כרטיס אישי

ענת לידרור

מאחדת חלקים בריקוד ויוצרת גוף, בתנועה, דרך "ריו אביירטו- נחל זורם"-ריקוד, מגע ותנועת גופנפש. מנחה קבוצות ושיעורים קבועים, מלווה יחידים. קבוצות ושיעורים בצפון ובמרכז, סדנאות מרוכזות ברחבי הארץ. בנושאים: עבודת גוף, השראה ותודעה, חיבור חלקים והרמוניה, אנרגיית חיים וטנטרה. יוצרת עצמאית בצילום וכתיבה. שותפתו של סמבהבו לעבודתו בישראל.
www.metaplim.co.il/sfathaguf
[email protected]
054-7776259

שתף

ענת לידרור

הופעה ניראות ויופי / ענת לידרור

29.05.09
כשיהודית רביץ הייתה שרה בקולה הצלול: כשאת בוכה את לא יפה, את לא, יפה... תמיד בסוף הייתי מתכווצת. אהבתי את הקול ואת המנגינה, גם את המקצב ואפילו את ההומור אבל עד ממש לא מזמן כשהייתי בוכה ולפעמים גם היום אני מרגישה מכוערת כמו האופל.
איזה שיר נורא ועוד לילדים. הוא תרם לכמה שנים טובות של חוסר יכולת לבכות.
אבל יותר מזה הוא תרם לקושי שלי לחוש יפה כשאני בוכה.
 
פחות או יותר מההתחלה רציתי להבין כל מיני דברים שקשורים בסיפור הזה של הופעה, נראות ויופי.
 
 כמו מהו יופי ומה הקשר בין הנראות שלנו לידע שלנו. מה המראה שלי אומר עלי?
 
למה זה קיים העניין הזה של הנתונים הפיזיים ומה חלקה של הנשמה וההתפתחות ביופי.
 
מה זה אומר על גבריות או על נשיות?
 
..הייתי בתיכון- פייר, הודיתי בפני עצמי: המראה חשוב לי וגם משנה- וגם עוד משהו... האמנתי מבפנים שיש קשר בין איך שאנחנו נראים לפנים שלנו. זה לא נשמע טוב, אני יודעת; ואכן, תחושת אשמה נבנתה לה בקלות.
 
אמנם ראיתי שיש מה שנקרא טעם אישי, שאני למשל לא אוהבת בדרך כלל את היופי שנחשב יפה בתרבות, אז הבנתי שיש מרכיבים בנשמה שמרכיבים טעם שיוצר משיכה לדברים מסוימים על פני אחרים; שיש תפיסות תרבותית שמתפתחות דרך כל מיני מדיות כך שבעצם יש שיח והכוונה בנושא, מסבירים לנו כמה בראד פיט יפה. למה? כי מישהו החליט או כי באמת יש בבראד פיט קווים שהמהות שלנו או העין שלנו תופסת שנעימים יותר?
כך או כך מלבד על דניאל דה לואיס ואנטוניו באנדרס (ובעיקר בגלל המבטא) העולם לא הסכים איתי על כלום בתפיסת היופי שלי.
 
הרגשתי לא טוב. מה אני אומרת פה. שהמראה החיצוני קשור מאד למראה הפנימי; שאדם שנולד עם נתונים לא משהו יש לזה קשר פנימי כך שבנוסף הוא צריך לעבוד על עצמו יותר? זה נשמע נורא, ממש נורא.
 
אבל ידעתי שיש קשר, שלא מובן לי אבל קיים.
 
נסעתי ברחבי העולם, בעיקר בהודו. הסתכלתי הרבה. ימים, דרך העדשה ובלעדיה. אנשים נראים אחרת בעולם, אפשר לצאת מתבניות מראה מוכרות, הרגשתי שלהתבונן זה המפתח.
 
התחלתי לראות את הכוח שיש לאנרגית חיים על מראה. חיות, חיוניות, שמחה, חיוך (גיליתי שאני נראית אחרת לחלוטין עם חיוך ובלי) וצחוק- יכולים לשנות בן אדם. ולעומת זאת הטיפוח המת שהתרגלתי לראות בעולם המערבי, כשראיתי את אותם אנשים משתחררים באופן פרוע, מסירים את החליפות החונקות ומתחילים לנשום- מעולם לא ראיתי אותם יפים יותר. ו אני לא מדברת על יופי פנימי. אלא חיצונית, יפים באמת- צבע העור, סומק הלחיים, מלאות השפתיים, קמטי צחוק חינניים, ברק עניים, הצבע שלהן היה משתנה, פנים מוארכות נהיות מעוגלות ועדינות ועוד ועוד ועוד
 
חיפשתי פרמטרים לסיפור הזה שתלויים בפנים שלנו ולא בתפיסות תרבותיות או מה שאומרים לנו מבחוץ או איך שהודי רגיל לראות יופי (שחום) על פני השוודי (בהיר) . זה פחות עניין אותי.
 
מצאתי את הפרמטר הראשון שתלוי באדם עצמו.
יופי פראי (חיות: אנרגיית חיים זורמת)-------------טיפוח מת (חוסר באנרגיית חיים)
 
חזרתי לארץ, סבתא שלי מתה בינתיים. התחלתי להסתכל על זקנה.
שמתי לב שיש מי שמזדקן והופך מרשים יותר, יפה יותר, עמוק יותר ויש המזדקנים מכוערים. מה לעשות, האמת.
 
