כרטיס אישי

ענת לידרור

מאחדת חלקים בריקוד ויוצרת גוף, בתנועה, דרך "ריו אביירטו- נחל זורם"-ריקוד, מגע ותנועת גופנפש. מנחה קבוצות ושיעורים קבועים, מלווה יחידים. קבוצות ושיעורים בצפון ובמרכז, סדנאות מרוכזות ברחבי הארץ. בנושאים: עבודת גוף, השראה ותודעה, חיבור חלקים והרמוניה, אנרגיית חיים וטנטרה. יוצרת עצמאית בצילום וכתיבה. שותפתו של סמבהבו לעבודתו בישראל.
www.metaplim.co.il/sfathaguf
[email protected]
054-7776259

שתף

ענת לידרור

כשהמים זורמים האבנים מתרככות

03.11.09


טנטרה זרימה וריו אביירטו- דיאלוג לוגי על זרימה

לפני שנים שירבט מישהו אחד מחשבות פשוטות יפות וחכמות לכמה מושגים בספרו הטנטרי של אושו- "טנטרה ההבנה העילאית". במקרה או שלא, פגשתי אותן עכשיו. ביקשתי ממנו לקרוא, אני אוהבת את הספר ההוא, וקשורה בטנטרה, זה בטח יהיה מעניין המהמתי. מה שהימם אותי וגם לא- היה חוש ותחושה שיכולתי להחליף את המילה טנטרה בריו אביירטו והכתוב היה ממשיך להיות בעל משמעות. עמוק בפנים אני יודעת עד כמה טנטרה וריו אביירטו הן דרכים קשורות. מחוץ לעצמי עוד לא ניסיתי לייצר את הקשר הזה, הרי רק התחלתי את דרכי בעולם שבחוץ עם ריו. אבל הנה זה כאן מונח לפניי, בכתבים של למעלה מאלף שנה. קשה שלא להתרשם עמוקות מן האמת המהדהדת בכתובים ובאותה נשימה שואל אותי הנייר אבל את מי זה מעניין חוץ מ-אותך? האמת היא שאני לא יודעת. יודעת רק את הכוח של החיבור לתחושת השלמות. אני מחפשת תשובות לעצמי ומגלה עולמות שמתגלגלים בתוכי 35 שנה, מחוברים דרכי, קשורים אולי בקשר נוסף מלבדי. אולי


ריו אביירטו:


פירוש מילולי: נחל זורם, נהר פתוח

מהות: שיטת תנועת גוף נפש, בתנועה ריקוד ומגע, דרך חיים.

מקור: ארגנטינה

ריו אביירטו הוא שיטת גופנפש של ריקוד, תנועה, מגע, מוסיקה, קצב ונשימה להתפתחות אישית הרמונית ותנועת חיים זורמת בין הלבד לבין היחד.

וחיבור בין כל החלקים שלנו לכדי שלם באמצעות ריקוד, מגע ותנועה ומספר מרכיבים סודיים.

השיטה נולדה בארגנטינה ב- 1966  ע"י מריה אדלה, פסיכולוגית קלינית שחקרה דרכים פסיכו-פיסיות (גופניות - נפשיות) ליצירת התפתחות הרמונית של האדם ולמיצוי הפוטנציאל הגלום בנו, הובאה לארץ על ידי אסתרז'ה אשכנזי גורביץ. כיום היא פועלת בארץ דרך המרכז הישראלי בו פעילה קהילת מנחים מוסמכים, כמו גם ברחבי העולם: אירופה, ארה"ב ודרמ"א.

באמצעות תנועה (אקטיבית ופאסיבית- מגע) וריקוד מבטאים, משחררים ויוצרים קשר עם אנרגיית החיים: תנועתה, דרכה, עוצמתה, תכונותיה וטיבעה. השיטה מקדישה עצמה לגילוי הכוח היצירתי והפוטנציאל הטמונים בנו, על מנת שנוכל באומץ לחולל שינויים בתוכנו ובכל מעגלי חיי היום-יום: משפחה, יחסים בינאישיים, יחסי עבודה, קהילה וחברה.

במרחב תומך על ידי הובלה מאפשרת יכולים להתקיים- חיבור לחיות ולחיוניות, לשמחה, להתחדשות ולכוחות הפוטנציאלים, ולא פחות חשוב לשעשוע, לצחוק ולתוסס לצד התבוננות, העמקה, חסד, רגיעה ושקט. החוויה מזמנת חיבור אינטליגנטי בין גוף לנפש ועוזרת לפתח כישורים לחשוב מכל, איך לחיות.


טנטרה:


פירוש מילולי: שזירה, מרקם, מעשה אריגה, התרחבות.

