כרטיס אישי

ירדן כרם

מחברת בין "הגוף יודע" (התמקדות - פוקוסינג) "להגוף זוכר" (שיטת גרינברג). החיבור מאפשר לאדם להרגיש, להבין ולהכיר את החסימות שלו בצורה מאד ברורה ושקופה, לצד הרצונות והיכולות שלו. שתי השיטות מכירות בעובדה כי אם מקשיבים לגוף – הוא יודע בבירור מהו הצעד הבא הנכון עבורו. הגוף כן רוצה לעזוב את המיותר, ורוצה לברוא את עתידו בתבונה – צריך רק לדעת איך להקשיב לו. ואת זה אני עושה.
[email protected] 
www.yardenkerem.co.il

שתף

ירדן כרם

וידאו תרפיה

12.09.11

וידאו תרפיה – מה זה??

בית הספר מעלה לטלוויזיה, קולנוע ואמנויות משיק בשנת הלימודים הקרובה מסלול לימודים חדשני – וידאו תרפיה. מגמת לימודים זו קמה לאחר שנים של עבודה עם יחידים וקבוצות במרכז הטיפולי שבבית הספר. הקולנוע והטיפול נפגשו.

ד"ר בלהה בכרך, מרצה בעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית, מטפלת בקליניקה פרטית ובוגרת בית הספר מעלה, אומרת שהמפגש אינו מקרי. יש משהו בשפה הקולנועית והשפה הטיפולית שהוא דומה. הקולנוע, כמו תהליך טיפולי וכמו החיים הוא הבנייה של סיפור. אנו בונים לעצמנו כל הזמן את סיפור חיינו. תרפיה וקולנוע עוזרים לנו לבנות את הסיפור בצורה שיכולה לרפא אותנו, לתת לנו כוח, לעזור לנו במצבי חיים קשים ולאפשר לנו נקודת מבט חדשה או אחרת על החיים. בקולנוע ובטיפול ישנו גיבור המתמודד עם החיים. הקולנוע הינו מדיום טיפולי מאד חזק, משום שהוא מאד דומה לחיים.

בכרך אומרת כי כל השלבים של העשייה הקולנועית הינם חשובים מאד לתהליך הטיפולי, כולל החזקת המוצר ביד (הסרט) וההקרנה שלו.
בכרך רצתה לעסוק בתקשורת, אך היותה אשה דתיה מנע ממנה ללכת לתקשורת והיא למדה עבודה סוציאלית. טרגדיה איומה הובילה אותה אל הקולנוע. בנה אוהד בכרך נרצח בואדי קלט. כאשר בלהה חשבה ללמוד קולנוע, משרד הבטחון "דחף" אותה אל הלימודים, בכך שמימן את לימודיה אף שלא ביקשה.
סרטה הראשון כבמאית, "דרך הואדי", מתאר את בלהה הולכת לפגוש את הואדי, המקום בו בנה קיפד את חייו. בכרך הולכת אל הואדי ומוצאת בו נשמה. בכרך, בסרט קטן ויפה חושפת בפנינו את הפער הנורא בין יופיו של הואדי והחיים שיש בו לבין העובדה האיומה והנוראה.

לאחר שסיימה את העבודה על סרטה, בכרך כתבה דוקטורט שעוסק בסרטי זכרון. הדוקטורט שילב בין טיפול שעסקה בו, קולנוע שלמדה ושכול שחוותה. שם העמיקה לראות כמה כוח יש לבנייה נכונה של סיפור חיים.
מטפל אשר מבין את השלבים הטיפוליים שקורים בתהליך (מלכתחילה או בדיעבד) יכול להשתמש היטב בקולנוע להעצמת טיפול. הקולנוע הוא עולם תוכן נהדר שניתן להשתמש בו נכון בטיפול.

וידאו תרפיה הינו תחום שעדיין אינו ממוסד. את התחום הזה מפתחים אנשים יצירתיים שפיתחו מתודות עבודה על סמך נסיונם ותבונתם. רן ישפה פיתח מתודת עבודה בשם תקשורת מקדמת, שרון ישראל פיתח את המתודה קולנוע מסייע.

שרון ישראל היה בעברו נער בסיכון. בכיתה ד' הוכנס לכיתה טיפולית, לאחר שעבר מספר בתי ספר בעיר. שרון הינו לקוי למידה וכילד וכנער אופיין בבעיות התנהגות קשות. שרון הצליח לשבור את העתיד שצפוי לו באמצעות אינטיליגציה, סקרנות ולמידה. אותן תכונות שימשכו אותו בעתיד אל עולם הקולנוע והטיפול. ללא תעודת בגרות, ללא השגת פסיכומטרי, ואפילו ללא השלמת 10 שנות לימוד השלים תואר ראשון בפילוסופיה באוניברסיטת חיפה כמעט בהצטיינות. לאחר התואר הראשון שרון למד תואר שני בבימוי והפקת קולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב ומתחיל בקרוב דוקטורט על התוכנית לקולנוע מסייע שאותה פיתח.

