שתף

יוגה לספורטאים / ענת מסינג

01.04.09

עבור מתרגלי היוגים המושבעים יוגה היא הדרך בה בחרו, עבורם יוגה היא גם המטרה. אבל אי אבל אי אפשר להתעלם מן העובדה כי יוגה יכולה להוות תרגול משלים מושלם לספורטאים מענפי ספורט שונים.

עבור שחיינים למשל, שצריכים להפגין שליטה מוחלטת בנשימה היא יכולה לשמש כלי תרגול מצויין לשכלול הנשימה. מטפסי צוקים או מטפסי הרים לדוגמא ניחנים בשליטה עצמית גבוהה, שקט וריכוז, חוזק וגמישות יתרה, לעיתים באברים לא מקובלים, כמו אצבעות הידיים והרגליים. ליוגה יש 'אמירה' בכל אחת משלושת התכונות הללו. מי עוד? למעשה כולם, אתלטים, מתאגרפים, כדורסלנים, גולשים. שכן כל העוסקים בספורט ומתכוונים להתמיד ולהתמסר, צריכים לפתח מידה של משמעת עצמית, כושר ריכוז גבוה, חוסן גופני וגמישות.


בכתבתה של סייג רונטרי (Sage Rountree), שהתפרסמה באחד הגליונות האחרונים של היוגה ז'ורנל טוענת הכותבת כי מורים ליוגה צריכים להיות זהירים במיוחד בעבודה עם ספורטאים. אלו בדרך כלל מגיעים אל שיעור היוגה עם גוף לא מאוזן. ענף הספורט בו הם עוסקים גורם להם לזחק אזור מסויים בגופם ולהזניח אזורים אחרים. בדרך כלל, חיזוק היתר של אותו אזור רלוונטי מלווה גם בחוסר גמישות משווע. אצל אצנים למשל, מיתרי הברך (hamstring), שנמצאים מאחורי הברכיים נוקשים מדי, אצל רוכבי אופנים שריר הירך הארבע-ראשי (quadriceps) נוקשה מאוד. ספורטאים שעוסקים בהדיפת כדור או מוט או שחיינים מתלוננים בדרך כלל על כאבים בחגורת הכתפיים. שחקני גולף וטניס מפתחים שחרור יתר ברוטציה של כף היד, עם מגמתיות ברורה לטובת כיוון אחד לעומת השני.

שיעור יוגה המיועד לספורטאים צריך להתחיל עם חימום איטי כמו ברכת השמש ותנוחות עמידה שמעלות את חום הגוף. ברל בנדר בירץ' (Beryl Bender Birch) שבילתה שני עשורים בעבודה עם אתלטים, כולל מועדון הרצים של ניו יורק, ממליצה, לעבור מיד לאחר החימום לתנוחות שבונות ערך עצמי. לספורטאים, שמונעים על ידי תחרויות, וניצחונות, והצלחות קשה מאוד להתחבר לאופי הבלתי-תחרותי של היוגה ועוד יותר קשה להם להתמודד עם ביצועים בינוניים של עצמם. לכן, תרגול של תנוחות כמו עורב (bakasana), כיסא (utkatasana) או עמידת ידיים ליד הקיר, המדגישות חוזק ושיווי משקל יכולות גם להזין את האגו ולאפשר להם להיפתח בהמשך לתנוחות הקשות באמת עבורם - תנוחות המדגישות גמישות ומתיחה.

ספורטאים יוצאים נשכרים גם מן הנטיה של היוגה לחזק את שרירי ליבת הגוף באמצעות תנוחות כמו אוניה (Paripurna Navasana) וגשר .(Setu Bandha Sarvangasana)

לעיתים, מגיעים הספורטאים לשיעורי היוגה בעקבות פציעות כמו IT band syndrome (תופעה ידועה בקרב אצנים שמתאפיינת בכאב בירכיים ובברכיים) או כאב בעקב שידוע גם בשם "עקב השוטר". על ידי הקפדה יתרה על ישורת הגוף והקטנת חוסר האיזון בין הצדדים ובן האברים השונים ניתן להתגבר על תופעות אלו. גם ווריציה של תנוחת היונה (Eka Pada Rajakapotasana) יכולה להועיל בטיפול בבעיות המוזכרות. על כל פנים, חשוב להיות זהירים מאוד כשבאים לתקן ספורטאי משום שחלקם נוטים להיפצע בקלות. למשל, ספורטאים שנוטים לצבור מתח בחגורת הכתפיים או בירכיים רגישים במיוחד לשתי פציעות שעלולות להיגרם מן היוגה, בהתאמה: סיבוב יתר של הכתפים ונזק לרצועות שמקשרות בין ההמסטרינג לעצמות הישיבה. על מנת להגן על אזורים אלה יש לדאוג לישורת מלאה ולאיזון בין שתי הכתפיים בזמן שנותנים לידיים לשאת משקל כבד כמו בעמידת ידיים למשל, ובדומה, לדאוג לישורת ולאיזון של שני צידי אגן הירכיים בכפיפות קדימה. כאשר ספורטאים פצועים מגיעים לשיעור היוגה חייבים להבהיר להם כי היוגה איננה תרופת פלא מזרזת החלמה, אלא עוד כלי בדרל הארוכה שהגוף עושה על מנת להתאושש, והם חייבים להתגבר עלך התשוקה לשוב למירוץ ולתת לזמן לעשות את שלו.

אחד מכלי העבודה המהותיים של היוגה הוא כמובן שליטה בנשימה. תוך כדי עבודה ילמדו הספורטאים לגלות מודעות כלפי תהליך הנשימה כאמצעי לשליטה באינטנסיביות של התנוחה - מיומנות זו תשמש אותם היטב גם בפעילות הספורטיבית השוטפת שלהם.

אף על פי שמדובר בספורטאים חשוב להקפיד על התקדמות מדורגת ברמת התרגול וגם להתאים את התרגול לאופי האימונים של הספורטאי. באמצע העונה למשל עדיף לעבוד יותר על גמישות של אברים ספציפים ולשמר אנרגיה ובין העונות לעבוד בצורה יותר כוחנית ואינטנסיבית.

אולי אחת ההתנגשויות הקשות ביותר שיש לספורטאי שבא ל תרגל יוגה היא ההתמודדות עם מצב של העדר תחרותיות. בשיעור היוגה, מתבקש הספורטאי להמיר את אופיו התחרותי בגילוי מודעות והקשבה לגופו, תוך כדי פיתוח היכולת להתבונן פנימה. היוגה מלמדת את המתרגל להתמקד, להיות מודע לאנרגיה שלו, לפתח תשומת לב עדינה וגם להתחבר אל הגוף שלו. כעבור פרק זמן מסויים עשויה היוגה להקנות יותר משמעות למקצוע הספורטיבי ולהפוך גם אותו לסוג של פעילות יוגית עבור הספורטאי.

ענת מסינג, בעלת סטודיו צלול ברח' רש"י 44 א', ת"א, מלמדת יוגה ומדיטציה ומספקת שירותי כתיבה.
[email protected]

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

חיפוש במאמרים

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©