מהות: דרך חיים (לא תורה) של צמיחה רוחנית דרך הגוף, במיזוג בין חומר לרוח ובין הגברי לנשי, דרך אוסף שיטות וטכניקות של הרחבת מודעות.

מקור: הודו


לפעמים קל יותר להגיד שאי אפשר לומר מהי טנטרה, שטנטרה היא דבר כל כך רחב, שהיא מכילה הכל, שאין בה סתירות שהיא מקבלת את המתנגד לה, שהיא בלתי ניתנת להגדרה.

חוק ראשון בטנטרה- כמו שטנטרה לא ניתנת להגדרה היא גם ניתנת להגדרה. היא מכילה הכל, גם הגדרות.

כמו שאני מנסה להגדיר אותה עבורכם, אני גם לא יודעת מהי.

טנטרה היא מיזוג, אריגה, שזירה, של כל מרכיבי החיים, יחד.

אפשר לקרוא לזה חיבור חלקים

של הנשי והגברי, חלק ימין וחלק שמאל שלנו;

טנטרה היא מיזוג בין המיניות והלב, חלק עליון וחלק תחתון שלנו;

טנטרה היא מיזוג בין רוח וחומר. רוח חיה המתקיימת דרך חומר.


צמיחה רוחנית על פני הכדור הזה יכולה להתרחש דרך החומר וכך רואה זאת הטנטרה. דרך החומר איתו הגענו- הגוף שלנו. ולא רק הוא, כל חומר, פרח שנפתח בבוקר, אור השמש על הגלים, מרכיבים של תחושות, של חושים, של חושניות, של חיוניות. כן, טנטרה, היא גם אומרת הרבה כן, טנטרה.

טנטרה עוסקת ביופי, היא עוסקת בהרמוניה. אם מבינים מהי הרמוניה במובן של אוסף כלל המרכיבים, צירוף משלים, מבינים משהו מהותי בטנטרה.

טנטרה עוסקת באנרגיית החיות שלנו ואיך היא מתבטאת בחומר, איך היא נעה דרכו, ואיך היא משתנה בעזרתו; איך היא נהיית פחות דחוסה, איך המודעות נישאת עליה כמו גל ואיך מתרחשת בעזרתה חווית חיים זורמת על פני מקוטעת

לא פעם האנרגיה שלנו, המעשים שלנו, קו המחשבה שלנו ויותר מהכל תחושת המודעות שלנו, מקוטעים.

טנטרה היא מהות זורמת מתפתחת. כשאנחנו זורמים כמו גל במשהו שדומה יותר למעגל  שמתפתח (ספירלה) מאשר לקו, במודעות, בהוויה, בראייה, בהתנהלות , באיך שאנחנו חיים.

היא דומה יותר למעגל מאשר לקו.

היא עוסקת יותר באיך יותר מאשר במה.


בכלל במהותה טנטרה היא נשית. יש האומרים כי נשים אינן צריכות ללמוד אותה, הן היא, עליהן רק להיזכר. היא התעוררה מתוך הדת ההינדית ובמקורה היא כוונה להעיר את המודעות לכוחות האלוהיים המצויים ביקום, כוחות שמקורם במסורת ההינדית באלים של הפנתיאון ההינדי. הטנטרה ייחודית בהינדואיזם בהתמקדות שלה בשאקטי, האנרגיה הקוסמית הפעילה והזורמת המשלימה את האלוהויות הגבריות, על פני מתמקדות בדמות של האל.

טנטרה נותנת לגיטימציה למיניות. מיניות אינה טנטרה וטנטרה אינה עוסקת בעיקר במיניות אך היא אינה רואה בכך דבר מה המפריע לנו להגיע להתעלות אלא אנרגיה שהיא חלק מגלגולי אנרגיית החיים שיש לכלול בסל החיים. פרויד דיבר על כמות ההדחקה המינית המצויה בחברה המערבית. בחברה המזרחית המצב לא יותר טוב.

גם היום עשרות שנים אחרי פרויד, עשור שלם שנגיעות של טנטרה, שטחיות או עמוקות כבר מצויות בהישג יד לכל נפש ועדיין ניתן לומר שאנחנו יצורים מודחקים. אבל אנחנו בדרך. טנטרה לא מכוונת לפריצות כפי שיש מי שחושש. טנטרה מכוונת לקדושה.

כשהרוח נמצאת בחומר, ורק כך היא שורה, מתקיימת קדושה.


המשותף: החוויה הטהורה


בריו אביירטו ובטנטרה העבודה מכוונת לרובד ההתנסות, זו שבאה לפני המילים, והיא קרובה יותר לאלוהים, לאיחוד, לחיבור (אלוהים יעזור לי שאני אומרת את המילים האלו כרגע) אבל הן במקומן כאן: אנרגיית חיים בהתגלמות ראשונית יותר וקרובה יותר, כן לאלוהים.


