שתף

התמודדות עם פחדים בציורי ילדים / מיכל וימר

21.06.09

המילים "אני פוחד!" נזרקות לחלל האוויר, ברגעים ובנסיבות שונות במהלך חייו של הילד: לפני ביקור במקום חדש, מפגש עם אנשים זרים, או כאשר נשמעים רעשים בלתי מוכרים ומפחידים כמו: רעמים וברקים בליל חורף סוער. ילדים מגלים פחד אל מול בעלי חיים שונים, חוששים מביקור אצל רופא, ממראה של דם או קבלת זריקות.

יש המפחדים מליצנים וממסכות, מבקשים להשאיר אור קטן בחדרם ולגרש את החושך, פוחדים להוריד את המים בשירותים, ועוד כהנה וכהנה פחדים שונים ומגוונים.

 

מקומנו כהורים
כהורים וכאנשי מקצוע, אנו מתבוננים בילדים מדי יום וצופים מן הצד בהתקדמותם ובבחירותיהם. לעיתים אנו מוזמנים על ידם, ליטול חלק בתהליכים אלו, אך פעמים רבות אנו מתבקשים או נאלצים שלא להתערב. כתוצאה מכך, שאלות רבות נותרות ללא מענה: האם אנו יודעים, באמת, מה מצבו של הילד? האם הבנו נכון את האיתותים מצידו? האם כשיזקק לעזרה, יפנה אלינו? והאם נגלה את הקושי בזמן, או שמא יהיה זה מאוחר מדיי?

 

היתרון שבציור
בציורים, ניתנת לילד האפשרות להתבטא באופן חופשי, ופחות מושם דגש על חוקי ההתבטאות והכללים. הבחירות שהילד מבצע בציור, מושפעות ממצבו הפיסי, המנטאלי והרגשי ופחות מהצורך לעמוד במשימה שהוכתבה מגבוה ( בשונה מהליכי לימוד הכתיבה). גם כאשר חשוב לילד להראות את הציור המוגמר לחבריו ולמשפחתו, הוא שקוע בציור בשעת המלאכה, ופחות מצייר את מה 'שצריך' ויותר את בחירותיו שלו.


התפתחות הילד
הפחד בגילוייו השונים, הוא חלק אינטגראלי מהתפתחותו של הילד. סביב גיל 3, למשל, ניכרת התעוררות בתופעת הפחדים והיא נחשבת לנורמטיבית ותואמת לגיל. כחלק מתהליך הגדילה, הילד לומד כיצד לסמוך על יכולותיו, בבואו להתמודד עם המתרחש סביבו. כמובן, שההתמודדות הזו מעוררת חששות וספקות שונים אצל הילד: האם אני מסוגל לישון לבד? האם יש בי את הכוחות להתמודד עם המפלצת המפחידה, או שאני זקוק עדיין להגנתם של הוריי?


מעבר לכך, הפחד משמש כמנגנון הישרדותי חשוב ומרכזי: ילד נטול כל פחד, עלול להיקלע למצבים מסוכנים ולא לראות בהם כל סכנה. הפחד, במקרה זה, מגן על הילד ומסייע לו לפתח מודעות לגופו ולהבין את גבולות כוחותיו בעולם.
בקרב חלק מההורים, מתעוררת לעיתים התחושה, שהילד משתמש בפחד ככלי מניפולטיבי נגדם. בין אם יש אמת בתחושה זו ובין אם לאו, ברוב המקרים הפחד עדיין ממשי ונורא בעיני הילד. למרות שבאמצעותו, הוא מצליח לשלוט על התנהגות ההורה כדאי לבדוק מדוע בחר בדרך שלילית זו, ומהם הרווחים שלו ממנה . בנוסף, כדאי לתת לילד כלים להתמודד בעצמו עם הפחד, להעניק לו תחושה שהוא אינו נותר בודד במערכה, אך מצד שני לא להיכנע למסעות ליליים "ומארבים" שונים למפלצות ושדים...

 

כלים להתמודדות
במסגרת הכלים להתמודדות עם פחדים, הוכח כי שימוש במדיום האמנותי מסייע במיוחד לילדים. דרך הציור, אין צורך "לדבר" על הפחד ולהמשיג את התחושות המבהילות. ילדים מתחברים בקלות לדרכי ביטוי א- מילוליות, וברוב המקרים כושר הביטוי החזותי שלהם עשיר יותר מכושרם המילולי.


קיימות מספר שיטות להתמודדות עם פחדים דרך ציור, אחת מהן , מחלקת את התהליך לשלושה שלבים: בשלב הראשון, הילד מתבקש לצייר את הפחד (כאשר המטרה היא 'להעביר' את התחושות לדף שמוגבל במימדיו ובגבולותיו, ובכך להעניק לילד תחושה ראשונית של שליטה). בשלב השני, הילד מצייר מצב בו אינו חש פחד, או שהפחד עדיין קיים אך אינו משפיע עליו - בשלב זה, ממקד הציור את הילד בכוחותיו שלו. בשלב השלישי, הילד מצייר את הפחד שוב, ומוסיף לדמותו משהו או מישהו שיוכל לסייע לו להלחם בפחד ולנצחו - שלב זה, מאתגר את הילד להשתמש בכלים נגישים העומדים לרשותו, והופכים את אפשרות ההתגברות על הפחד למציאותית יותר.


