שתף

יוגה ככלי טיפולי בהריון – חלק ב' / ענת מסינג

01.04.09

(הדברים הבאים מבוססים על הקורס "הדרכת יוגה לנשים בהריון ואחרי לידה" בהנחיית מירה ארצי פדן. תודה מירה.)

נדמה כי כאבי גב בהריון לא פוסחים על שום אישה. גב תחתון, גב עליון, מותניים, עצם הזנב - משהו מכל אלה כמעט כל אישה הרה פוגשת, ודואבת.

השינויים במבנה האגן, המשקל העודף המשפיע על היציבה, הצורך של הגוף לפצות - כל אלו ואחרים גורמים לכאבים המציקים.

בהריון הראשון שלי, ביליתי ארבעה חודשים בשינה על מרבד דקיק, על הרצפה. לא, שהרגשתי נפלא בעקבות הטיפול המקורי אבל בשום פנים ואופן לא יכולתי להניח את גבי הכואב (עם הקרנה לרגל והשד יודע מה) על מזרון, יהיה נוקשה ככל שיהיה. לא, זה לא היה פיקניק. אבל אל יאוש בנות. יש מה לעשות וכדאי להתחיל לתרגל.


אז, כפי שהבטחתי בכתבה הקודמת, הפעם אתייחס לכאבי גב ובעיות לחץ דם בהריון.

 

כאבי גב – מדוע?
1.עם העלייה במשקל משתנה מרכז הכובד של האישה והיציבה כולה משתנה, נוצר עומס רב על השרירים זוקפי הגב ורקמת החיבור בגב הופכת להיות נוקשה.

2.העומס משפיע גם על רצועות הברכיים, מפרקי הירכיים והחלשות של שרירי קרקעית האגן. כך הופך הגב כולו מועד לפורענות.

3. עצב האישיאס (sciatica) היוצא מחוליות L5 , L4 מתפצל דרך הישבנים ומסתיים בשתי האצבעות הקטנות, שבכל אחת מכפות הרגליים. לכן, במקרים רבים תחושה של נמנמת באצבעות (בדרך כלל מופיעה רק באחת מכפות הרגליים) מקושרת לישבן תפוס. עצב זה עובר מתחת לשריר הפריפורמיס המחבר בין הסאקרום למותן, מאחר ומדובר בשריר חזק הרי שהוא מפעיל הרבה לחץ על האישיאס. הלחץ הזה משפיע גם על החוליות, הרווח בינהן מצטמצם ומגביר את הלחץ על העצב.

4.גם כאב בעצם הפיוביס (pubic) ובעצם הזנב אופייני להריון ולעיתים נובע ממצב שמכונה סימפיזיוליזיס - המפרק של עצמות האגן נחלש ויש תנועתיות בין העצמות עד כדי התרחקות של עצמות הפיוביס זו מזו כבר במהלך ההריון (ארוע שאמור להתרחש רק בלידה).

לעשות
לפני שמתחילים "לעשות" חשוב לדעת כי יממה אחת (קרי 24 שעות) חולפת בין התקשות אחת של רקמת החיבור בגב לזו הבאה אחריה, לכן חשוב לתרגל לפחות פעם אחת ביום.

1. תנוחת החתול (קיעור וקימור הגב תוך כדי עמידה על שש) וכפיפות עדינות לפנים.

2. כפיפות לאחור: חצי גלגל (חצי גשר) וגמל, המעמיקות את הקשת בגב, מאריכות את עמוד השדרה ומשחררות מתח מן הישבנים.

3.להקלה על המתח בשריר הפריפורמיס, בישבן ובירכיים - ניתן להניח ידיים מקבילות על הקיר, להעביר משקל לרגל ימין למשל ולהרים את הקרסול של רגל שמאל על ברך ימין (חצי לוטוס), מכאן לכופף ברכיים למצב של ישיבה באוויר.

4.במהלך יום העבודה מומלץ לקום מן הכיסא לפחות פעם בשעה. אפשר להניח שתי ידיים מקבילות על השולחן, לעמוד במרחק של כשלושים ס"מ ממנו, ולקער ולקמר את הגב חליפות.

5.פיתולים על הרצפה או אפילו על כיסא מרככים את החוליות L5 , L4.
6.במקרה של סימפיזיוליזיס - חשוב לחזק את האגן על ידי איסוף שרירי קרקעית האגן (מולא בנדהא), ישיבה יפנית, הצבת רגליים על הקיר בשכיבה על הגב וחצי גלגל (חצי גשר). מטרת התרגול במקרה זה היא גם הרמה של העובר כלפי מעלה כדי להרפות את הלחץ על האגן. טיפולים אחרים שיכולים לסייע: אוסתיאופטיה, שיאצו ודיקור סיני. בכל מקרה כדאי לשמור על אופטימיות - המצב ישתפר באופן הדרגתי אחרי הלידה.

7.לסיום ניתן לשקוע ביוגה מודרה (תנוחת עובר).

להימנע
1.מלטופף על עקבים גבוהים.

2.במקרה של סימפיזיוליזיס - יש להימנע מפיסוקי רגליים, מתנוחת האישה (שכיבה על הגב, קיפול הרכיים, והצמדת כפות הרגליים זו אל זו) ומתנוחות עמידה.

לחץ דם
יש לשים לב כי שילוב של לחץ דם גבוה עם בצקות וחלבון בשתן מעיד על רעלת הריון שעלולה להוביל ללידה מוקדמת.
כמו כן, כדאי לדעת כי לחץ דם נמוך אינו מגביל את התרגול להוציא העובדה כי חשוב להקפיד שהראש ישאר גבוה מן האגן.

במקרה של לחץ דם גבוה (מעל 90/140) -

לעשות
1.לבצע פיתולים, חצי גלגל (חצי גשר), תנוחת הדג במטרה לפתוח את בית החזה.

2.תרגילי נשימה יומיומיים - התנועתיות של הסרעפת במהלך תרגיל נשימה מעסה ומרגיעה את שריר הלב (נשימת אוג'אי מומלצת).

3.טיפולים מומלצים: דיקור סיני, שיאצו וצמחי מרפא.

4.להגדיל צריכת חלבונים משום שהם נפלטים בשתן.

להימנע
1.כפיפות לפנים.

2.צריכת קפאין ומלח.

ענת מסינג,

בעלת סטודיו צלול במרכז ת"א, מלמדת יוגה ומספקת שירותי כתיבה.

[email protected] ,  

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©