כרטיס אישי

שובל אלוני

חייתה במנזר זן ביפן מספר חודשים בשנים 1997-1998(עברה תהליך מחויבות לדהרמה ובעלת תואר "אחות גדולה" מהמאסטר). מלמדת מדיטציה זן בודהיסטית החל משנת 2000 מטפלת בפסיכותרפיה גופנית בשם "ביוסינתיזה". מאמנת ומנחת קבוצות בשיטת "סדונה" לשחרור רגשי. משלבת בעבודתה תפיסה של גוף-נפש-רוח המבוססת על חוכמת הזן, הדרך הרביעית, הפסיכותרפיה הגופנית ושיטת "סדונה". 
[email protected] 

 www.shovalaloni.co.il

שתף

שובל אלוני

המרכז הרגשי

27.10.13

היום נתבונן במרכז הרגשי. כפי שתראו, אין זה דבר קל. זהו המרכז שהכי קשה לצפייה בגלל מהירותו, ורק המרכזים הגבוהים המפותחים יכולים לצפות בו. לכן אנחנו יכולים לקבל פה ושם רק עקבות שלו.

המרכז, או המוח, הרגשי ממוקם במקלעת השמש. תפקידו לראות את האיכות של דברים ושל יחסים ומשמעויות, שהמרכז השכלי אינו יכול לראותם. זוהי האינטליגנציה של הקשר עם אנשים אחרים שיוצרת הערכה לדברים ולחוויות, והיא החלק שבנו שמפתח חוש לאסתטיקה, אתיקה ומוסר. חשוב להדגיש כי במקור זהו איבר של תפיסה ולא של תגובה.

החלק החיובי של המרכז עוסק ברגשות נעימים, בכל מה שהאדם אוהב, מסכים ומעריך. החלק השלילי עוסק בכל מה שהאדם אינו אוהב, אינו מסכים ומגנה. לרגשות המשיכה והסלידה יש השפעה עוצמתית על האדם, שלעיתים יכולים להתגבר על המרכז האינסטינקטיבי בהקשר של בטיחות והישרדות גופנית.

אין לו סממנים חיצוניים כמו תנועה, מילים או סמלים כמו לשאר המרכזים, והתפקוד הנראה לעין יכול להיות מטעה או מעורפל: אדם יכול לחייך גם כשעצוב לו או להישאר אטום מבט גם כשנמשך למשהו. המרכז הרגשי יכול לזהות שהתנועה שיצר המרכז התנועתי אינה נכונה, אבל אינו יכול לזהות מה האחר באמת מרגיש. אפשר לזהות העמדת פנים, אבל לא את הסיבה עצמה.

אין לו שפת תקשורת ברורה, כמו למרכז השכלי, למשל. למילה יכולה להיות משמעות אחת, אבל תהיינה לה השפעות שונות מאדם לאדם. למשל המילה אימא: ברור לנו מהי אימא, אבל אחד יכול להרגיש חמימות ואחר סלידה. הוא מתקשר בסמלים בצורה של דימויים יותר מאשר בצורת מילים. האומנויות השונות על הסמליות שבהן מתקשרות רגש טוב יותר מהניסיון להסביר אותו: מוסיקה, אומנות חזותית, שירה. (שירת זן, לשם דוגמא, מתקשרת בצורה נקייה ומעודנת את המרכז הרגשי הגבוה, אבל לא את הנמוך).

יש הבדל בין הרגשות של מרכז זה לבין אלה של המרכז האינסטינקטיבי, שהם יותר רגשות של אוהב או לא-אוהב בהקשר של תשוקה לנוחיות. רגשות אינסטינקטיביים שעברו טרנספורמציה ע"י דמיון והזדהות הפכו לרגשות שליליים, המאכלסים את החלק השלילי המלאכותי של המרכז.

המכשול העיקרי של המרכז היא השכיחות הגבוהה של הרגשות השליליים. הדרך הרביעית רואה בהם עבודה לא נכונה של התפקודים שלנו, ויתרה מכך, שאין להם בכלל מקום מתאים בפסיכולוגיה שלנו. הרגשות השליליים מהווים חלק גדול מהאישיות המדומה שלנו, והוא נרכש ברובו ע"י חיקוי בגיל הרך. זוהי הפרעה מלאכותית, שנחשבת ללגיטימית, והיא מושכת אנרגיה עצומה מהמרכזים האחרים ומשבשת את תפקודם התקין. חלק זה מבוסס על דמיון והזדהות ואין לו שום תפקיד מועיל בחיינו. המלחמה ברגשות שליליים היא רק דרך אי-הזדהות.

