שתף

ענייני נשים: יוגה, הריון ולידה / ענת מסינג

01.04.09

גם ה יוגה, לדאבונינו, היא דיספלינה גברית במקורה. בשעה שנשות הרישים, בהרי ההימלאיה של לפני 5,000 שנה, ישבו ורקחו מטעמים לשבת, יצאו הגברים לשוטט בשבילים המתפתלים, ובין ציד יאקים או שמא ליקוט נבטים למשחק ברידג' , התבוננו בבעלי החיים, בצמחיה, באלוהים - בבריאה כולה.

התבוננו, אולי גם מודטו וכמובן הגו ויצרו את תנוחות היוגה. וכמו כל תחום שפותח בידי גברים גם פה דאגו היוגים הקדמונים לבנות מערך שלם של תנוחות שמתאים בעיקרו לגברים יותר מאשר לנשים. יחד עם זה, אם נערוך סקר חפוז בין מרכזי היוגה ומכוני הכושר בארץ ובארה"ב למשל, נתרשם כי מספר הנשים הפוקדות דרך קבע את שיעורי היוגה גבוה משמעותית ממספר הגברים. הסיבות הסוציו-דמוגרפיות, הפסיכו-אקונומיות או השד יודע איזה רבות ומגוונות, אך נמנע מלהתעמק בהן כרגע.


אולם ראה איזה פלא, לא רק שיש יותר נשים מתרגלות מגברים מתרגלים, ברבות השנים הנשים נכסו לעצמן את היוגה כככלי עבודה המלווה אותן בזמן המחזור החודשי, כמתודת תרגול להפגת מתחים הנובעים מבעיות ומטיפולים הקשורים לפוריות האישה, כסט תרגילים מרגיע ומפנק במהלך ההריון וככלי יעיל בזמן הלידה עצמה. על הקשר הבלתי נמנע בין יוגה, הריון ולידה, שהפך להיות כל כך טריוויאלי בשנים האחרונות, בשורות הבאות.

עד לפני 150 שנה, אישה הייתה עדה להרבה לידות - של אמה, אחיותיה, שכנותיה ñ בטרם הגיעה למעמד המרגש בעצמה. ההכרות הקרובה עם תהליך הלידה תרמה וודאי למוכנות שלה, להכרות ולהבנה של מה שעומד להתרחש בלידה. ההתבוננות והליווי של נשים אחרות בהתמודדות עם צירים הובילה אותה להאמין בכוחה שלה ללדת. היום, מרבית הלידות מתרחשות בבית החולים ולרוב הלידה הראשונה לה נחשפת האישה היא הלידה הראשונה שלה. נכון, לפעמים ניתן לצפות בלידה מרגשת במיוחד באיזה סרט או סדרת טלויזיה אופנתית, אבל בינינו, איזה סרט יראה כיצד אישה מתמודדת עם צירי לידה במשך עשר שעות רצופות.

זאת אחת הסיבות, דרך אגב, שקורסי הכנה ללידה הפכו להיות כל כך פופולרים. קורס כזה נועד להקנות ליולדת את כל האמצעים והכלים להתמודדות חיובית עם שלבי הלידה השונים ולהחזיר לה את האמון בכוחה. אך לפני הלידה, יש לזכור, חווה האישה את ההריון ולכאן בדיוק מתחברת היוגה.

ליוגה סגולות מרפא, היא מחייה ומעוררת, מרעננת ומחדשת ואפילו משמחת את המתרגל. לכן, יהיה זה אך טבעי לחבר בינה לבין אישה הרה, לבין לידה ויצירה של משהו חדש ונפלא כמו תינוק, או תינוקת מתוקה. היוגה מעודדת זרימה של כל המחזורים בגוף, מחזור הדם והנשימה, המחזור ההורמונלי שעובד שעות נוספות במהלך ההריון, מערכת העיכול ועוד. היא גם מחזקת ומגמישה את האגן (כן, כן כולל הרצפה), והרגליים, גם את הידיים (שעומדות לעבוד הרבה וקשה לאחר הלידה, עם נשיאת העולל לכל מקום). דגש מיוחד מושם על הגב שנושא אותנו תמיד ובהריון נושא פי שניים. דרך תנועתיות עדינה, תמיכות מתאימות והכרות עם תרגילים, פשוטים כל כך ויחד עם זה חכמים כל כך, איכות החיים של האישה ההרה משתנה בצורה ניכרת. ויש גם תרגילים להקלה על בצקות ונפיחות ברגליים, עייפות, בחילות, עצירות ואפילו לתרגילים להיפוך עובר שמתמהמה - יש הצלחה לא מעטה. לא מדובר כאן בתרופת פלא, לא כל הכאבים והמחושים נעלמים אבל היוגה הופכת לנכס בידיה של האישה. עכשיו יש לה את הכלים להתרכז, לתרגל נשימות ומספר תנוחות על מנת להתמודד עם אי הנוחות ולהרגיע את המתח הפיזי.