במסגרת עבודה עם ילדים באמצעות טיפול באמנות , התבצעה השוואה בין ציורי ילדים ישראליים במהלך מלחמת המפרץ לציורי ילדים מבוסניה. מסקנות המחקר, הראו מגמות של בחירת נושאים קשים המתארים: גופות ובתים הרוסים. מצד שני, ציור של דמויות מפחידות תוארו ע"י הילדים כבעלות כוח לגירוש 'הרעים' והפחד. בנוסף, גם ילדי בוסניה וגם ילדי ישראל, התייחסו שוב ושוב לאפשרויות ההגנה, העומדות לרשותם: ציור מסכות אב"כ,כוחות צה"ל, ויחידות הפטריוט בקרב הישראלים. ובקרב הבוסנים: ציור דמות האל כמגן על הטובים, או כוחות הצלה שונים.


גילוי של פחדים שונים באמצעות הציור, הוא מורכב במיוחד משום שילדים מביעים את פחדיהם בדרכים רבות: חלקם מביעים זאת בהסתגרות והתרחקות, אחרים באמצעות התנהגות תוקפנית כלפי אחרים, או בדרכים עקיפות כלפי עצמם כמו למשל: סיוטי לילה. עם זאת, הציור מהווה עבור הילדים, שפה בה הם משתמשים באופן טבעי וחופשי וככזו, ניתן לראות בציור ובהתנהגות סביבו רמזים למצבו של הילד.

 

בדיקת הציורים
ראשית, יש לבדוק כיצד הילד ניגש למשימת הציור. רוב הילדים אוהבים לצייר וגאים בתפוקת ידם. ככל שהם גדלים, כך גדל הרצון ליצור ציור יפה וייחודי יותר. הם משקיעים בפרטי הציור, ואחר כך פוסעים בגאווה ומראים לסובבים את מעשה ידם. אבל, כאשר ילד אינו אוהב לצייר רק בחלק מהמקרים, המקור לסירוב יהיה פיסיולוגי (בעיית ראייה, טונוס שרירים נמוך, לקות למידה ועוד), בשאר המקרים הסיבה עשויה להיות רגשית יותר וקשורה להתערבות שהילד חווה במהלך הציור, או לתחושה פנימית של הילד שמעשה ידיו אינו משמעותי וחשוב.


מעבר לכך, יש מקרים של סירוב פתאומי לצייר. הכוונה לילדים, שציירו בהנאה עד גיל מסוים ולפתע הפסיקו, ומסרבים לצייר גם כאשר מציעים להם. כאן, יש לבדוק מדוע הילד מתרחק ממלאכה שהסבה לו הנאה עד לא מזמן?. הסירוב הפתאומי לצייר, ייחשב לקושי כאשר הוא יופיע באופן גורף וחד משמעי.
שנית, ניתן לקבל התרשמות נוספת מהאופן בו הילד מתייחס לחומרי הציור. יש ילדים שניגשים לצבעים בהיסוס, ומציירים בחוסר אכפתיות או לחילופין, ילדים המציירים בנוקשות ונדמה כאילו הם בכוננות מתמדת מפני תגובת הסובבים.

 

 כדאי גם לשים לב , לאופן בו הילד מתמודד עם טעויות (למשל: שפיכת צבע, או ציור לא מדויק), גם כאן, ילדים הסובלים מפחדים שונים, יראו בכך בעיה ופחות הזדמנות לשינוי היצירה.
כאשר הילד מצייר הוא נמצא בעיצומה של יצירה אישית ומשמעותית עבורו. עם זאת, נפגוש לעיתים ילדים ש"כועסים" על הציור: הם ניגשים למשימה בחוסר סבלנות, חורקים שיניים, מנדנדים רגל בעצבנות, וכשיסיימו לצייר יקרעו את הדף, יקמטוהו ואף ישליכוהו לפח.

במקרים הללו, אין ספק כי משימת הציור מפגישה את הילד עם תחושות ורגשות, שקשה לו לבטא באופן ישיר, ולכן הוא מעדיף לבטאן בדרכים עקיפות.


תופעת קריעת הדף והשלכתו לפח מופיעה גם בקרב אותם ילדים שציוריהם יפים ומדויקים מאוד (מהם המבוגרים מתפעלים לעיתים קרובות). מצד שני, כאשר הציור אינו תולדה של התבטאות חופשית: הילד מקפיד יתר על המידה שמא ייצא מהקווים, מדייק מאוד בציור המסגרת, צובע בלחץ כה חזק עד שנוצר חור בדף, ובעיקר יוצא מכליו כשנכשל, במקרה שכזה, יש לבדוק מה מניע אותו לנהוג באופן כה נוקשה ובלתי חופשי.

מיכל וימר

 מומחית לפענוח ציורים וכתבי יד של ילדים ומבוגרים. מחברת הספר: "ציורים מדברים – כלים ושיטות להבנת ציורי ילדים".
www.michal-wimmer.co.il

[email protected]

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©