החלק המכאני:
כמו כל החלקים המכאניים, גם הוא מאופיין בהעדר מוחלט של תשומת לב. חלק זה קשור לתגובות מכאניות שיש לנו ביחס לאנשים אחרים. כאן מאוחסנים כל הגישות והטקסים התרבותיים המבוססים על חקיינות, כי חלק זה תמיד רוצה אותו הדבר. הם מושרשים בנו מאוד עמוק וקשים לאבחנה, ועוד יותר קשים לשינוי. לכל חברה ישנן אינטראקציות מורכבות משלה כמו התמודדות עם זמן, מרחב אישי, יחסים בתוך המשפחה או כלפי זרים, מנהגי הכנסת אורחים, התנהלות בעסקים, הרגלי אכילה, מנהגים חברתיים שונים. הוא מכתיב גם את הטעם האסתטי של בני אותה תרבות: סגנון הריהוט, העיצוב, הצבעים, האופנה. (כשאנחנו מגיעים לארץ אחרת אנחנו חוטפים "הלם" תרבות, בגלל הקושי שלנו להסתגל למנהגים שונים מאלה שהורגלנו להם). זהו חלק שנרכש תוך כדי חיקוי בזמן הילדות.

מכיוון שהמאפיין אותו זה חיקוי אוטומטי, תינטינה קבוצות גדולות של אנשים להיסחף אחר האווירה הכללית, לטוב או לרע: קבוצות גדולות של אנשים, לפעמים אומה שלמה, תיסחפנה לאותה תגובה רגשית בזמן אירועי ספורט, מציאות פוליטית, אסונות או קונצרטים ואירועי תרבות המוניים. הוא יכול להיות מלא חיבה, אבל גם אכזר, וכך נמצא הרבה אלימות בספורט ובפוליטיקה.

אבל לחלק זה יש גם תפקוד יעיל. בחיי היומיום הוא מספק מעין "חומר סיכה" חברתי שנחוץ כדי לשמור על אינטראקציות בין-אנושיות מלהידרדר לעוינות אינסטינקטיבית. באופן אינסטינקטיבי קיים בנו פחד מקרבה למישהו זר, וחלק זה מאפשר לחיי היומיום לזרום בחופשיות כנגד פחד זה. הטקסיות והמנהגים המשותפים נקראים "כללי התנהגות" או "נימוסים", והם מספקים ביטחון ויציבות. לעומת זאת, מכיוון שהוא חסר בין בני תרבויות שונות, הפחד האינסטינקטיבי מתגבר והופך לעוינות.

אדם שזהו מרכז הכובד של האישיות שלו יהיה בד"כ ידידותי, אוהב נימוסים ומנהגים חברתיים (אלא אם ישנו תכנות שלילי שגורם לתגובות רגשיות אוטומטיות של פחד או חשדנות במפגש עם אנשים). הוא חיובי במצבים חברתיים, נראה חם ואכפתי, טוב בניהול שיחות חברתיות קטנות. זה האדם שתמיד ישלח איחולי ברכה לחג, ליום הולדת, למעבר דירה ולכל אירוע אחר. יודה על אירוח, תמיד ידע ללבוש את הבגד הנכון.

אולם מתחת לזה נמצא אדם שטחי וחסר רגישות. בגלל שפועל ללא תשומת לב ובאופן אוטומטי הוא מודע רק למימיקה אך חסר את העומק הרגשי. הוא יתערב בין אנשים התערבות אוטומטית, אולם בלי להיות מודע לנזק שזה יכול להביא.

בד"כ יהיה בעל טעם קונבנציונאלי: יימשך לסרטים סנטימנטאליים, שירי אהבה רומנטיים, אופרות סבון, טלנובלות, חיות פרווה וקישוטים מלאכותיים שונים. גבר כזה בד"כ יכיר את כל הבדיחות הנכונות, יהיה נאמן לקבוצת ספורט אחת, ילבש את צבעי הקבוצה, ירבה ללכת למשחקי ספורט קבוצתיים, ואולי גם יהיה אורח של קבע בבר השכונתי הקבוע.

תפקוד מהחלק השלילי יוצר רוע לב, חוצפה, נטייה לקנאה ולנקמנות. אדם כזה ישמיע בדיחות ורמזים מעליבים כנגד אנשים אחרים, ישתמש בהומור מסוג ירוד, שאומנם נחשב ל"דאחקות" ידידותיות, ולכן לא יוצר התנגדות, אבל הרגשות שמתחת אינם ידידותיים בכלל.

