואושרה של ילדתנו חשובים לנו הרבה יותר מהישגיה הלימודיים. פעמים כה רבות אנו משליכים על ילדינו את יצר התחרותיות שלנו, את הרצון שלנו להצליח בכל מחיר. אך אסור לנו לשכוח אף לרגע מה באמת חשוב – הילד עצמו.

הלחץ הלימודי על הישגיה של בתי בכיתה ירד, כיום היא לומדת כפי יכולתה, ובקצב האישי שלה. העוויתות הבלתי רצוניות פסקו, התחלנו להקפיד על משמעת שינה בלילה, התחלנו להגביל את צריכת הממתקים שלה (שגם לה תפקיד בגירוי מערכת העצבים), וגם שעות הצפייה שלה בטלוויזיה הוגבלו.
הבעיה היא שאנו, ההורים, לוחצים כל כך על ילדינו ודוחפים אותם להישגים, כולנו רוצים שילדנו הפרטי יהיה הראשון בכיתתו ויביא הביתה את הציונים הגבוהים ביותר, ומערכת החינוך קולטת ציפייה זו מההורים, ומנסה ככל יכולתה לפעול על פיה. כל אלה מעמיסים לחץ בלתי נסבל על הילד.

ד''ר אדית: מה עוד אתה יכול לספר לי על ריטלין מהיכרותך עמו?

ד"ר מוסקוביץ': ריטלין היא תרופה ממריצה בעלת תופעות לוואי קשות (לדוגמה: עוויתות בלתי רצוניות, מחלת-טורט, פסיכוזות למיניהן ועוד). אלה אותן תופעות לוואי הנצפות אצל מבוגרים המכורים לכדורי-מרץ. חייבת להימצא דרך אחרת לטיפול בילדים אלו ללא שימוש בתרופות מסוכנות מסוג זה.

ד''ר אדית: מה המלצתך בנושא בכל הנוגע לילדים?

ד"ר מוסקוביץ': ראשית וקודם לכל – להפחית את הלחץ שאנו, ההורים, המורים ומערכת החינוך כולה מפעילים על ילדים לקראת הישגים בלימודים. עלינו להפנים את הרעיון כי לימוד הנו אמצעי ולא מטרה. באופן פרדוקסאלי, ככל ש"נלחמים" בילד, מדביקים לו תוויות וסטיגמות ומשכנעים אותו כי הוא "חולה" וזקוק ל"תרופה", אנו מזיקים לו יותר מאשר עוזרים. יש לעצור את הדהירה המטורפת אחר תרופות ממריצות, זו אינה הדרך הנכונה!

יש לפתח את כישרונותיו ואת כוח היצירה של הילד, ולהפסיק ללחוץ עליו לכיוון השכלה קולקטיבית בקצב שהוא אינו מסוגל לעמוד בו. יש הרבה ילדים שילמדו מצוין בדרכם האישית, יתכן שתהיה זו דרך רגשית יותר ושכלית פחות, יתכן שהם יבטאו עצמם טוב יותר דרך מוסיקה או ציור ואמנות בכלל.
'ד''ר אדית: האם המקרה האישי של בתך השפיע על האופן בו אתה נעזר בתרופות פסיכיאטריות עם מטופלך?

ד"ר מוסקוביץ': המקרה האישי שלי לימד אותי הרבה מאוד, ואף שינה הרבה את התייחסותי המקצועית לתרופות. כיום אני בוחן דרכים נוספות לעזור לאנשים ומחפש עבורם פתרונות שאינם תרופתיים לפני מתן תרופה. מצאתי, לדוגמה, כי לאנשים הסובלים מדיכאון אפשר לעזור בטיפולים לא חודרניים המגובים היטב מחקרית, טיפולים הגורמים להרבה פחות תופעות לוואי.

על פי תוצאות סקר רחב-היקף שערך הארגון הפסיכיאטרי האמריקאי ופורסם בחודש אפריל ש.ז. ב - American Journal of Psychiatry, נמצא כי טיפול באמצעות אור (Light Therapy) יעיל באותה מידה כמו תרופות אנטי-דיכאוניות. מתברר כי יש פתרונות מגוונים ובריאים יותר, עם מעט יותר תופעות לוואי, אך פתרונות אלה אינם "כדאיים כלכלית" לבעלי אינטרסים שונים בתחום הבריאות. לצערי, טיפולים מהסוג שהזכרתי אינם נכללים בסל התרופות של אף קופת חולים עד היום, למרות מאמצי להביא אותם לידיעת מקבלי ההחלטות.