הנער שצפוי היה שיהיה נכשל בחייו הבוגרים, החליט לטפל באחרים. שרון ישראל קרא ולימד את עצמו תרפיה, ופיתח תכנית טיפול באמצעות וידאו – התוכנית לקולנוע מסייע. בנוסף, הקים שרון לפני שש שנים את מרכז שרון ישראל אשר שם לעצמו כמטרה לתרום ליישום, לביסוס ולמיסוד תחום הטיפול באמצעות וידיאו.

רן ישפה מעיד על עצמו שכילד היה סגור ולא חברותי. כשרן היה בן 15 הוא קנה לעצמו את מצלמת הוידיאו הראשונה שלו, "על מנת לצלם את החיים ולערוך אותם בדרך שהרגשתי ולנסח לעצמי את המציאות".
ישפה מצא כי העשייה הקולנועית היוותה עבורו כלי להתבוננות עצמית, כלי לביטוי עצמי וכלי דרכו ניתן לפרוק חסכים או עודפות רגשית שהיו בו כנער. הוידאו שיחרר אותו מהצורך לבטא את מה שעובר עליו במילים, מאחר והוא לא מצא את המילים לחוויותיו.

שנתיים לאחר שקנה את המצלמה, רן ישפה הפיק סרט שצילם במסע לפולין, מטעם משלחת של תיכון "דנמרק", ירושלים. ההפקה "העלתה אותי על המפה" מבחינה חברתית ולימודית. ישפה מספר כי הבחין בכך שהצילום והעריכה מפתחים את יכולותיו הקוגניטיביות והרגשיות.

במשך הזמן, אנשים פנו אליו וביקשו ממנו לערוך להם סרטים. כך הוא פיתח יכולות אבחנה בסיטואציות אישיות וחברתיות של המשתתפים בסרט. אנשים פנו אליו מתוך מטרה שיבחין בדינאמיקות משפחתיות, וביקשו ממנו שייחווה את דעתו וייתן עצות אישיות לעבודה על בעיות חברתיות ומשפחתיות. לא עבר זמן וישפה זכה בכינוי "הקורא בסרטים".

בגיל 21 ישפה התקבל לשנה שלישית של לימודי קולנוע וטלוויזיה במכללת "הדסה" בירושלים והתמחה בעריכת וידיאו ממוחשבת. בתום לימודיו הוא הקים עסק לעריכת סרטים וקליפים וצבר ניסיון רב בכל תחומי הוידיאו - בימוי, עריכה, צילום ותסריטאות, ועבד עם צוותים שונים על פרויקטים מגוונים.

ישפה מספר כי לאחר שעבר דרך אישית ארוכה ומאתגרת, מלאת ניסיונות ותהיות, הוא תיעד תהליכים ותירגם את "המסה" האישית לדרכי עבודה בתוכנית אב כתובה. עם הזמן הוא קרא לתכנית בשם – "תקשורת מקדמת". ישפה משתמש בתהליכי הפקת סרטים לפיתוח אסטרטגיות חשיבה ולמידה ולקידום יכולות רגשיות.

התוכנית של ישפה בעלת הנחות יסוד, מערכי עבודה וכלים ברורים, שכל הזמן מתרחבים, מעמיקים ומותאמים לצרכי הילדים והנוער "של היום". לישפה הצלחה רבה של עבודה בשטח – הוא עבד בבתי ספר עם תלמידים, שהתקדמו משמעותית מבחינה קוגניטיבית ורגשית.
התכנית של ישפה קיבלה הכרה על ידי משרד החינוך, לצד הכרה בו בו כמומחה.

מוקד העבודה של ישפה הוא עשיית סרטונים על ידי הקבוצה איתה הוא עובד, צפייה בסרטונים וניתוח שלהם. במילים אחרות - הילדים מצלמים, משחקים ומביימים נושאים ממרחב חייהם האישי, בליווי של מנחה מיומן. תוצריהם מתבטאים על המסך. הצפייה, הניתוח והדיאלוג על בחירותיהם - מפתחים אצלם התבוננות ביקורתית ומרחיבים את "עוגת האלטרנטיבות" להתייחסויות שלהם על מגוון המציאויות הקיימות בעולמם הפנימי והחיצוני.

