שתף

הטיפול ההומאופתי בהפרעות שינה / תומר מנשרי RCHom

26.11.17

השינה היא אחד מהתהליכים המעניינים והמרתקים שאנו חווים. למרות ההתקדמות הרבה בהבנת מנגנוני השינה יש בה עדיין קסם מסתורי, המוח מרפה את אחיזתו במציאות ומתנתק, עד כדי כך שחז"ל אמרו ש"שינה – אחת משישים למיתה". כנראה שאם שליש מחיינו אנו נמצאים במצב שינה, מוותרים על המודעות והשליטה ונעשים פגיעים כ"כ, יש בה צורך גדול לתפקוד בריא של גופנו ונפשנו. השינה מעניקה לנו מנוחה לגוף ולנפש, משפרת את תהליכי הזיכרון, משפרת את היצירתיות, בשינה מופרשים הורמונים חשובים כמו הורמוני גדילה, השינה יוצרת עיבוד של המידע והקלט החושי שנצבר במהלך היום, השינה שומרת על טמפ' הגוף ועוד.

השינה שלנו מתאפיינת במחזוריות, החל ממחזור השינה והערות של השעון הביולוגי (המקצב הצרקדי) ועד למחזוריות השינה עצמה שמאופיינת בשינויי גלי מוח הנמדדים בעזרת מכשיר האא"ג. המעבר בין ערות לשינה מיוצג במעבר בין גלי אלפא (ערות מלאה) לגלי תטא ולאט לאט השינה הופכת עמוקה יותר המאופיינת בגלים איטיים יותר, גלי דלתא. בערך פעם בשעה וחצי אירוע מסעיר מתרחש: החלום, שנקרא שנת REM (תנועות עניים מהירות). במצב זה המוח פעיל מאוד בעוד הגוף משותק (כדי לא "לפעול" בהתאם לחלום), העניים מרצדות לצדדים, הלב פועם במהירות ויש עלייה בפעילות המטבולית.


העולם המודרני העתיר בגירויים, אור מלאכותי, סטרס וכיוצא באלו גורם להפרעות שינה מרובות המהווים את אחת התלונות השכיחות שאני רואה בקליניקה. כמעט כמחצית מהאנשים המבוגרים סובלים מהפרעות שינה ברמה כזו או אחרת. שינה טובה היא אחת מהגורמים החשובים לבריאות טובה, לעומת זאת מחסור בשינה מוביל לשורה ארוכה של בעיות בריאותיות: פוגע בתפקוד מערכת החיסון, גורם לעייפות כרונית וחוסר אנרגיה, לדיכאון, לחרדות, לפגיעה בלב, להשמנה, לכאבי ראש, לפגיעה קוגניטיבית ולמעשה להחמיר כל מצב רפואי. נמצא קשר ישיר בין מיעוט שינה ותוחלת חיים נמוכה.

להפרעות שינה יש גורמים רבים ומגוונים, אלו העיקריים שבהם:

• הגורם הנפוץ ביותר הוא מתח נפשי, דאגות וחרדה ומצבים     

  אמוציונליים חזקים (אבל, גירושין, פיטורים מעבודה וכו').
• כחלק מתהליך ההזדקנות כמו כן כחלק משינויים הורמונליים בגיל המעבר.
• דיכאון – מאופיין בעיקר בהתעוררות מוקדמת מאוד, לפנות בוקר.
• חומרים מעוררים כמו קפאין ותרופות מסוימות.
• חוסר נוחות גופנית: כאבים, דחיפות ותכיפות במתן שתן וכדו'.
• הפרעות נשימה חסימתיות: דום נשימה, פוליפים, אדנואידים וכדו'.
• חוסר בוויטמינים ומינרלים.
• חשיפה למסכים, האור הכחול שבהם מצמצם את הפרשת הורמון

  המלטונין שתפקידו להשרות שינה.
• ג'ט לג.
• אימהוּת: השינה היא מצרך יקר אצל אימהות צעירות.

הטיפול ההומאופתי הוא יעיל מאוד בטיפול בהפרעות שינה, הוא בוחן את כל מכלול חיי המטופל, הבנת הסיבות לקשיי השינה, בחינת ההיסטוריה הרפואית, הרגשית, אורח חייו ועוד המון פרמטרים המאפשרים התאמה מדויקת ואינדיבידואלית של הכנה הומאופתית שתפקידה לאזן את המטופל ובכך לאפשר לו שינה טובה יותר. יש למעלה מ 500 הכנות הומאופתיות שונות להפרעות שינה, הדיוק של הטיפול מאפשר טיפול שורשי ואיכותי להפרעת השינה, הוא טבעי ובטוח לשימוש גם לילדים ונשים בהריון. הטיפול ההומאופתי מאפשר לטפל ולעזור למטופל גם מעבר לאיזון הנקודתי של הפרעות השינה, לטפל בגורם אם זה חרדה, או בעיות נשימה וכדו'.

טיפים לשינה טובה:
• פעילות גופנית סדירה מועילה מאוד לשינה ערבה, יש להימנע מפעילות

  שעתיים לפני השינה.
• להימנע מקפאין וחומרים ממריצים בסמוך לשינה (להמנע גם מאלכוהול).
• לשתות תה מחליטות מרגיעות כמו קמומיל.
• לא ללכת לישון על בטן מלאה, אך גם לא רעבים.
• יש לשמור על שגרת שינה, שעה קבועה, מקום קבוע.
• יש ליצור סביבת שינה נעימה, רגועה, ונוחה, ללא שעונים ומסכים.

"מתוקה שנת העובד (פעיל גופנית) אם מעט ואם הרבה ייאכל והשבע לעשיר (טרוד בנכסים) אינו מניח לו לישון" (קהלת).

שם הכותב: תומר מנשרי RCHom
אודות הכותב: הומאופת קלאסי מומחה R.C.hom חבר רשום באגודה הישראלית להומיאופתיה קלאסית. בעל ניסיון רב בטיפול מבוגרים וילדים
אימייל: [email protected]
כתובת אתר: לחץ כאן

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©