שתף

יוגה זורמת, אשטנגה ויניאסה / ענת מסינג

01.04.09

תנוחה, תנועה, נשימה, נעילה וריכוז הם העקרונות המנחים את תרגול האשטנגה ויניאסה. בדומה לאסכולות היוגה האחרות, גם שיטה זו טוענת כי עתיקת יומין היא ומי שהטיף לה בימי קדם היה אדם בשם וומנה רישי ( Vamana Rishi). בראשית שנות העשרים היה זה קרישנמאצ'ריה שלמד את השיטה והעביר אותה הלאה.

פטאבהי ג'ויס - אבי האשטנגה יוגה המודרנית - נולד ב- 1915 במדינת קרנטקה בהודו. בהיותו בן 12 נחשף לראשונה ליוגה כאשר צפה בקרישנמאצ'ריה, בכבודו ובעצמו, מדגים מספר תנוחות בבית ספרו. ג'ויס הפך מיד לתלמידו ולאחר שנתיים של תרגול במחיצת הגורו עבר לעיר מייסור והחל לימודיו בקולג' לסנסקריט. ב- 1948 ייסד ג'ויס את המרכז לחקר האשטנגה "AYRI" במייסור, ובשנת 1958 הוציא לאור את הספר "Yoga Mala" העוסק בפילוסופיה ובפרקטיקה של האשטנגה יוגה. בראשית שנות השבעים החלו לזרום למייסור תלמידים מהמערב ובמקביל החל ג'ויס להסתובב בעולם ולהעביר סדנאות.

שישה רצפים או שש סדרות תרגול כוללת מערכת האשטנגה יוגה. כל אחת מבוססת על קודמתה ולכל אחת יש השפעות תרפויתיות ספציפיות. הסדרות הראשונות הנקראות Yoga Chikitsa מנקות ומסדירות את הגוף, הסדרות האמצעיות הנקראות Nadi Shodhana מטהרות את מערכת העצבים על ידי פתיחה וניקוי של ערוצי האנרגיה, ואילו הסדרות המתקדמות A B C D הנקראות Sthira Bhaga מאחדות את הכוח והחן של האימון ודורשות רמות גבוהות של גמישות וענווה. כל סדרה מחולקת לארבעה מרכיבים עיקריים: "קריות" (תרגילי ניקוי פנימיים אקטיביים) ו"ברכות שמש", תנוחות (בסנסקריט: אסאנות) עמידה , אסאנות רצפה, אסאנות סיום (בעיקר תנוחות הפוכות כמו: עמידת כתפיים או עמידת ראש) ומנוחה עמוקה. המבנה הקבוע של הסדרות מקנה אפשרות של לימוד ותרגול עצמי ואגב, את הסדרה השישית, לא הצליח איש לבצע עד היום, מלבד פטאטבהי ג'ויס כמובן.


התרגול הרציף ושילובו עם הנשימה, המגולם בעיקרון הויניאסה, מפתח בגוף חום פנימי אשר מתבטא בהזעת יתר. החום פותח חסימות גופניות ומנטליות, מנקה ומטהר את הגוף ומערכותיו ברמת התא, ומשאיר אפקט של רגיעה, שמחה וסיפוק. שילוב ייחודי זה מקנה למתרגל גמישות, כוח פיזי, כושר גופני וסיבולת גבוהה, עמידות וחוסן גופני ומנטלי, ויכולת גבוהה של עיבוד נתונים ותפיסה חושית. אם כי, הטיהור של מערכת העצבים ואברי החישה מצריך שנים רבות של תרגול משום שאברי החישה תמיד מתמקדים בעולם החיצוני. אבל אל דאגה, באמצעות תרגול וכושר התמדה ניתן לפתח בהם שליטה ואז גם השליטה בתודעה מתאפשרת באופן אוטומטי. כך שלמתרגלי האשטנגה ויניאסה יש בהחלט לאן לשאוף.