ד''ר אדית: על איזה טיפולים נוספים היית ממליץ אשר זמינים לכול הורה?

ד"ר מוסקוביץ': כיום קיימת גישה חדשה בהתייחסות למושג הלקויות וקשיי הלמידה של ילדים. גישה זו מערבת את כל המשפחה, ואף את בית הספר, כמנוף להעצמה, וכמענה לקשיים אתם מתמודדים ילדים אשר לרוב הנם מחוננים ויצירתיים. בעזרת תהליכים קבוצתיים מעוררים בילדים אלה עניין, סקרנות, מוטיבציה ומדרבנים אותם לפיתוח מנהגות אישית וחברתית. בגישה זו משתמשים בפעילויות מתחומי הגוף, הרגש, הדמיון המודרך, טכניקות מדיטציה ותרפיה אמנותית, וגם דינאמיקה קבוצתית.

ד''ר אדית דניאל סיכום:
הורים, משקיעים שעות וימים, ומקדישים את שנותינו היפות כדי להביא ילדים לעולם. אך ילדינו הנם יצורים מורכבים הרבה יותר ממה שאנו מסוגלים להבין. נוכל להשוותם למתכון טוב של עוגה טעימה, בריאה ומזינה, זו שאהובה עלינו במיוחד מכל העוגות. זו עוגה שאפייתה דורשת דיוק רב בקריאת המתכון והקפדה בתהליך ההכנה.

אם נכניס לתוכה אחד מהמרכיבים בכמות מופרזת או נפחית בכמותו של מרכיב אחר טעמה יתקלקל והיא לא תתאים לציפיותינו. כאלה הם ילדינו: חלקם גאונים יותר, חלקם גאונים פחות, וכולם שווים בעיני בורא-עולם, היוצר האמיתי, אשר אף פעם לא זלזל בברואיו. הוא העניק לנו את הזכות להיות שותפים ביצירתו הנפלאה – האדם. אך כדי להפיק את המרב מילדינו אנו צריכים להיות זהירים ביותר וערים להשפעות המרכיבים שנכניס למתכון שלו.

מגוון המומחים שראיינתי, כל אחד בתחומו הוא, סיפקו לכם, הקוראים, מידע רב. הם דיברו לא רק כבעלי מקצוע אלא גם כאנשים פרטיים, כל אחד מהם דיבר מעמקי ליבו ונשמתו. הם שיתפו אתכם מן המקום בו היו רוצים למצוא אותנו כולנו, הורים הדואגים ליצירתם. הם דיברו כבעלי מקצוע אך גם כהורים המכירים את המקצוע הקשה מכולם – ההורות.

כוונתם הייתה להעניק ידע נוסף שיעזור לכם בבחירה הבאה שתאלצו לבחור, כדי שזו תהיה מוצלחת, טובה ובריאה יותר עבור ילדכם. אם תרצו – הם נתנו בידיכם מתכון מדויק לעוגה מושלמת, ואף הסבירו מה עשוי להרוס אותה.

הם חיזקו את ידיכם וניסו להראות לכם שלכל משאלות-הלב שאתם מבקשים עבור ילדכם יש פתרון אחר, בריא יותר, הדורש מכם להתבונן בעין אחרת על ילדיכם ולא בדרך לה אתם רגילים.

קשה לי להאמין כי ילד אשר משפחתו גרמה לו לראות עצמו כלא מוצלח, כ"סוג ב'", שזלזלה בזכותו לבחירה חופשית, ביטלה את רצונותיו מול דרישות המערכת והכריחה אותו לבלוע תרופות, לא הגנה עליו מפני נזקים פיסיים ונפשיים שעלולים היו להיגרם לו כתוצאה מהשימוש בתרופה – יגדל להיות מבוגר אוהב המכבד את משפחתו הרואה עצמו כחלק ממנה.

יותר מכך – אני מאמינה כי ילד כזה יתבגר ויהפוך לאיש מריר ומלא טינה שתופנה לכל מי שהייתה לו יד בדבר. והרי אתם, הוריו, תמיד ביקשתם בלבכם כי לעת זקנה לא תיוותרו ללא אהבתם של ילדיכם.

אני מאמינה כי מבוגר אשר בילדותו דוכאה בו כל חלקה טובה, ובמיוחד אם היה ילד אינטליגנטי במיוחד או ברוך-כישרונות בתחום אשר הוריו לא ידעו להכיר בו, לא יהיה שם עבורכם בכל לבבו כאשר תהיו אתם זקוקים לאהבתו ולדאגתו, ממש כפי שלא הייתם לצידו כאשר היה הוא זקוק לאהבתכם הבלתי-תלויה.