התחלתי לחקור אנרגיית חיים, התחלתי לחקור טנטרה, איך אנרגיית חיים נעה בגוף, איפה היא נתקעת, איך האיחוד הגברי והנשי עובד, מהי האיכות הנשית ומהי הגברית, איך לחיות את האיזון ההרמוני ביניהם. גיליתי שטנטרה עוסקת באסתטיקה, יופי והרמוניה.
 
גיליתי שהאפשרות לחוש הרמוניה (בכל- מימד- מראה עניים, מוסיקה, מרחב, קבוצת אנשים) קשור בהימצאותו של מרכיב יופי שכולם חשים בו (לא רק אבל זה חשוב).
 
והתחלתי לחשוב גם על היופי שאנחנו תופסים כיפה או לא יפה. על ההבדל בין נשיות לגבריות בתפיסת הנראות.
 
למדתי באקדמיה רצינית כזאת.. אז כתבתי עבודה בלשון אקדמית רצינית. הנה קטע קצר ממנה, ממנו אני גוזרת את הפרמטר השני שתלוי בנו.
 
♦ הופעה, נראות, יופי
 
הרבה שנים שאלתי את עצמי שאלות על נראות, ביניהן על הנראות הפיזית שלנו. למה אנו נראים כפי שאנו נראים? האם יש קשר בין הפנים לחוץ?
 
תפיסות מודרניות בתוכן גדלתי, תמיד נתנו לי תשובות שליליות וגרמו לי להרגיש כי אני טועה ביחס החזק שיש לי לנראות ועוד יותר לנראות כמאגר ידע. יותר ויותר התבוננתי על הכוח הזה. גיליתי שהוא כוח חזק שמפעיל אותנו, ביחס למשיכה ודחייה, ביחס למשיכה לאסתטיקה, ליופי, למראה הרמוני.

תמות כגון יופי (beauty), הופעה ((appearance, הצגה (presenting) וחשיפה (reviling) היו בכל הזמנים והינן כיום, תמות רלוונטיות.
במבט ראשון, נדמה כי למהות הנשית יחס חזק יותר לכל אלו. ההופעה, ההתהדרות, המלבוש, היופי, ההגדרה העצמית דרך המראה, הרצון להראות, להיחשף ולהיות מוצגת, הם נחלתה של האישה יותר מאשר של הגבר. אך במבט שני, דרך מבט על הטבע, מתגלה שדווקא הגבריות, שהיא הרי אקטיבית ומוחצנת, היא שיש בה את כל אלה. נקודת מבט היוצאת מעבר לתפיסה התוך מינית, למשל, אילו חייזר היה מתבונן בגבר ובאישה, סביר שהיה מוצא כי להופעה הגברית יותר נוכחות: הגבר גדול יותר, חזק יותר קולו רם יותר וכד'. קל לראות זאת בין בעלי חיים; הזכר תמיד מרשים יותר, מקושט יותר, צבעוני יותר, גדול יותר. הזכר הוא גם הפועל והמחזר.

ההופעה הנשית אותה הורגלנו לחוות כהתגלמות היופי היא בעצם צנועה יותר, פשוטה יותר, מופנמת יותר. אמנם יש בה איכויות אסתטיות אחרות כגון עידון, עיגוליות.. והורגלנו לתפוס את האישה כשייכת למין "היפה" ו נכון הוא כי אסתטיקה באשר היא נתונה להשפעות של הבניות תרבותיות, אך בעיני, היא מתקיימת מעבר לאותן הבניות.
יכול להיות שהמצב הנוכחי הוא סוג של עיוות תרבותי בעל אחיזה חזקה?
 
זה מעלה שאלות ועוד שאלות. יש הרבה מה לחשוב, או לראות או לחוש כאן.
מה שברור לי שאני נראית אחרת כשאנרגיה הגברית חזקה בי או כשאנרגיה הנשית נמצאת בי. כל כלך אחרת שלפעמים זה כמו שני אנשים שונים. גיליתי שהכי יפה זה לראות איזון. שזה עד מרכיב חשוב בקיומה של הרמוניה.
איזון גברי נשי בתוכי הוא הדבר הכי חשוב לי מכל הסיבות שבעולם אבל גם כי הוא תורם להרמוניה פנימית וחיצונית. אני פשוט יפה יותר כשאני שם.
 
העיסוק המרכזי שלי היום בין אם אני רוקדת ובין אם אני יוצרת ומלווה סדנת טנטרה, בין אם אני יוצרת אמנות או בונה תהליך צמיחה, הוא איזון החלקים האלו בתוכי, לקרב, לחבר ולהפגיש אותם.
עוד פרמטר בתלוי בנו ליופי
איזון גברי נשי------------------------------------------------חוסר איזון גברי נשי
 
אני משאירה לכולנו את המקום למצוא עוד כאלו. הפנס שאני לוקחת איתי לדרך הזאת מציעה גם לכם הוא- הרמוניה משקפת יופי. מהו שיוצר הרמוניה?
 
ענת לידרור
יוצרת, צלמת, רוקדת. עוסקת בגוף, בנשיות, גבריות. מנחה, מלווה ומתרגלת סדנאות ותהליכים בנושא עבודת גוף, תנועה,התפתחות, טנטרה,אהבה ואינטימיות. בין השאר, יוצרת תכנים, יועצת תוכנית. שותפתו של סמבהבו לעבודתו בישראל.
[email protected]

למידע על סדנאות הקרובות שיוצרת ומלווה:

'אמנות ההתאהבות בעצמי'

'להיות טנטרי'

'תהליך אינטנסיב'
שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

מנוע חיפוש רוחני

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©