תקופת ההריון מלווה גם בהרהורים אין קץ, בתהיות, בחששות מן הלא נודע כמו גם בציפיה. נשים רבות שוקעות בתהליך של חקירה עצמית אולי אפילו באיזו רטרוספקטיבה קצרה: מה עשיתי עד היום, איפה הייתי, מי אני וכיצד אני והסביבה עומדים להשתנות. לעיתים הקצב המואץ של החיים, הרצון להתמיד במקום העבודה כל עוד אפשר, לעיתים אף בצורה מאומצת יותר מן השגרה, המרוץ אחרי הבדיקות, הקניות, הקינון לא מתירים זמן ומקום לרגעים של התיחדות עם העצמי. תרגול סדיר של יוגה, פעם או פעמיים בשבוע, נותן לאישה הרבה מאד מקום. לחשוב, לקוות, להחליט, להתרגש ולהרגיש, לפעמים גם למשש את הבטן שגדלה, לחייך עם כל תחושה של תנועת עובר או בעיטה. גם הקשב והריכוז שמתרופפים קצת עם ההריון, מתחדדים עם תרגילי הריכוז נשימה.

על רקע החיבור האישי שלי להריון וללידה, כפי שזה קורה ללא מעט מורות, התחלתי להתעמק בנושא ובשנתיים האחרונות חברתי לבחורה בשם עמבר ורד. עמבר מטפלת ברפואה סינית ושיאצו, תומכת לידה (דולה), מדריכת הכנה ללידה, וכמובן אמא למעיין בזכות עצמה. יחדיו בנינו מודל לקורס הכנה ללידה משולב יוגה. במפגשים עם עמבר לומדות ההריוניות והמלווים שלהן אודות ההיבטים הפיזיולוגים והאנטומים של הלידה, שלבי הלידה, הנפשות הפועלות בחדר לידה, המונחים המקצועיים, אמצעי השיכוך הרפואיים כמו גם אמצעים טבעיים כגון עיסויים, נקודות לחיצה בגוף, הרפיה, דמיון מודרך, נשימות ותנועתיות. המפגשים עם עמבר עמוסים וגדושים, ומתפתחים בהתאם לצורך של המשתתפים, לשאלות ולתחומי העניין. במקביל, שיעורי היוגה מוקדשים לעשייה נטו. תרגול רציף של תכנים בהם נגעה עמבר במפגשים היבשים כמו נשימות, תנוחות לשיכוך כאבים, למנוחה בין צירים או לזירוז לידה שנתקעה. המטרה כמובן להטמיע את כל אלו כך שברגע האמת הנשימה המתאימה תזרום באופן טבעי, הגוף יתקפל בתוך התנוחות המתאימות לו והאישה תתפנה לחוות את הלידה במלוא עוצמתה.

ליוגה היכולת לעבוד ולזרום עם הגוף, עם הנפש ועם המחשבה. היא פוגשת כל אחד ואחת במקום בו הם נמצאים ושם, במקום שלהם, עוזרת לשפר, לחזק, להרגיע, להעצים - לפי דרישה ולפי הצרכים והמאוויים. נדמה כי במהלך ההריון באופן מיוחד, כל מתיחה של הגוף, כל התכנסות ושהייה בתנוחה מורגשת בצורה מיוחדת, צורה חדשה. גם פסק הזמן הזה שהאישה לוקחת לעצמה, להיות עם עצמה ועם החיים החדשים שנוצרים בתוכה חשוב ויקר. היוגה מסייעת במישמוע של ההריון, ביצירת חוויה חיובית ולהריון חיובי יש את כל הסיכויים להסתיים בלידה חיובית ומעצימה.

ענת מסינג: בעלת סטודיו צלול במרכז ת"א, מלמדת יוגה ומספקת שירותי כתיבה.
[email protected]
www.metaplim.co.il/tzalul

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©