כרטיס אישי

תומר סברון

ד"ר תומר סברון, פסיכולוגיה קלינית, M.A.; נוירוביולוגיה, Ph.D. מורשה היפנוזה, ביופידבק, EMDR, טיפול אנרגטי. מרצה, ועורך סדנאות להתפתחות אישית-רוחנית. כתב שני ספרים:
"להתעורר! מדריך רוחני-מעשי"
"לסובב את הגלגל – מסע מפציעה לצמיחה",
[email protected]

www.Tomersivron.co.il

050-6376075

שתף

תומר סברון

כמה מילים על מדיטציה והתבוננות.

19.03.16

חברים וחברות יקרים-יקרות! שותפים לדרך...

אני רוצה גם היום להביא לכם קטע קצר מהספר שלי "להתעורר! מדריך רוחני-מעשי" שנכנס לאחרונה לחנויות.
כמה מילים על מדיטציה והתבוננות.

במדיטציה נכנסים להרפיה, לפעמים גם להרפיה עמוקה. מחקרים רבים הראו כי תרגול קבוע ויומיומי של מדיטציה משפר הן פרמטרים בריאותיים רבים והן יכולות קוגניטיביות שונות. מחקרים עדכניים מראים כי אצל אנשים שמודטים לאורך זמן בקביעות חל שינוי מבני במוח: המוח שלהם יותר מסועף ומחורץ, והקשרים בין התאים התחזקו. שינויים מבניים אלה מייצגים את השיפור ביכולות שונות כגון זיכרון וריכוז. מבחינה בריאותית תרגול מדיטציה יומית משפר את תפקודי המערכת החיסונית ומערכת העיכול, משפר את השינה, מחזק את השקט והרוגע, ועוד. למעשה המדיטציה תורמת לפעולה הרמונית ומיטבית של כל מערכות הגוף-נפש.
 
ההרפיה היא רק חלק מהמהות של המדיטציה. יש טכניקות וסוגים רבים של מדיטציה, אך אחד הדברים שמשותף לרוב המדיטציות הבסיסיות הוא השאיפה להתבונן על המתרחש בלי להגיב. הכוונה היא שלאחר הכניסה להרפיה ולשקט פנימי אנו אמורים להישאר ללא תנועה, ורק להקשיב לקולות הפנימיים והחיצוניים, בלי להגיב עליהם. המטרה היא שנהפוך לצופה מן הצד על מה שמתרחש בתוכנו. בין שזו מחשבה, רגש שעולה, גירוד או כאב במקום כלשהו בגוף, רעש חיצוני - אנו אמורים להישאר יציבים מול כל אלה ופשוט להתבונן עליהם. בהתחלה זה עשוי להיות לא קל בכלל רק להתבונן ולא להגיב. אנו נמצא את עצמנו מגיבים שוב ושוב בלי לשים לב, מתוך פעולה אוטומטית. אולם ככל שנתאמן בכך הדבר יהפוך ליותר ויותר קל ואפשרי.

אך מה הסיבה להוראה שלא להגיב בזמן המדיטציה לשום גירוי, פנימי או חיצוני?

בחיי היומיום אנו מגיבים בדרך כלל לדברים רבים בלי לשים לב שאנו למעשה מנוהלים על ידי הרגשות שלנו. וגם כשאנו שמים לב לרגש הנלווה, עדיין פעמים רבות אנו מגיבים באופן אימפולסיבי יחסית, מתוך מצב רגשי מסוים שמשפיע על תגובתנו - כעס, עצב, קנאה, תחרותיות, פגיעה או רגשות חיוביים, שגם הם עשויים להשפיע עלינו להגיב באופן אימפולסיבי. אנו גם מגיבים הרבה פעמים מתוך הדפוסים האוטומטיים שלנו, ולא באמת מתוך מודעות ובחירה. האימון במדיטציה שלא להגיב לגירויים השונים מלמד ומתרגל אותנו למעשה לנהוג כך גם בחיים עצמם, ביומיום. המדיטציה מפתחת בנו יכולת להתבונן מהצד על המתרחש, ולא להגיב באופן מיידי ואוטומטי, אלא ממקום מודע ונכון יותר. אין זה אומר שנהפוך אדישים או קרים למתרחש סביבנו. כלל לא. זו אינה המטרה. אנו יכולים ללמוד להיות מעורבים רגשית ועדיין לפעול ממקום שקול, ולא מתוך סערת רגשות.