מעבר לתנועתיות ולזרימה המאפיינים את התרגול, המתרגל המתחיל מבחין מיד בצליל השולט של הנשימה המכונה נשימת אוג´אי. צליל אשר לאוזן בלתי מיומנת יכול להישמע דוקא כקוצר נשימה. אוג'אי היא טכניקה אחת מתוך שמונה טכניקות נשימה המאפיינות את האת'הא יוגה (היוגה הפיזית). פירוש המילה אוג'אי הוא ניצחון ושורש המילה: אוג' - פירושו לכבוש. באנגלית מכונה נשימת האוג'אי psychic breath בשל השפעתה על התודעה. ואכן, נשימת אוג'אי מסייעת בהרגעת הגוף הפיזי, משקיטה את הפעילות המנטאלית ומזרזת את תהליך הפרטיאהרה שפירושו התכנסות החושים פנימה. נשימת אוג'אי גם מסייעת במקרים של נדודי שינה ומתח נפשי.

על מנת להגן על הגוף, להעלות את רמת האנרגיה (בסנסקריט: פראנה) ולאפשר עבודה תכליתית ודינמית יוצרים בגוף סדרת נעילות: מולה באנדהא - שפירושה כיווץ איזור צ'קרת הבסיס הממוקמת בבסיס עמוד השדרה באיזור חיץ הנקבים, אודיאנה באנדהא - נעילת הבטן, מאזור רצפת האגן, פנימה ומעלה, וג'לאנדהרה באנדהא - נעילת הגרון. כל באנדהא כאמור מתרכזת באזור אחר בגוף ומסייעת בויסות האנרגיה והסדרת הפעילות באברים הסמוכים לנעילה.

כל זמן השהייה בתנוחה יש להפנות את הריכוז לנקודות הפוקוס המכונות "דרישטי". תשע נקודות מיקוד מקובלות והן: האף, בין הגבות, הטבור, הבהונות, כפות הידיים, כפות הרגליים, למעלה, צד ימין וצד שמאל.

האשטנגה יוגה, שמאפיינה הבולט הוא הדינמיות של התרגול, צברה תאוצה בעולם המערבי בשנים האחרונות. סלבריטאים רבים אימצו את השיטה בחום וגם בריש גלי. מדונה, סטינג, פול סיימון וקארים עבדול ג'באר הם רק חלק מהידוענים המתרגלים את האשטנגה. ובארץ, רבים מחדרי הכושר מתהדרים בגרסה משלהם שקבלה את השם הסקסי power yoga, שם וסגנון שלעניות דעתי מחטיא לגמרי את המטרה אבל כנראה מוכר, ומוכר טוב. שיטה זו בכל אופן מבוססת, באופן טבעי, על האשטנגה ויניאסה יוגה.

כפי הנראה מירי וגילי חרובי הם מראשוני המורים שהביאו את השיטה לארץ, כבר לפני עשרים שנה, והיום הם מלמדים בהצלחה יתרה במשכן היוגה שהקימו בתל אביב. מי שמעוניין בסגנון למידה מעמיק, צנוע ופחות ראוותני מזההמקובל במשכן היוגה יעשה דרכו למכמורת, אל שמעון בן אבי שנחשב אוטוריטה בתחום, ובשנה האחרונה מעביר גם לא מעט סדנאות במרכז הארץ. בתל אביב מלמדים בעיקר אשטנגה גם במרכזים פראנה וצ'אנדרה הממוקמים שניהם בצפון העיר.

אתרים בתחום:
www.ayri.org - המכון לחקר אשטנגה יוגה במייסור
www.ashtanga.com - סרי ק. פטאבהי ג'ויס / אשטנגה ויניאסה יוגה


ענת מסינג, בעלת סטודיו צלול במרכז ת"א, מלמדת יוגה ומספקת שירותי כתיבה.
[email protected]

www.metaplim.co.il/tzalul

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©