שיטת העבודה הזו עוצרת דפוסים ומכניסה הרגל חדש של בדיקה מראש של מה אני מרגיש, חושב ועושה. הצילום הרי מתעד. תיעוד הינו התבוננות. האדם מתבונן בעצמו ומעלה אלטרנטיבות. את האלטרנטיבות ניתן לממש במיידית במצלמה ולבדוק איך האדם מרגיש עם האופציה החדשה. כל העבודה היא לשקף מצב ולראות שאפשר לנהוג אחרת. ולכן יש כאן עניין חינוכי ולא רק טיפולי –הנראות של המעשים כל כך ברורה וחזקה במדיום הקולנועי, והנראות הזו מספיק חזקה על מנת ללמוד או לרצות לנהוג אחרת.
ישפה אומרי שאם בכוחה של התקשורת להשפיע, אזי ניתן באמצעותה גם לטפל, ללמד ולקדם.


"הקולנוע המסייע זונח במכוון איכויות קולנועיות לטובת הטיפול" אומר שרון ישראל. ישראל מעוניין להגיש את הכלים הקולנועיים לאוכלוסיות טיפוליות ולגייס כלים אלה לתהליכי טיפול. לשם כך לדעתו צריך לזנוח איכות קולנועית. עובדים עם מצלמה ביתית פשוטה שקל להפעיל אותה. הציוד הוא מינימליסטי, משום שהמטרה היא ליצור מסגרת להעלאה של תכנים רגשיים ותפקודיים באמצעות הקולנוע, לעבדם ולסכמם בסוף התהליך.

בשאלה מדוע טיפול בוידיאו? עונה שרון ישראל כי "היצירה הקולנועית הינה צינור הבעתי משוכלל (ופשוט ליישום בימינו) ולכן כפי שהקולנוע כאומנות מכיל בתוכו תחומי אומנות רבים כך קורה שכאשר אנו מעוניינים לרתום את הקולנוע למטרות טיפול יכיל התהליך מספר תחומי טיפול כגון: ביבליותרפיה, דרמה תרפיה, פוטותרפיה, פסיכו-דרמה, טיפול קבוצתי, תרפיה במוסיקה,סינמה-תרפיה ותרפיה באומנות. המטופל יכול לבחור ולהתחבר באופן אותנטי לערוץ הטיפולי שמתאים לו בתהליך הקבוצתי וזה יתרון משמעותי. בנוסף, ובמיוחד בעבודה עם נוער בסיכון, האימפקט הראשוני של המטופלים עם הכלי הקולנועי הוא חיובי וניכר כי מתגלות פחות התנגדויות לתהליך הטיפולי. זאת מתוך העובדה שאנו חיים היום בעולם של מדיה. הנוער וכלל האוכלוסייה צורכים טלוויזיה וקולנוע על בסיס יומי כך שהנכונות הראשונית להשתמש באותה המדיה וביכולותיה ההבעתיים והרפלקסים גבוה באופן יחסי לתחומי תרפיה בהבעה ויצירה אחרים".

שרון מעיד כי "התוצאות בשטח מוצלחות וכי אין שום ספק שמדובר בכלי טיפולי עוצמתי בו כל אחד יוכל להיתרם ולהתפתח, ללימוד ולעסוק בתכנים רגשיים, תפקודיים מתוך עולם התוכן האישי".

הכוח שישנו במדיה הזו צריך להתנהל בתבונה, כי חזק אינו בהכרח תמיד טוב. ישראל מלמד כיצד לווסת ולמתן את החוויה, כאשר צריך. המטופל בכלי זה עשוי לחוות הצפה או קושי גדול מדי. צילום של סצנות אונס למשל או תכנים אישיים קשים אחרים – זה חזק, אבל לא בהכרח טוב. אצלנו במרכז, הרבה אנרגיה ומחשבה מושקעות במציאת האיזון הנכון ואנו מחפשים אותו בהדרכות השבועיות הניתנות לכל מנחה ומטפל של התוכנית.
"הטיפול בוידיאו, כמו תחומים נוספים של תרפיה בהבעה ויצירה, יוצר טריטוריה שלישית. יצירת אזור שהוא בין דמיון למציאות. מצד אחד הוא מספיק מורחק ובכך מספק ביטחון שהוא הבסיס לנכונות לטיפול, מצד שני מספיק קרוב כדי ליצור הקשה למציאות ובכך תהליך משמעותי".

בשנת הלימודים תשע"ב בית הבפר מעלה פותח מגמה ללימודי וידאו תרפיה. למגמה שני מסלולי לימוד: מסלול לימוד לקולנוענים ומסלול המיועד למטפלים.
פרטים ניתן לקרוא באתר: http://www.maale.co.il/default.asp?PageID=130
ההרשמה ללימודים בימים אלו.

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

מנוע חיפוש רוחני

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©