שתי הדרכים האלו עובדות באופן לא מילולי עם אנרגיית חיים דרך הגוף החי ישירות. האנרגיה החיה יכולה להעביר את החוויה הטהורה, כי היא חיים. מילים לא יכולות להעביר חוויה הטהורה. מעצם טבען הן נאמרות ומתות. שום דבר חי אינו יכול להימסר דרכן. לא ניתן להעביר התנסות של האהבה המתמזגת בין זוג מאוהב, במילים. טנטרה, משמעותה אורגזמה טוטאלית עם היקום. אם אהבת פעם מישהו , וחשת את ההתמוססות וההתמזגות עמו, השניים אינם עוד שניים. הגופות עדיין נפרדים, אך נוצר גשר זהב ביניהם והרגשת השניות נעלמת. אנרגיית חיים אחת רוטטת בשני הקטבים. אם זה קרה לך, תוכל להבין את קסם החוויה הטהורה. מילים לא היו שם.


המשלים: תנועה


ריו אביירטו וטנטרה גם יחד, שניהם עובדים עם תנועה אבל גם בדומה אך גם בשונה. לשם מיזוג צריך לנוע לעבר? לשם חיבור חלקים צריך לקרב כמה מהם, לא? תנועה. ואם נלך קרוב יותר או רחוק יותר תלוי איך מסתכלים: תנועה של אנרגיית חיים של התנסות טהורה.

הטנטרה פועלת על תנועתה של אנרגיית החיים מבפנים, אנרגיית חיים ההופכת מאנרגיה היוצרת חיים לאנרגיה מינית לחושית לחושנית לאהבה, לביטוי, למחשבה לרעיון לעשייה וחוזר חלילה. לכן המושג טרנספורמציה (התמרה) מהותי כל כך בטנטרה.


כל האנרגיה הזאת היא פנימית. כמעט לגמרי מתחת לשטח פני הגוף, מתחת לעור וזו אחת האפשרויות לתאר איך היא מרגישה. תוכלו למצוא בה, בטנטרה טכניקות שונות של עבודה מדיטטיבית, ביו אנרגטית וגופנית להנעת אנרגיית החיים במעגל, מעגל פנימי בתוכי ובהמשך מעגל שלי עם עוד מישהו ובהמשך גם מעגל שלי עם הקיום. מיזוג.

ריו אביירטו מתחיל ופועל בחלק שמעל לעור שלנו, התנועה החיצונית, הגופנית, המגע- מה שנוגע בעור שלנו, עד אליו. כתוצאה מתרחשת גם תנועה פנימית. אין הכוונה פעילה אליה אך הפעולה החיצונית מפעילה אותה.


שתי המהויות פועלות תנועה, תנועה פנימית וחיצונית, אחת שמפעילה ומניעה את השנייה ובסופו של דבר נוצר מעגל שמפעיל, פנים חוץ.

ריו אביירטו נהנה להפעיל בפשטות את הגוף ולחלחל אל מערכות תנועה פנימיות של הגוף, מערכות תנועה חיצוניות של החיים ועד לתנועת הלבד והיחד אליה עוד נגיע. בינתיים הגענו למעגל.


כלי קדום ועוצמתי- מעגליות ויחד פשוט


המעגל הוא הבסיס מרכזי, הנראה לעין ואחד מהמרכיבים היותר ברורים בריו. חלק מהשיטה פועלת במעגל של אנשים, בו אנחנו נעים יחד, מסתנכרנים, נחים לרגע משפת הגוף האישית שלנו, נותנים לתאי הגוף לחוש תנועות חדשות באופן חדש מאיתנו ולהכיר כך עוד תנועות ודרכן עוד גופים ודרכם עוד נשמות, הכל מחלחל מעצמו. קוראים לחלק הזה בריו אביירטו חיקוי. מחקים תנועה באופן הפשוט ביותר הקיים, ונחים לתוכה.

בטנטרה נוצר מעגל באופן המיזוג הגברי נשי, המיקרוקוסמוס הבסיסי הזה, פועל במעגל, האפשרות שתנוע אנרגיה לא רק דרכי ממטה מעלה ולהיפך אלא גם תחבור למשהו שמשלים אותי והוא זורם באותו הזמן בדיוק ההיפך ממני מאפשרת ליצור מעגל. בפועל, בהמשך הדרך המעגל מתרחב הוא מגיע עד לקיום כולו יש אומרים שאפשר לחוות אורגזמה מפרח, על המעגל הזה מדברים. זו אחת הסיבות שבטנטרה אין סתירה. סתירה מתקיימת בלוגיקה, לא במעגל.

