כרטיס אישי

ערן גולדשטיין

מטפל ברפואה סינית, מתמחה בטיפול בביטויים גופניים הפורצים על רקע מתח נפשי. חוקר, כותב ומרצה על התהליך הנפשי כפי שניבט במשנה הבודהיסטית ובתורת ישראל. 
www.metaplim.co.il/EranGold

[email protected]

שתף

ערן גולדשטיין

ובחרת בחיים

12.09.09
 

לבתי הגדולה (11) היו מאז ומעולם שאלות הנוגעות ללב העניין.


לפני זמן, בעודנו נוסעים במכונית ומפטפטים לנו להנאתנו, שמה בתי לב לתגובתי, נוכח מכונית שעקפה אותנו במהירות גבוהה. "אני לא מבינה אבא, אמרה, למה מוכרים לאנשים מכוניות שיכולות לנסוע מהר יותר מהמותר בחוק"?

 

חשבתם על זה פעם, מכונית שמהירות נסיעתה מוגבלת בהתאם לחוק?

 

אמרתי לה שאני חושב שהיא צודקת, ואף העליתי את השאלה כרעיון לסטארט אפ בארוחת שישי עם חברים. מסתבר, שיש חברות שכבר עוסקות בכך וכי קרוב היום שבאמצעות ה GPS  תוגבל מהירות המכונית בהתאם לסוג הדרך בה נוהגים.

 

עם כל הרצון ליצור עולם טוב יותר, מעלה עניין הגבלת המהירות סוגיה פילוסופית לא פשוטה:

האם ראוי להגביל מהירות נהיגה או לחילופין תכנים מסוימים באינטרנט ובטלוויזיה - שהינם כמובן משל לכלל הגירויים העומדים בפני האדם - לאור חולשתו הבולטת להפעיל מולם שיקול דעת ובחירה נכונה?

 

"בלתי אפשרי, יאמרו הנאורים שבנינו, והרי הרעיון נוגד את חופש הבחירה והביטוי!

אם נתחיל להגביל מהירויות למכוניות ונפעיל את זרוע הצנזורה באינטרנט ובטלוויזיה נהייה כאותם משטרים חשוכים".

 

"לעומת זאת, יגידו אחרים נאורים לא פחות, כי לאור מספרם הרב של תאונות הדרכים הנגרמות ממהירות מופרזת ובעיקר לאור התכנים הקשים המשודרים באינטרנט עלול עולמנו להישאב לאנרכיה יצרית בה אין דין ואין דיין או עם תרצו, למצב בו "מלאה כל הארץ חמס".

 

 

על חופש הבחירה

 

רעיון חופש הבחירה עומד בלב ליבה של הדמוקרטיה. בראייה זו האדם רשאי לבחור את עתידו, את נבחריו, את נפח מנוע המכונית שהוא רוכש ואת מספר ערוצי הטלוויזיה והאינטרנט שהוא מזמין לביתו.

אך לאור התחושה כי האדם איבד את הרסן ופוסע בעולמו ברגל גסה, ראוי שנשאל האם רעיון הבחירה החופשית הינו בבחינת אופיום להמונים, מקסם שווא המעניק לנו בני תרבות המערב רק אשליה של חופש???

 

השבוע נקראת פרשת ניצבים בספר דברים בה עולה סוגיית הבחירה במלוא חריפותה: "העידותי בכם היום את השמים והארץ, (אומר משה לבני ישראל), את החיים והמוות נתתי לפניך הברכה והקללה ובחרת בחיים למען תחיה אתה וזרעך".

 

בראייה פרשנית הרואה בתורת ישראל תיאטרון פנימי של התודעה, בדמויות הפועלות ייצוגים לכוחות הנשמעים בנפש ובנוף עליו מתרחשת העלילה ביטוי להלכי רוח שונים, מסמלים השמיים והארץ את שני ערוצי הקליטה והתגובה של נפש האדם:

 

הארץ – הערוץ החושי בו נקלט המידע החושי ומעורר שרשרת תגובות יצריות כדוגמת: השתוקקות, כעס, ספק, דאגנות יתר או עצלות - תגובות שתכליתן לשמור על יציבותו של המבנה התודעתי המכונה "אני".

 

השמיים – הערוץ העל חושי בו נקלט מידע אותו ניתן להגדיר "אמת"! מידע המעורר תגובה המוגדרת כ"שאיפה לאמת" – רצון חי להוציא את האמת הנראית מן הכוח אל הפועל.

 

הבחירה להחצין את היצר, אומר משה כמוה כבחירה בקללה, במוות בהפסקת המשכיות הזרע ואילו הבחירה להוציא את האמת אל האור היא הבחירה הנכונה היחידה! זו הבחירה בברכה, בחיים!

 

לאור הציווי המקראי לבחור בחיים ולאור השימוש שעושה האדם המודרני במכשיר הבחירה, עולה ההבדל התהומי בין השניים שכן, הבחירה - זו שאנו קוראים לה "חופשית" - הבחירה לזפזפ בין הערוצים, הבחירה להציף את גופינו במיניי כימיקאלים, להרוס את הטבע ולנהוג בפראות על הכביש – הבחירה המשרתת את יצר האדם, כמוה כבחירה בקללה! במוות!

 

מכאן עולה מסקנה מייאשת - האדם  - אני, אתה, את  - אינו חופשי באמת כפי שמגדירה אותו הדמוקרטיה ואילו הבחירה הנתונה לו הינה חלקית בלבד שכן זו משועבדת אלא להחצנת יצרו.

 

 

סוף דבר?

 

הפיתרון לבולמוס היצרי בימיו של נוח היה כידוע המבול, אסון טבע בקנה מידה עולמי שתכליתו בפרשנות הפסיכולוגית של התורה הייתה לבלום את אשליית החופש בה לקה האדם ולהגביל באחת את "חופש" הבחירה שלו.

 

האם זו דרכו של המין האנושי? רוצה לשאול, האם האדם חייב ללכת עד הקצה, לחטוף בראש ולחזור בתשובה או שניתן גם אחרת, ללמוד מהמקורות, לרכוש דעת ובעיקר לחנך כיצד לבחור נכון, לבחור בברכה, לבחור בחיים??

 

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

מנוע חיפוש רוחני

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©