שתף

נשים, הריון וקרקעית האגן / ענת מסינג

01.04.09

הפגישה עם הפיזיותרפיסטית מיר'לה שפי, שאגב היא מדהימה ונחשבת לאוטוריטה בתחום רצפת האגן (סניף רמת אביב של קופ"ח מכבי), היתה מדכאת. היא הרצתה לנו במסגרת הקורס 'הוראת יוגה לנשים בהריון' בויניגייט ומאחר שבדיוק הייתי בהריון, יצאתי מדוכאת כפליים. אין מפלט.

הגיל בשילוב עם ההריונות, שלא לדבר על הלידות, מיסבים נזק עצום לאגן, בעיקר לשרירי קרקעית האגן. "כן" הבטיחה לנו גם המורה שלנו, מירה ארצי פדן, "המבנה משתנה, האגן מתרחב ולעולם לא יחזור להיות כפי שהיה" איימה עלינו שוב ושוב, אבל הדגישה באופן מרגיע שזה לא בהכרח כל כך רע. מה שבטוח, התריעו השתיים, צריך לעבוד על זה, בזמן הההריון, ואחרי ההריון, ולפני ההריון הבא ובעצם כל החיים.

באירופה למשל, ביקור אצל פיזיותרפיסטית של רצפת אגן הוא חלק אינטגרלי מן הפרוטוקול של אישה יולדת, וכל אישה הרה, לקראת סוף ההריון שלה, מקבלת הפניה לפזיותרפיית רצפת אגן לאחרי הלידה. בארץ 'האין-מודעות' שלנו, התחום כולו ועוד יותר המודעות אליו עדין בחיתוליהם, אבל בעזרת פזיותרפיסתיות כמו מיר'לה שפי או יהודית שריג, ובזכות מורות ליוגה כמו מירה מורתי, נדמה שמתחיל תהליך של שינוי. וליוגה יש תפקיד מכריע בתחום זה.


אז מה לכל השדים התפקיד של רצפת האגן?


1. באמצעות כיווץ והרפייה של רצפת האגן אנו שולטות בהפרשות שלנו.


2. רצפת האגן שומרת על מנח נכון של אברי פנים-האגן כגון הרחם, הנרתיק, שלפוחית השתן, השופכה והחלחולת.


3. יש לה תפקיד חשוב בתפקוד מיני תקין (בחוויית האורגזמה).


4. היא מאפשרת לעובר לחלוף בתעלת הלידה בצורה מוצלחת.


5. היא מהווה חלק ממערכת השרירים המייצבים של הגב התחתון והאגן.

אילו ליקויים יתכנו?
1. כיווץ יתר של שרירי רצפת האגן מביא לקשיים בהתרוקנות, דלקות חוזרות בדרכי השתן וכאבים.


2. רפיון יתר של שרירי רצפת האגן גורם לדליפות שתן, גזים ודליפות צואה, צניחת האברים הפנימיים.


3. יתכנו כמובן בעיות משולבות של רפיון וכיווץ.

מסתבר כי שליש (!) מהנשים סובלות מבעיות ברצפת האגן. ומי בקבוצת הסיכון? ג'ינג'יות היזהרו וזאת בגלל מבנה רגיש יותר של רקמות החיבור. כמות הסיבים בשריר גם משפיעה על זה אבל מדובר פה בנתון מולד שלא ניתן לשינוי. בתקופת ההריון, הלידה וההנקה כל הנשים חשופות לבעיות אלו, גם גיל המעבר כידוע, עם הירידה ברמת ההורמונים בגוף, רגיש במיוחד. ויש עוד. עודף משקל, עצירויות או שלשולים כרוניים, הרגלי התרוקנות שגוייםפ ועילות גופנית לא מתאימה.

במהלך ההריון נוצר מצב של תיבת לחצים בין עצמות האגן. מה שקורה בפועל זה שהרחם כאילו מזדקפת ומפעילה לחץ קבוע על שלפוחית השתן (עכשיו ברור מדוע אישה בהריון רצה כל הזמן לשירותים). הסרעפת סוגרת את תיבת הלחצים מלמעלה שכן היא קשורה לרצפת האגן באמצעות רקמות. מסיבה זו נשימות עמוקות המשפרות את התנועתיות של הסרעפת מסייעות גם בשיפור אספקת הדם לאברי הבטן, החזר דם ורידי טוב מפלג הגוף התחתון ופעילות מעיים תקינה. גם הדופק ולחץ הדם משתפרים והתנועתיות של רצפת האגן.

מה מומלץ לעשות?
באופן עקרוני מומלץ לעבוד יותר על השריר הרוחבי (בקו הביקיני) שנחשב לשריר מייצב של האגן והגב התחתון ופחות על השריר האורכי ועל האלכסונים שהם שרירי תנועה, המסייעים לנו בכיפוף ובפיתולים.

מילת הקסם בהקשר זה היא כמובן המולא בנדהה (בנדהה - נעילה, מולא - בסיס, שורש). שימוש נכון בעיקרון יוגי זה נעשה על ידי "נעילת הפתחים" (פתח השופכה ופתח הנרתיק), איסוף שרירי רצפת האגן והשריר הרוחבי. התחושה דרך אגב דומה לרכיסת רוכסן של ג'ינס שעבר כביסה, אוספים אוספים אוספים עד שנסגר.

מולא בנדהה מבצעים עם כל נשיפה אך מקפידים לשחרר עם השאיפה, ומחוץ למזרון היוגה, כל פעם שאת מרימה משא כבד, כל פעם שהלחץ התוך-בטני גדל בגלל עיטוש או שיעול ואפילו צחוק - רוכסים את המולא בנדהה ומהר.

עבודת מולא בנדהה רציפה משפרת את זרימת הדם אל אברי האגן, משפרת את תפקוד השחלות, מאזנת את הרמה ההורמונלית בגוף, משפרת את התפקוד של מערכת העצבים ביחס לאברי האגן כמו גם את התפקוד של מערכת הלימפה וזו גם אגב הזדמנות להיכנס להריון.

במהלך הלידה לא אוספים את המולא בנדהה ! שם רק מרפים... אבל רק על ידי תרגול מוקדם יותר של האזור ניתן יהיה באמת להבין הרפייה מהי.


ממורתי למדתי כי בפילאטיס ובשיטת פעולה מייצרים לחץ כלפי מטה וכך דוחקים את אברי הבטן מטה לעבר רצפת האגן. קטונתי, כיוון שאינני מכירה לא את השיטה האחת וגם לא את האחרת, אבל אם אכן זה כך אז רצוי להימנע מזה. ולמי שמעוניינת בשיעורי בית, כדאי להקציב 5 פעמים ביום מספר דקות לעבודת מולא בנדהה בשילוב נשימה (כזכור, איסוף המולא בנדהה בזמן הנשיפה ושחרור בזמן השאיפה). כדאי לעשות את זה תוך כדי צחצוח שיניים, שטיפת כלים או אפילו נהיגה, כחלק משגרת יומכן.

ענת מסינג, בעלת סטודיו צלול ברח' רש"י 44 א', ת"א, מלמדת יוגה בת"א ובר"ג, ומספקת שירותי כתיבה. 
www.metaplim.co.il/tzalul 

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©