הווצרותו של המעגל תלוי כמובן ביכולת של אנרגיית החיים לזרום על פני להיתקע ומכאן ענייננו בזרימה.


חומר רציף ולא בדיד בשם זרימה


המילה זרימה הפכה שגורה באופן נדוש שצריך לקלח אותה במי טל רעננים. אך היא חוליית המרכזית בריו אביירטו כמו גם בטנטרה

זרימה היא הכוח היוצר תנועה מתמשכת היכולה ליצור מעגל היכול ליצור חיבור.

זרימת הנחל מזרימה אנרגיית חיים במעלה הנחל, יש מקומות בהם נוצרת בריכה ויש מקומות בהם הנחל הופך נהר והנהר גועש ושוצף אבל זרימה תמיד תהיה בו. לכן לא אגם הוא ריו אביירטו ואפילו לא מעיין.

כשמזרימים משירים את האבק והלכלוך שדבק ברוחנו ומכביד על זרימתנו הטבעית. מה שנקר נולדנו בתנועה..רוחנו מכירה את הזרימה. היא כבר חוותה אותה בילדותינו. תינוק חי את החוויה במלואה. ללא עבר ועתיד. ללא ספקות ומצפון. ללא לכלוך וצביעות. ללא מעמסה על רוחו. אנחנו רק צריכים להיזכר.

טנטרה היא הדרך שאינה משתמשת ברפלקס מותנה אלא בהיענות. כשילד נופל ואתה רץ לעזור לו זוהי הענות. משהו קרה ולבך נוהר לכיוון ההוא. תגובה היא אינסטינקט. רפלקס מותנה שלרוב מקורו חברתי. היא אינה שלך. היא אינה מודעת. היא רק הרגל שטבוע בך. 

ראית אדם טובע בנהר. אם קפצת אליו משום שכך חונכת או אומנת, אתה לא מעורב. לבך אינו אתך. לא נענית לאיש הזה. לרגע הזה. הגבת ברפלקס מותנה. כל מה שתרוויח מכך יהיה טפיחה לאגו. אך הפסדת הזדמנות להיות ספונטאני, ספונטאני באהבתך ובחמלתך. לו נענית למצב במקום לחינוכך היית מרוויח זאת. להגיב מתוך אידיאולוגיה זה רפלקס. אתה מפספס את ההיענות לרגע. הרגל, היוצר את התגובה, הוא מלחמה. וטנטרה אינה מעודדת מלחמה אלא? צדקתם, זרם.


החשוב מכל- לבד וביחד


תכלס, כל החיים אנחנו נעים בין הלבד לביחד. רק שלא כל כך למדנו איך, אז בדרך כלל אנחנו פשוט קופצים ממצב למצב, בלי להיפרד, בלי להתקרב לאט, בלי להרגיש את המעבר , בלי לדעת איך לנהוג בעצמנו ובאחרים.

ריו אביירטו עוסק בדרגות שונות של אינטראקציה, ברמות שונות של יחד וביצירת תנועת חיים זורמת בין היחד ללבד. כל יחד וכל לבד.

אנרגיית של חיים, רק במצבה החי והזורם, הנע, יכולה להתמזג עם עוד, כל מיני עודים, בראש ובראשונה עוד אנשים. טנטרה עוסקת בחיבור הזה, במיזוג, באיחוד. של גברי ונשי.

ריו אביירטו מחבר אנשים וגם חלקים. חלקים של העצמי כמו המבוגר והילד.

ובשניהם הגוף,  מקשיבים לגוף כמו שמצמידים קונכיה לאוזן בים, מקשיבים.

בחופש, בלי מאמץ מתוך תנועה, מגע, ריקוד, הרפיה שלאט הופכים למשהו שנע, גוש של תחושות חושיות, ראשוניות, תנועתיות, כשכל מה שבא בדרך מתקבל כמו הסחף, המקלות, הלכלוך שצף, האבנים שמתרככות בדרך.

נו כשהמים זורמים האבנים מתרככות.

אודה בפניכם שיש עוד, אני לעצמי מצאתי עוד,

אם יש לכם מחשבות לעוד קשרים, למי שמכיר, התנסה, חווה, היה או פשוט מרגיש שיש לו תחושה

אתם מוזמנים.


ענת לידרור 

[email protected]
054-7776259

 

 

 

שלח לחבר  
שנה גודל Powered by Bonsite ©
    
רוצים להתעדכן באירועים החדשים הרבה לפני כולם? רוצים לקבל את התוכן החדש שלנו? השאירו מייל ונעדכן אתכם בכל שבוע

מנוע חיפוש רוחני

כותבי הבית שלנו

מאמרים

יוגה
נומיינד - השער לעולם הרוח - כל הזכויות שמורות ©