החלק הרגשי:
מאופיין ע"י תשומת לב שמוחזקת ע"י אובייקט, ובגלל שקשור ליחסים, כאן זה אדם או קבוצת אנשים. הוא רגשי בנוגע לרגשות: נהנה מהרגש לשם הרגש ומעריך התנסויות ורשמים שיוצרים רגשות. הוא נהנה מרגש שלילי כמו, או אפילו יותר, מחיובי, העיקר שיהיה אינטנסיבי כמה שיותר. בעוד החלק המכאני מחבב או לא, החלק הרגשי אוהב או שונא בלהט, ולכן יכול להיות הרסני אף יותר מאשר החלק המכאני. בעוד המכאני מרוצה ממשהו יפה, הרגשי מתלהב ממנו. המכאני עקבי פחות או יותר בתגובותיו, אולם הרגשי בלתי צפוי לחלוטין. הוא יכול לעבור מהערצה למישהו לכדי שנאה ותיעוב. זהו גם החלק שמתאהב, וגם שמבצע התאבדויות. כל רגש חזק ללא שליטה, נמצא בשליטת החלק הזה.

עוד נמצא כאן הזדהות עם אנשים אחרים עד כדי איבוד תחושת עצמיות, נטייה אחרי מה שאחרים יגידו, התעניינות במה שאחרים עושים או חושבים, בעיקר ביחסים הרגשיים והאינטימיים שלהם, שפיטה של אחרים אם הם "בסדר" או לא לפי המוסריות הקונבנציונאלית, ואם לא הוא דורש עונש. התערבות בחיי פוליטיקאים, שחקנים, אישי ציבור וסלבריטאים למיניהם. חיפוש אחר סקנדלים והקמת קולות זעקה. תרבות הטוקבקים באינטרנט נותנת הרבה מרחב פעולה לחלק הזה של המרכז. בחיי המשפחה נמצא הכי הרבה הזדהות, ולכן גם הכי הרבה רגשות הרסניים ואלימות, שיפוט, כעס, קנאה ורכושנות.

אבל למזלנו, זהו גם המחסן לרגשות אציליים ואלטרואיסטים. רגשות דתיים, דחפים של נתינת חסד ופילנתרופיה. כשחלק זה מפותח הוא עשוי להוביל למצפון. עם הזדהות יכולים רגשות אלה להפוך לקנאות דתית או קנאות מכל סוג שהוא, לסרקזם ואירוניה, חולשה וקנאה, אך פחות פרימיטיביים. עלינו להתבונן בעצמנו בכל פעם שמתעוררים בנו דחפים חזקים לצדק חברתי, כי אלה מתחלפים במהרה לרגשות קיפוח.

אין לחלק זה תפקוד נכון או יעיל, אלא אם כן הוא נשלט ע"י החלק השכלי. האנרגיה העצומה שלו יכולה להביא אנשים לידי חטיפת מטוסים, לקיחת בני ערובה, הרג אתני. אבל גם לרקוד כל הלילה, לצאת לדו קרב, לברוח עם אהובה ולהפסיד סכומי כסף גדולים בהימורים.

אדם שזהו מרכז הכובד של אישיותו יהיה עם נטייה עזה לשינויים קיצוניים במצבי הרוח בגלל הנטייה של חלק זה לנוע מהחיובי לשלילי הלוך ושוב, ובגלל האנרגיה העצומה המעורבת בזה. חסר סבלנות לשעמום: מעדיף כל רגש מלא להרגיש בכלל. אדם זה ייצר ויכוחים או כל סוג של חילופין רגשיים רק בשביל החוויה הרגשית. תמיד ימצא מישהו לאהוב ומישהו לשנוא, העיקר להמשיך ולהרגיש. ההתנהלות הזו קיימת גם כלפי עצמם – יחסים של אהבה-שנאה.

אנשים אלה בד"כ מושכים אליהם אנשים בעלי קושי להבעה רגשית, שנהנים לספוג את האנרגיה הרגשית העצומה שמוקרנת החוצה. אך כשהם נתקלים בהתגלות השלילית שלה הם נרתעים, ואינם מבינים שאי אפשר שיהיה שם רק רגש חיובי.