כשתתפתח בנו היכולת לא להגיב מיידית לאירועים ולרגשות שעולים בנו, נגלה שמתפתח בתוכנו סוג של שקט ורוגע. אנו כבר לא מיטלטלים הנה והנה כתוצאה ממחשבות ורגשות או כתוצאה מאירועים חיצוניים. נוצרים בתוכנו יציבות ואיזון. החיים שלנו יתחילו להשתנות, כי ייחסכו מאיתנו הרבה סערות רגשיות, דאגות והסתבכויות - עניינים שבעבר גזלו מאיתנו אנרגיה וזמן מיותרים. כך שנמצא שיש לנו יותר אנרגיות לדברים החשובים באמת. שלא תהיה טעות - מדובר בדרך כלל בתהליך ממושך, כמו כל שינוי פנימי עמוק, שעשוי לקחת שנים. אך השינוי והשכר יהיו מורגשים כבר מההתחלה, ולאט לאט כשהשינוי יתבסס ויופנם תיווצר אצלנו מודעות קבועה ומתמשכת לעצמנו ולמה שקורה בתוכנו ולנו. ככל שנתמיד במדיטציה, כך יגדל ויתחזק המקום השקט והיציב בתוכנו, ונוכל לעמוד איתנים גם מול סערות חיים קשות, ולהגיב באופן שיהיה הכי נכון ובריא לנו ולסביבתנו.

תרגול מדיטציה מפתח בנו דבר חשוב נוסף. בזמן המדיטציה אנחנו שרויים בתשומת לב ערנית למה שמתרחש בתוכנו. אנחנו קשובים ונמצאים ברגע הזה. ולכן תתפתח בנו עם הזמן היכולת להיות כאן ועכשיו, ברגע הזה. וזו הרי אחת השאיפות של התרגול וההתפתחות הרוחנית: לחיות את הכאן ועכשיו, ולא את העבר או העתיד. החיים מצויים רק ברגע הנוכחי, לא בעבר ולא בעתיד. כפי שאמר הרבי נחמן מברסלב: "העבר אַיִן, העתיד עדיין, וההווה כהרף עין". מדיטציה מסייעת לנו לחיות באופן מלא יותר, לחיות את הרגע.

עוד דבר חשוב על מדיטציה. לאחר שנרכוש את המיומנות הבסיסית של המדיטציה, נוכל לגוון בצורת המדיטציה, כי עקרונית אפשר לעשות מדיטציה בכל מצב וסיטואציה, בכל מקום וזמן. מדיטציה היא מצב מנטלי, מצב תודעתי, ואפשר להיות במצב תודעתי מדיטטיבי גם תוך כדי שטיפת כלים, ריצה, דיבור עם מישהו, עבודה וכולי. אפשר להיות במדיטציה בעיניים עצומות ובעיניים פקוחות. למעשה השאיפה היא שנהיה כל הזמן בסוג של מדיטציה, או נכון יותר לומר שתמיד יהיה חלק מאיתנו שנמצא במקום הפנימי השקט ואשר יתבונן כמו מהצד על עצמנו. מובן שלשם כך נדרש תרגול מתמשך של מדיטציה, בכדי לפתח את היכולת הזו של להיות גם בדבר עצמו וגם בהתבוננות מהצד, בו זמנית.

תתחילו לתרגל מדיטציה. חמש, עשר, או עשרים דקות ביום, פעם או פעמיים ביום – העיקר תתחילו. כשתעשו זאת ותמדטו באופן קבוע, מהר מאוד תבחינו בשינויים לטובה בחייכם.

באהבה,

תומר (:

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

מנוע חיפוש רוחני

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©