שתף

התכונות של מאסטר טוב / וונג קיו קיט

21.06.09

לזכות במאסטר טוב היא ללא ספק ברכה אדירה בקונג פו, טאי צ'י צ'ואן וצ'י קונג. מדריכים בינוניים מאוד נפוצים בימינו, חלקם אפילו מתחילים ללמד אחרי שהשתתפו במספר סמינרים של סופי שבוע. מציאת מאסטר מעולה, לעומת זאת, היא כמו למצוא יהלום בשק חיטה. להלן מספר הנחיות שיעזרו לכם למצוא אחד.

מיומנות
מורה טוב חייב להיות דוגמא חיה של מה שהוא מלמד. מורה לקונג פו חייב לדעת להגן על עצמו, למורה לטאי צ'י חייבת להיות מידה מסויימת של עצמה פנימית ומורה לצ'י קונג חייב להפגין בריאות קורנת, אלו הן שלושת האיכויות הבסיסיות שאמנויות אלו אמורות לפתח.

 

מורה לקונג פו, טאי צ'י צ'ואן וצ'י קונג חייב לשלוט בפועל באמנות ולהיות טוב לפחות כתלמידיו, שלא כמו מאמני כדורגל או אתלטיקה אשר לרוב מכדררים או רצים הרבה פחות טוב מהתלמידים שלהם. גם אם קיימים מדריכי קונג פו, טאי צ'י צ'ואן וצ'י קונג אשר יכולת התרגול שלהם נמוכה בהרבה מזו של התלמיד הממוצע שלהם, אלו בוודאי אינם מאסטרים, למרות שתלמידיהם או כלל הציבור פונים אליהם מתוך נימוס בתואר מאסטר.

הבנה לעומק
פרט להיות המורה מיומן, רצוי שהמורה יהיה גם בעל ידע. עליו להיות בעל הבנה עמוקה של המימדים והעומק של האומנות שהוא מלמד ולדעת לענות על שאלות בסיסיות של תלמידיו בנוגע ל - מה, למה ואיך לבצע את התרגול.

 

ללא ידע זה, יכולת העזרה שלו לתלמידים תהיה מוגבלת והם לא יגיעו למיצוי היכולת באימון שלהם. יחד עם זאת, במיוחד במזרח, קיימים מאסטרים אשר הם מאוד מיומנים אך הם חסרי ידע. דבר זה הוא מקובל אם אנו מתייחסים למושג 'מאסטר' כמייצג את האדם שהגיע לדרגה גבוהה באומנות שלו אך הוא אינו יכול להיות מורה טוב.

 

 המצב ההפוך הוא אינו מקובל כלל – הכוונה למצב בו אדם הוא בעל ידע אבל חסר מיומנות, סיטואציה אשר מאוד נפוצה במערב. אדם יכול לקרוא הרבה ספרי קונג פו, טאי צ'י צ'ואן ואף לכתוב ספרים בנושא, אך הוא בעל מיומנות מועטה בקונג פו, טאי צ'י צ'ואן וצ'י קונג. לאדם כזה ניתן לקרוא מלומד אך בוודאי שהוא אינו מאסטר.

שיטתיות ונדיבות
התכונה השלישית שהופכת מאסטר למורה טוב היא שההוראה שלו היא שיטתית ומובנית והוא בעל רצון לחלוק את הידע שלו עם תלמידיו. אדם אשר הוא גם מיומן ובעל ידע אבל הוא מלמד באופן אקראי או אינו מלמד את החומר המתקדם יותר, ניתן לקרוא לו מומחה או מלומד אך לא מאסטר טוב.

 

מצד שני, חשוב לציין שמאסטר טוב מלמד באופן שתואם לצרכים וליכולת של תלמידיו. אם התלמידים עדיין לא הגיעו לרמה הנדרשת, הוא לא ילמד אותם מעבר ליכולת שלהם (למרות שהוא מאוד היה רוצה), זאת משום שלימוד שכזה אינו לטובת התלמידים. בסיטואציה כזאת ייתכן שיחשדו בטעות במורה כ'מחזיק סודות'.

מקרין השראה
התכונה הרביעית, זו ההופכת מאסטר טוב למאסטר מעולה, היא שהוא מקרין השראה. זהו אושר ללמוד ממורה מעולה למרות שהאימונים שלו יכולים להיות מאוד קשים. הוא הופך מושגים מורכבים לקלים להבנה, הוא מעניק תחושה של בטחון ותלמידיו יודעים שאם משהו יקרה הוא יוכל לתקן זאת, הוא מדרבן את תלמידיו לעשות את המיטב, גם מעבר לרמה שלו עצמו.

ערכי מוסר גבוהים
התכונה החשובה ביותר של מאסטר מעולה היא שהוא מלמד ומפגין ערכי מוסר גבוהים בחיי היום יום שלו. הלוחם הטוב בעולם אשר פוצע באופן ברוטאלי את יריבו, או המורה הטוב ביותר אשר אינו מתרגל את מה שהוא מטיף לו, אינם יכולים להיקרא מאסטרים מעולים.


מאסטר מעולה הוא סובלני, מלא חמלה, אמיץ, ישר והגון ומפגין אהבה וכבוד לחיים. מאסטרים מעולים הם נדירים מאוד, הם שווים יותר ממשקלם בזהב.

גרנדמאסטר וונג קיו קיט

 הינו גרנדמאסטר לשאולין קונג פו, שאולין צ'י קונג וזן, דור רביעי למורים ממנזר השאולין הדרומי.

תרגמה: רחלי ויטרט אשור, תלמידתו של גרנדמאסטר וונג
http://www.chikung.cafe.themarker.com

[email protected]

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
25/07/11 15:34
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©