החלק השכלי:
כאן נמצא רגש שקט, שפונה פנימה, סלחן, חומל, אמפטי, מבליג ומאופק. החלק השכלי הוא בעל התחשבות חיצונית – מה טוב לאחר, במקום ההתחשבות העצמית של החלק הרגשי. הוא מבקש להבין, בעוד הרגשי מבקש להיות מובן. הוא מבקש לאהוב, בעוד הרגשי – להיות נאהב. כל אלה דורשים מודעות ותשומת לב ישירה, הנשענים על מאמץ פנימי.

החלק השכלי של המרכז הרגשי הוא המושב העיקרי של המרכז המגנטי, ולכן מהווה את הדרך למרכזים הגבוהים. המרכז המגנטי הוא זה שנמשך לאפשרויות גבוהות של התפתחות ואבולוציה. הוא זה שמתחיל לזהות את העקבות של האינטליגנציות הגבוהות ולהבדילן מאלה האנושיות הרגילות, שישנה רמה של מודעות שהיא מעבר לרגילה היומיומית. הוא היחיד שרואה שיש אפשרויות גבוהות יותר, והיחיד שיכול גם לשלוט בהן.

הוא רגיש לדתות, אומנות חזותית, מוזיקה, פילוסופיה ומטאפיזיקה מסוימות, וכשפוגש אותן יתחיל לחפש את המקורות שלהם באופן פעיל ואף למצוא לו מורה עם המודעות הנכונה. בעל אבחנה אסתטית, רגישות ליופי ולעידון של רשמים, יצירה אומנותית מרמה גבוהה.

רואה שישנן יצירות מעודנות יותר, יודע לעשות את האבחנה. יכול לאהוב מוסיקת פופ ורוק, אבל עדיין להבין שבאך או רמברנט הם צורה גבוהה יותר של אומנות. זוהי אבחנה שאינה דחייה של תענוגות והערכה של חלקים נמוכים, רק שמבינה שיש עוד רמות מעודנות יותר ואנרגיה שזמינה ביצירות אומנות שונות. הוא יכול להבחין ששתיית קפה בכוס פלסטיק, קרמיקה או פורצלאן תהיה בעלת איכות שונה בכל פעם. יחד עם זאת הוא מבין יחסיות, ואם שתייה בכוס פלסטיק תהיה נכונה למצב, הוא יסכים עם זה ללא בעיות.

אנשים שזה מרכז הכובד שלהם קשים לזיהוי כממוקדים רגשית, כשם שקשה לראות באנשים שממוקדים שכלית כאינטליגנטיים. בד"כ הם נראים לנו קולי'ם ובלתי נגישים, והרגשות הלא נצמדים שלהם מובנים בטעות כהעדר רגשות. זה אדם אוהב אסתטיקה, שאינו אוהב מסיבות המוניות וסביבה כאוטית.

לסיכום:
רגשות שליליים, כפי שראינו, יכולים להרוס, ואף הורסים – יחסים, חברה, עמים שלמים. לכן יש לעשות כל מאמץ כדי לטהרו (יחד עם החלק המכאני של המרכז השכלי). המאמץ לא להביע רגשות שליליים מחזק את החלק הגבוה של המרכז. יש רק לשים לב אליהם, להתבונן ולהשגיח על הופעתם. פעולה פנימית זו מחלישה את החלקים הנמוכים ונותנת אנרגיה לחלק הגבוה. דרך נוספת לחיזוקו היא להקיף עצמנו ברשמים עדינים ככל הניתן. לשמור על הסביבה שלנו ברמה גבוהה של חפצים, מוזיקה, קונצרטים, מוזיאונים, ספרות יפה וללמוד את הרעיונות של המוחות הגדולים מהעבר.

זוהי העבודה הקשה ביותר שאדם יכול לקחת על עצמו, והיא דורשת הרבה אנרגיה שהמרכז האינסטינקטיבי אינו משחרר בקלות. החלקים המכאניים והרגשיים פועלים כל הזמן, ויש לשלוט בזה.

וכמו שאמר גורדג'ייף: "המאמץ להיות יותר מודע הוא המאמץ להיות יותר אינטליגנטי; המאמץ להיות יותר אינטליגנטי הוא המאמץ להיות יותר מאוחד; המאמץ להיות יותר מאוחד הוא המאמץ להיות בעל רצון; המאמץ להיות בעל רצון הוא המאמץ להיות מסוגל לעשות ולאהוב".

מקורות:
HUMAN TYPES/ Susan Zannos
PSYCHOLOGICAL COMMENTARIES on GORDJIEFF&OUSPENSKY / Maurice Nicoll
 

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

מנוע חיפוש רוחני

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©