כי אכן, כל זרע אשר אתם טומנים בקרקע הפורייה יכה שורשים ויגדל ביחד אתו. אם יהיה זה זרע כימי אשר ידכא את מערכת העצבים ואת גופו – הוא עלול לצמוח ולהגיע למימדים של מחלת נפש חמורה. אם יהיה זה זרע בריא – הוא יגדל ויפרח ופירותיו יהיו פירות אהבה והכרת תודה לכם.

ואתם – הורים מנוסים, אשר עשיתם והשקעתם כל כך הרבה, וויתרתם ויתורים רבים למען ילדכם היקרים לכם מכל – האם לא תהיו מוכנים להשקיע עוד מעט מאמץ? האם לא תהיו מוכנים לאמץ דפוס חשיבה אחר במקום זה הדורש פתרון מיידי ותובע את מחירו על חשבון בריאותו של ילדכם?

כל המומחים הנפלאים שראיינתי עבורכם ביקשו להתייחס לנשמתו של הילד ולגופו בקדושה אמיתית. וגם אני, שגדלתי כילדת אינדיגו ועברתי כל כך הרבה קשיים, וזכיתי להציל את עצמי לא בעזרת הסביבה אלא בכוחי שלי בלבד, נושאת בגאווה את דגלי - עבור כל ילד שכזה.

ומכם, הוריו, אני מבקשת כי תמיד תזכרו שילדכם הוא פרי קסום, אך הוא יכול להירקב בטרם-עת אם לא תשמרו עליו במקום מתאים ואם לא תספקו לו את התנאים הנכונים. גם הריקבון הפנימי, הנסתר מן העין בשלביו הראשונים, הוא הרסני ומסוכן, הוא חולש על איבריו הפנימיים העדינים של ילדכם כמו זרע ממאיר העלול לפלוש לליבו, לנשמתו ולנפשו.

אני מאמינה כי אתם רוצים אך בטובתו של ילדכם וחולמים על עתיד טוב יותר עבורו ועבורכם גם יחד. כל אלה אפשריים – מגוון אנשי המקצוע שדיברו את דברם נתנו בידכם כלים לעשות זאת.

בעזרת הכלים ההומיאופתיים ניתן להקל על כל הסימפטומים וללא יוצא מין הכלל המורים לנו על מצב מצוקה נפשית, ואף להקל על תופעות הגמילה מהתרופות הכימיות. ההומאופתיה יכולה ללוות את ילדכם גם לאחר הגמילה, ומהווה אופציה לפתרון הבעיות אשר הביאו אתכם מלכתחילה לטפל בו בעזרת תרופות כימיות.

כל איש-מקצוע בעל רצון, בעל דעת ובעל ידע ירצה לעזור לכם לגדל את ילדכם בריא יותר, שמח יותר, שופע יצירתיות ואוהב יותר, ובעקבות זאת גם מצליח יותר לעמוד בדרישות שהחיים מציבים בפניו.
ולכך גם אני מחויבת.

שם הכותב: דר אדית נורמה דניאל
אודות הכותב: ד''ר דניאל בעלת תואר כבוד ברפואה משלימה שניתן לה על היותה חולת אנורקסיה מילדות –על הניצחון האישי באמצעות הכלים שרכשה על המחלה והפיכת המחלה –לידע בלתי מנוצח לטובת הציבור בכל הקשור לאיזון בכל הרמות של האדם. דר דניאל מהראשונים הבולטים במדיה ובתקשורת לאורך השנים והוותיקים בארץ. מתמחה ועוסקת ברפואה משלימה מזה 26 שנה. מתמחה בתחומי: ההומיאופתיה, נטורופתיה, תזונה וניקוי רעלים ביו אורגונמי. ד''ר דניאל פתחה שיטה חדשה שמה מייצג את הידע והיכולת של דר דניאל להביא לתוצאות – "מוח –היהלום" השיטה מטפלת בתופעות חסרות מרפא ד''ר דניאל עובדת בשיתוף עם רופאים פסיכולוגים ופסיכיאטרים מהשורה הראשונה. ומלווה מקרים קשים שנמצאים בטיפול פסיכיאטרי ואו פסיכולוגי קבוע - ולרוב נמצאים על תרופות פסיכיאטריות. היא מוצאת פתרונות למצבים שלא מצאו פתרון ברפואה.
אימייל: [email protected]
כתובת אתר: לחץ כאן

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©